Palkansaajajärjestö Pardia

Katsastuksen lainsäädäntömuutokseen liittyy epäkohtia

Jaa
Pardia ja pardialaiset katsastusalan järjestöt ovat sitä mieltä, että valmisteilla oleva katsastuksen toimilupalaki sisältää useita epäkohtia.
Järjestöt jättivät 26.4. aamusta liikenneministeri Merja Kyllöselle kannanottonsa asiasta. Järjestöt edustavat valtaosaa katsastustoimialalla työskentelevästä henkilöstöstä.

Katsastustoiminnan riippumattomuus vaarantuu

Katsastuksen toimilupalainsäädäntöön esitetyt muutokset lisäävät autoilun kokonaiskustannuksia, heikentävät katsastuksen laatua ja saatavuutta sekä vaarantavat katsastustoiminnan riippumattomuuden.

Lakisääteisen katsastustoiminnan kytkeminen korjaamotoimintaan aiheuttaa vakavan uhan ja uskottavuusongelman katsastustoiminnan riippumattomuudelle. Lakimuutoksen jälkeen käytännössä sama toimija, esimerkiksi autokorjaamo, voisi sekä katsastaa että korjata ajoneuvon. Katsastusta ostavien kuluttajien on mahdotonta arvioida korjaamokatsastuksen yhteydessä määrättävien korjausten välttämättömyyttä ja kustannuksia.

Mahdollinen lain muutos aiheuttaa alan toimijoiden huomattavan lisääntymisen. Nykyiset viranomaisresurssit eivät jatkossa riitä katsastusalan valvontaan, vaan muutos edellyttää tuntuvaa valvontaresurssien lisäystä.

Katsastajien koulutustason lasku olisi virhe

Koulutustason ja pätevyysvaatimusten madaltaminen olisi virhe, koska ajoneuvot ja niiden tekniset järjestelmät monimutkaistuvat jatkuvasti. Myös alan muuttuvan lainsäädännön ja muiden normien seuraaminen edellyttää nykyistä, laajaa koulutuspohjaa.

Koeajoratavaatimusta ei tule poistaa

Koeajoratavaatimuksen poistaminen ei ole järkevää, koska koeajoradalla havaitaan ne ajoneuvon mahdolliset viat, joita ei voi havaita katsastustoimipaikan sisätiloissa olevilla tarkastuslaitteilla. Koeajoradalla tapahtuvalla tarkastuksella varmistetaan omalta osaltaan katsastuksen korkea laatu ja ajoturvallisuus.

Raskaan kaluston katsastus hankaloituu

Katsastuksen eriyttäminen johtaisi raskaan kaluston katsastusten saatavuuden heikentymiseen erityisesti harvaan asutuilla alueilla, joissa raskaan kaluston katsastusverkosto harvenisi merkittävästi. Tämä lisäisi raskaan ajoneuvoliikenteen liikennöitsijöiden kustannuksia, nostaisi katsastushintoja ja pahimmillaan vaarantaisi liikenneturvallisuutta.

Palkansaajajärjestö Pardian kokonaisjäsenmäärä on 60 000 jäsentä, joista enemmistö työskentelee valtion virastoissa ja laitoksissa sekä merkittävä osa liikelaitoksissa, yrityksissä, yliopistoissa ja Kelassa. Pardialaiset katsastusalan henkilöstöyhdistykset ovat Autokatsastajat AK, Suomen Autokatsastusten Henkilöstöyhdistys SAHY ja Moottoriajoneuvojen Katsastusmiehet. Pardia on STTK:n suurimpia jäsenliittoja.

Lisätietoa: Palkansaajajärjestö Pardia, puheenjohtaja Antti Palola, gsm 040 509 6030 ja
Autokatsastajat AK, puheenjohtaja Tuomo Vikstedt, gsm 0400 324 274

Tietoja julkaisijasta

Palkansaajajärjestö Pardia
Palkansaajajärjestö Pardia

00530 Helsinki


Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Palkansaajajärjestö Pardia

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye