55 000 kilon edestä kahvakuulia ja käsipainoja – alkuvuoden liikuntainnostus näkyy Prismassa
Innostus kuntoiluun ja terveellisten elämäntapojen aloittamiseen on vuosittainen ilmiö, jonka kulta-aikaa ovat Prisman myyntidatan perusteella etenkin tammikuun ensimmäiset viikot. Taustalla vaikuttaa myös laajempi hyvinvointitrendi ja suomalaisten kasvava kiinnostus omaa hyvinvointiaan kohtaan.

”Hyvinvointitrendi näkyy meillä itse asiassa kahdella tavalla: liikutaan enemmän ja kokeillaan erilaisia liikuntamuotoja, ja lisäksi ollaan entistä kiinnostuneempia saamaan tietoa ja mittaamaan treeniä, aktiivisuutta, unen laatua ja palautumista esimerkiksi urheilukellojen avulla. Urheilukello onkin hyvä tuki terveellisen elämän seurantaan”, sanoo myyntipäällikkö Anu Keskinen S-ryhmän marketkaupasta.
Tammikuu on yksi vuoden tärkeimmistä sesongeista urheilukellojen ja mittareiden myynnissä. Alkuvuoden innostus näkyy myynnissä heti joulun jälkeen, ja kaupaksi käyvät erityisesti erilaiset sykemittarit sekä hyvinvointia tukevat mittauslaitteet. Tammikuun myynneissä korostuvat myös erilaiset tarvikkeet, kuten sykemittareiden sykevyöt, joita uusitaan myös vanhempiin laitteisiin.
Kuntoilu- ja kehonhuoltotuotteiden myynti on kasvanut viiden vuoden aikana joka vuosi edelliseen vuoteen verrattuna. Viime vuoden tammikuussa näiden tuoteryhmien tuotteita myytiin jopa 52 % enemmän kuin ennen koronapandemiaa.
”Pandemia-aika opetti suomalaisille, että kuntoilun ei tarvitse olla tiettyyn aikaan tai paikkaan sidottua, vaan myös kotona on mahdollista kuntoilla. Erityisen kysyttyjä Prismoissa ja prisma.fi-verkkokaupassa ovat jumppamatot, kahvakuulat, vastuskuminauhat ja erilaiset kehonhuollon välineet, kuten fasciarullat. Sen sijaan edellisen joulun ja tammikuun hittituotteen eli lihashuoltovasaran suurin myyntipiikki on ohi”, Keskinen toteaa.
Viime vuoden tammikuussa kahvakuulia myytiin yli 5-kertainen määrä ja käsipainojakin yli kaksinkertainen määrä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
”Yhteenlaskettuna kahvakuulia ja käsipainoja ostettiin meiltä viime vuoden tammikuussa noin 55 000 kilon edestä”, Keskinen paljastaa.
Innostus voimaharjoitteluun näkyi myös levypainojen ja -tankojen myynnissä, joka oli peräti 17-kertaista vuodentakaiseen verrattuna. Kaikkiaan erilaisia kuntoiluvälineitä, kuten käsipainoja, hyppynaruja, vastuskuminauhoja ja kuntopalloja myytiin viime tammikuussa 51 % enemmän kuin vuotta aiemmin.
Uudessa harrastuksessa alkuun varusteilla ja urheiluvaatteilla
Keskinen huomauttaa, että uudessa liikuntaharrastuksessa voi päästä alkuun hyvinkin pienellä panostuksella.
”Prisman ja prisma.fi:n valikoimista löytyy esimerkiksi suosikkilaji padelia aloittaville sekä lajia jo harrastaville sopivia mailoja. Viime vuoden tammikuussa padel-mailoja ja -palloja myytiin jo kuusinkertainen määrä vuotta aiempaan verrattuna. Joogasta kiinnostuneelle puolestaan voisin suositella aloituspakkausta, jossa on joogamaton lisäksi joogatiili ja -vyö, jotka tuovat helpotusta venyttäviin liikkeisiin. Myös saliharrastuksessa tai pallopeleissä tarvittavista sisäliikuntakengistä löytyy monen hintaisia vaihtoehtoja”, Keskinen vinkkaa.
Vuoden alussa nähdään myyntipiikkejä myös urheiluvaatteissa. Esimerkiksi naisten treenivaatteiden ja tukea antavien urheilurintaliivien myynti kaksinkertaistuu Prismoissa tammikuussa joulukuuhun verrattuna. Kysyntää on myös urheilualushousuille ja -boksereille, jotka hengittävät puuvillaisia paremmin.
Vuoden alku näkyy myös urheiluravinteissa ja vitamiineissa
Urheiluvälineiden lisäksi uuden vuoden kuntoiluinnostus näkyy myös proteiinijauheiden myynnissä, joka korostuu tammikuussa selvästi. Myös muita urheiluravinteita ostetaan tammikuun parin ensimmäisen viikon aikana hieman enemmän kuin tavallisesti, minkä jälkeen into lähtee pikkuhiljaa hiipumaan, kertoo myyntipäällikkö Juhani Haara.
”Myös vitamiineja ostetaan tammikuussa ahkerasti, koska silloin on ulkona kylmää ja pimeää sekä usein flunssakausikin päällä. Lisäksi jouluherkuttelun jälkeen vatsan hyvinvointivalmisteiden myynti korostuu. Kiinnostava ilmiö on myös, että ennen koronapandemiaa oli nähtävissä myös painonhallintatuotteiden myynnin kasvua aina vuoden alussa, mutta viime vuonna tällaista isoa myyntipiikkiä ei tullut. Uskon, että tässä näkyy varmasti ainakin lisääntyneen etätyön vaikutus”, Haara pohtii.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu Keskinen, käyttötavarakaupan myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anu.keskinen@sok.fi, puh. 0107680304
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Energiansäästötoimet tepsivät – megawattiluokan sähkönsäästöä marketeissa8.2.2023 08:00:00 EET | Tiedote
S-ryhmä sitoutui valtakunnallisiin energiansäästötalkoisiin ja uudet säästötoimet ovat toimineet. Loppuvuodesta energian kokonaiskulutus S-ryhmän marketeissa laski vuoden takaiseen verrattuna noin 10 000 megawattituntia eli noin 550 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutuksen verran. Tärkeintä on valmius joustaa mahdollisen sähköpiikkien uhatessa, ja toimintamalleja on hiottu yhdessä myymälöiden kanssa. Uudet keinot voivat jäädä käyttöön.
Talvilomien alla päivitetään ulkoiluvarusteita: Mäenlaskussa liukulauta haastaa perinteisen pulkan7.2.2023 08:12:00 EET | Tiedote
Suomalaisten innostus ulkoilua ja erityisesti retkeilyä kohtaan ei osoita laantumisen merkkejä, ja erilaisille retkeilyvarusteille ja -vaatteille riittää kysyntää myös talvipakkasilla. Vaikka suomalaiset tyypillisesti ostavat lapsilleen samanlaisia pulkkia, mitä itse ovat lapsuudessaan käyttäneet, kasvattavat liukulaudat ja -matot huimasti suosiotaan. Tämän talven hittituotteisiin Prismassa lukeutuvat myös esimerkiksi merinovillasta valmistetut kerrastot ja liukulumikengät.
Hillotäytteinen laskiaispulla ykkösenä! Mitä muuta S-ryhmän myyntidata kertoo helmikuun herkkuleivonnaisista?3.2.2023 07:05:00 EET | Tiedote
Runebergin päivä 5.2., ystävänpäivä 14.2. ja laskiaistiistai 21.2. – mitä parhaimpia syitä herkutella talven sesonkileivonnaisilla! S-ryhmän marketkaupan myyntidatan mukaan talven ykkössuosikki on hillotäytteinen laskiaispulla. Mantelimassan ystäviä löytyy eniten Etelä- ja Länsi-Suomesta.
Savuisa Smokehouse-valmisruoka on Suomalainen menestysresepti 2023 – perheyrityksen oivallus pääsee nyt koko maan ruokakauppojen hyllylle1.2.2023 21:00:00 EET | Tiedote
Ylöjärveläisen perheyrityksen Mattila Brosin laadukkaat, savustetut BBQ- ja smokehouse-tyyppiset annosateriat vakuuttivat kilpailun tuomarit ja pääsevät nyt laajaan levitykseen S-ryhmän kaupoissa. Suomalainen menestysresepti -kilpailussa etsitään suomalaisia ruokainnovaatioita – aiemmilta kausilta menestykseen ovat nousseet Boltsi, Rostis ja Fallero.
Nopean syömisen suosio kasvaa ABC-asemilla – uutuusannos on jättihitti Tukholman grillikioskeilla31.1.2023 09:58:05 EET | Tiedote
Nopean ja helpon syömisen trendi jatkaa voittokulkuaan ABC-asemilla. Asemien myydyimmäksi annokseksi on vakiintunut kebab ranskalaisilla, joka on jo toista vuotta peräkkäin ohittanut perinteikkään lehtipihvin myynnin. Jatkuvasti uudistuvan ruokalistan tuorein tulokas Rullero on Tukholman grilleiltä tuttu, suomalaisille tutuilla mauilla täytetty rieskarulla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme