
Myynnin avoimissa työpaikoissa tarjotaan pullanmuruja
Myyntialalla on tuhat työtöntä samaan aikaan, kun avoimia myynnin työpaikkoja on tuhansia. MMA halusi selvittää, miksi. Verkkokyselyymme vastasi 900, joista yli 400 kertoi omin sanoin kokemuksistaan työnhakijana.
Kyselyn pohjaksi Suomen suurinta työnhakukonetta ylläpitävä Duunitori Oy tutki vuoden aikana avoinna olleiden myynnin työpaikkojen jakautumista tehtävänimikkeittäin ja maantieteellisesti.
”Suurin osa vapaista myynnin ammattilaisten paikoista on täyttä humpuukia. Julkisuudessa on täysin väärä kuva työvoimapulasta. Asiallisista työpaikoista on huutava pula.” Näin luonnehti tilannetta yksi vastaajista ja MMA:n kyselyn tulos vahvistaa tätä näkemystä.
Kyselyyn vastanneiden kokemusten perusteella suurimmat syyt myynnin alan työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaan löytyvät huonosta palkkauksesta, työtä tarjoavien yritysten epäluotettavuudesta ja ikäsyrjinnästä. Tarjolla olevista työpaikoista iso osa on puhelin- ja ovelta ovelle -myyntiä. Kokeneelle yrityskaupan parissa toimineelle B-to-B-myynnin ammattilaiselle töitä on vähän.
Työtä täysprovisiolla ja yrittäjäriskillä
MMA:n kyselyyn vastanneiden kommentit vahvistavat käsitystä siitä, että osa myynnin avoimista työpaikoista on joko täysprovisio- tai piiloyrittäjätyöpaikkoja, joissa työntekijä vastaa itse työntekemisen kustannuksista ja riskeistä. Tarjolla on paikkoja, joissa lähtökohdat toimeentulon ansaitsemiseen ovat heikot.
”Olen saanut viime vuosina useita työtarjouksia, mutta palkkaus on ollut vain kuumaa ilmaa ja pullanmuruja, joko 100-prosenttisesti provisiopohjaista tai ylimitoitetulla yrittäjäriskillä.”
”Ai, sä oletkin noin vanha”
”Yli 50-vuotias on ongelmajätettä työmarkkinoilla”, toteaa 55-vuotias miespuolinen työnhakija.
Ikäsyrjintä tuntuu olevan todellinen ongelma. 130 vastaajaa kertoi omasta kokemuksestaan, että yli 50-vuotiaan on vaikea tai jopa mahdoton saada työpaikkaa. Moni vastaaja on tuntenut, että osaamista ja kokemusta ei arvosteta.
”45-vuotiaana naisena olen huomannut, että moniin paikkoihin olen ollut liian vanha. Tämä on yllättänyt minut, sillä kuvittelin nyt olevani juuri hyvän ikäinen.”
”Viimeisin haastattelu alkoi toteamuksella: Ai sä oletkin noin vanha.”
Lähes 9 000 myyntineuvottelijan paikkaa avoinna vuoden aikana
Myyntiin liittyviä työpaikkoja oli avoinna noin 25 500 vuonna 2016. Laskelma perustuu Duunitori Oy:n hakukoneessa julkaistuihin työpaikkailmoituksiin, joissa mukana ovat muun muassa TE-palvelun (mol.fi) työpaikat.
Noin kolmannes (35 %) myynnin avoimista paikoista oli myyntineuvottelijan tehtäviä. Seuraavaksi eniten avoinna oli myyntiedustajan paikkoja (19 %). Kolmanneksi eniten haettiin myyntipäälliköitä (8%).
- Tehtävänimikejakauma viittaa siihen, että suuri osa avoimista myynnin työpaikoista näyttäisi painottuvan pienempipalkkaisiin ja enemmän provisioriskiä sisältäviin tehtäviin, arvioi MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen.
Avoimista myynnin paikoista kolmannes sijaitsee Uudellamaalla. Kolme seuraavaksi suurinta työpaikkamaakuntaa ovat Pirkanmaa (9%), Varsinais-Suomi (8 %) ja Pohjois-Savo (8 %), jotka eivät edes yhdessä yllä Uudenmaan määrään.
Parhaimmat työnhakuajat näyttäisivät olevan elokuu ja maaliskuu, sillä noihin kuukausiin osuvat avoimien työpaikkojen huippukaudet. Tuolloin myyntiin liittyviä paikkoja oli avoinna lähes 3 000.
Lisää tietoa tutkimuksesta löytyy MMA:n verkkosivuilta: http://www.mma.fi/liitto/mika-mattaa-myynnin-avoimissa-paikoissa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Häkkinen, toiminnanjohtaja Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, puh. 0400 956968
Thomas Grönholm, Duunitori Oy, CEO & Founder, p. 040 544 4523
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI
020 122 4400http://www.mma.fi
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen edunvalvontajärjestö, jolla on oma työttömyyskassa. MMA kuuluu Akavaan.
Duunitori on Suomen suurin työnhakukone, joka etsii avoimia työpaikkoja kaikkialta verkosta ja auttaa työnhakijoita löytämään työpaikat yhdellä haulla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.
Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote
Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.
Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.
Myynti & Markkinointi 2020: Uuden ajan myynti- ja markkinointialan ammattilainen viihtyy työssään ja odottaa työnantajalta vastuullisuutta9.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote
Myynti- ja markkinointiala on ollut muutoksessa, kun korona pakotti kohtaamisen ammattilaiset etäyhteyksille. Lomautukset ja irtisanomiset ovat iskeneet alaan kipeästi. Kaikesta huolimatta myynti- ja markkinointialan ammattilaiset ovat tyytyväisiä työhönsä.
MarkkinointiKollektiivi ja MMA yhdistävät kanavansa koville joutuneiden eduksi3.4.2020 11:00:00 EEST | Tiedote
Koronaepidemia on iskenyt kovasti markkinointialaan, ja yhtenä isona kärsijänä ovat yrittäjinä ja freelancereina toimivat markkinointialan ammattilaiset. MarkkinointiKollektiivi ja Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA yhdistävät voimansa mahdollistaakseen merkittävää näkyvyyttä markkinoinnin alan yksittäisille tekijöille.