MessukeskusMessukeskus

Teemamatkat kiinnostavat suomalaisia

Jaa
Luonto- ja kulttuurimatkat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita. Turvallisuutta matkailijoille luovat muun muassa viranomaisten suositukset ja matkajärjestäjä. Suomen juhlavuodella ei ole vielä vaikutusta suurimman osan matkustussuunnitelmiin.

Lähes viidesosa suomalaisista kertoo Suomen 100-vuotisjuhlavuodella olevan vaikutusta matkasuunnitelmien tekemiseen. Kiinnostavia kotimaan kohteita ovat erityisesti luontokohteet (51 % kertoo kiinnostavaksi), kaupungit (39 %) ja historialliset rakennukset (35 %). Tulokset käyvät ilmi Kantar TNS:n Messukeskukselle tekemästä suomalaisten matkailua kartoittaneesta tutkimuksesta.

Joka viides suomalainen kertoo olleensa kulttuuriin tai luontoon keskittyvällä teemamatkalla. Potentiaalia löytyy erityisesti luontomatkoista, sillä kolmasosa suomalaista aikoo suunnata tämän vuoden aikana luontomatkalle. Suosittuja ovat myös terveys- ja hyvinvointimatkat (27 %) ja aktiivilomat (24 %).

– Naiset ovat olleet tai suunnittelevat lähtevänsä terveys- ja hyvinvointimatkalle sekä kulttuurimatkalle. Miehiä teemamatkat kiinnostavat vähemmän. Teemamatkat ovat tätä päivää, ne kasvattavat tasaisesti suosiotaan matkailutapana, toteaa Kantar TNS:n tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Suositukset ja matkajärjestäjä luovat turvallisuutta

Suomalaisten mukaan turvallisuutta matkaan tuo huolella valittu kohde (46 % ilmoittaa tärkeäksi), ulkoministeriön matkustussuositukset (34 %) ja vastuullinen matkajärjestäjä (34 %). Neljäsosa suomalaisista ilmoittaa arvioivansa turvallisuutta mediauutisoinnin perusteella.

– Viranomaisten (UM ja THL) suositukset ovat lisänneet painoarvoaan matkalle lähtemisen turvallisuutta arvioitaessa. Matkajärjestäjän rooli kokonaisuutena (vastuullisuus, tunnettuus, suomalaisuus) on aikaisempaa merkityksellisempää turvallisuuden kannalta, Lahtinen toteaa.

– Naisten arvioissa matkajärjestäjän rooli on tärkeä, miehille ja nuoremmille ikäryhmille turvallisuuden tunnetta tuovat vertaisarvioinnit ja some-kanavien kirjoitukset. Viranomaisten (UM, THL) tarjoaman tiedon merkitys lisääntyy iän karttuessa.

Jakamistalous puhuttaa matkailussa

Jakamistalouden kanavat ja palvelut (esimerkiksi Uber ja AirBnB) ovat vuoden aikana tulleet tunnetummiksi suomalaisille. Joka viides suomalainen matkailija on käyttänyt jotakin jakamistalouden kanavista hankittua palvelua. Suurimmalle osalla sharing economy -kanavat ovat kuitenkin edelleen vieraita.

Palveluja käyttäneistä läheskolme neljästä on varannut majoituksen ja joka neljäs on hankkinut kuljetuspalveluja. Kotiravintoloissa on ruokaillut tai paikallista henkilöä oppaana on käyttänyt joka viides.

Syitä käyttää jakamistalouden kanavia ovat muun muassa taloudellisuus (55 % ilmoittaa tärkeäksi), paikallisuus (44 %) ja järkevyys (38 %).

– Kohderyhmä vaikuttaa jakamistalouden kanavien käyttömotiiveihin. Vapaa-ajanmatkailijoita motivoivat taloudellisuus, aitous, paikallisuus ja elämyksellisyys. Liikematkailijoille järkevyys on motivaatiotekijä näiden palvelujen käyttämiseen. Alle 25-vuotiaille matkailijoille monikulttuurisuus, kestävyys, vastuullisuus ja myös trendikkyys ovat vahvoja käyttömotiiveja, summaa Lahtinen.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Matkamessujen toimeksiannosta. Gallup Forumissa -paneelissa esitettyihin kysymyksiin vastasi väestöä edustavasti 1081 henkilöä 28.11–4.12.2016 välisenä aikana. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä.

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 19.–22.1.2017. Vuoden 2017 partnerimaa on Turkki. Samaan aikaan myös Caravan-messut. Matkamessujen ohjelma, näytteilleasettajat ja tiedot medialle mm. akkreditoitumisesta ja tilaisuuksista verkkosivuilla www.matkamessut.fi.

Lisätietoja ennakkotutkimuksesta: Kantar TNS, tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen, 050 560 3186, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Lisätietoja Matkamessuista: Messukeskus, tiedottaja Antti Karjunen, 050 574 3444, etunimi.sukunimi@messukeskus.com

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.

Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.

Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Mestarikoulu nostaa nuoret huippuosaajat esiin – ravintola-alan tulevaisuutta rakennetaan Gastro 2026 -messuilla6.6.2025 09:17:31 EEST | Tiedote

Mestarikoulu-kilpailu palaa Gastro Helsinki -messuille 2026 tuoden lavalle Suomen lupaavimmat ravintola-alan opiskelijat tai jo kokeiksi valmistuneet opiskelijat. Kilpailu nostaa esiin nuorten huippuosaajien taitoja, vahvistaa alan vetovoimaa ja houkuttelee uusia tekijöitä mukaan rakentamaan alan tulevaisuutta. Gastro Helsinki järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 11.–12.3.2026.

Fashion Finland ja I love me järjestävät muodin ja kauneuden ammattilaisseminaarin – teemana kasvu ja kansainvälisyys5.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Fashion Finland ja I love me järjestävät lokakuussa muodin ja kauneuden ammattilaisille suunnatun seminaarin. Ohjelman teemana on kasvu ja kansainvälisyys. Puhujina on joukko muoti- ja kauneusalan toimijoita, joilla on vahva kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta sekä kansainvälisten brändien luomisesta. Seminaarin ohjelma julkistetaan alkusyksyn aikana. Pohjoismaiden johtava kauneuden, muodin, hyvinvoinnin ja terveyden tapahtuma I love me järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 17.–19.10.2025.

Habitare Protos 2025 – yllättävät oivallukset ja tekemisen ilo kukoistavat nuorten suunnittelijoiden tuoteideoissa5.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Habitaressa syyskuussa nähtävä Habitare Protos -ryhmänäyttely tuo yhteen 11 nuoren muotoilijan uusia tuoteideoita. Prototyypeissä nähdään viittauksia menneeseen ja olemassa olevaan: perinteisistä käsityötaidoista innovatiivisiin materiaaleihin, kuten bakteeriselluloosa. Pohjoismaiden johtava huonekalu-, muotoilu- ja sisustustapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 10.–14.9.2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye