VINTERDÄCK ÄNTLIGEN OBLIGATORISKA FÖR TUNGA FORDON - Ändringar kan också ske i däckkraven för personbilar

Enligt den nya förordningen skall lastbilars och bussars drivande axlar under perioden december, januari och februari förses med vinterdäck vars mönsterdjup på huvudmönstrets slitbana är minst 5 mm. På fordonens övriga axlar och släpvagnar skall under motsvarande period användas däck vars mönsterdjup är minst 3 mm. Ändringen gäller också personbilar med en totalmassa som är större än 3,5 ton samt traktorer, vars konstruktiva hastighet är över 60 km/h.
Juha Mustakangas, som är ordförande för däckbranschens tekniska forum,anser attförnyelsen är bra och att de nya kraven i detta nu närmar sig grannländernas nivå. ”Vi förväntade oss strängare krav på mönsterdjupet också för styrande axlars däck. Enligt vår utredning skulle detta ha bidragit till ökad säkerhet och framkomlighet i trafiken utan att i större utsträckning medföra extra kostnader för den tunga trafiken”.
Definitionen på vinterdäck kräver precisering
För typgodkännande av däck som lämpar sig för vinterbruk finns två olika kategorier. Den traditionella M+S-markeringen grundar sig på däcktillverkarens egen uppfattning att däcket lämpar sig för vinterförhållanden. Den nya 3PMSF-markeringen (den s.k. snöflingesymbolen) finns på däck som lämpar sig för krävande vinterförhållanden och som har klarat E117-regelns snögreppstest.
En M+S -markering garanterar inte längre som sådan däckets vinteregenskaper. ”Under de senaste åren har det på däckmarknaden dykt upp personbilsdäck som säljs som vinterdäck trots att deras tekniska prestanda ligger på sommardäcksnivå. I Tyskland t.ex. krävs från och med innevarande vinter en 3PMSF-markering av vinterdäcken. Ett motsvarande krav borde i all hast tas i bruk även i Finland”, framkastar Mustakangas.
Vinterdäckstvång enligt väglag?
I samband med beredningen av vägtrafiklagens totalförnyelse har man tagit upp frågan om en ändring av bestämmelsen som gäller användningen av vinterdäck så, att istället för att vara bundet till kalendern skulle tvånget vara beroende av väglaget, eller en kombination av dessa. Hela vägtrafiklagpaketet kommer snart att sändas för en omfattande remissbehandling. Också i kommande Däckforum den 8 februari kommer intressenterna att beredas tillfälle att byta åsikter om däckkraven.
Däckbranschens tekniska forum understöder det nuvarande vinterdäckstvånget som är bundet till kalendern, vartill man anser att vinterdäck borde användas i vinterväglag redan i oktober. ”Med nuvarande vinterdäckstvång som är bundet till kalendern säkrar man trafiksäkerheten och framkomligheten i vintersäsongens svåra och snabbt växlande körförhållanden”, motiverar Juha Mustakangas.
Kontakter
Ordföranden för däckbranschens tekniska forum Juha Mustakangas, tel. 010 401 7758
Bilder


Länkar
Om

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Däckbranschens tekniska forum är en grupp bestående av däckbranschens tekniska experter med uppgift att definiera däckbranschens gemensamma budskap i centrala däckfrågor. I expertgruppen är Bildäcksförbundet r.f., Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Nokian Däck Abp och Oy Suomen Michelin Ab representerade. Ordförande är Juha Mustakangas som representerar Bildäcksförbundet r.f.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum