Helsingin ensimmäinen täyssähköbussi lähtee liikenteeseen tammikuussa
Helsingin liikenteeseen tulee talven aikana kaiken kaikkiaan neljä Linkker-bussia. Linjan 23 bussi saa aluksi virtansa Ruskeasuon päätepysäkillä Invalidisäätiöllä, mutta Rautatientorille on rakenteilla latauspiste, samoin linjan 55 reitille Koskelaan. Latauspisteiden rakentaminen linjan 51 päätepysäkeille Hakaniemeen ja Malminkartanoon alkanee keväällä 2017.
Linkkerit ovat Suomen ensimmäiset automaattisesti pikaladattava sähköbussit, ja niitä on tarkoitus olla käytössä pääkaupunkiseudun liikenteessä yhteensä 12 vuoden 2017 loppuun mennessä. Akut voidaan ladata pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin. Ajokierrosta varten kertyy riittävästi virtaa 2-4 minuutissa.
Linkker-bussi säästää energiaa
Täyssähköbussi ei tuota lainkaan haitallisia lähipäästöjä ja se kuluttaa energiaa vain murto-osan dieselbussista, joten sen energiakustannukset ovat huomattavasti dieselbussia pienemmät. Linkker kuluttaa niukasti energiaa muun muassa siksi, että sen runko on kokonaan alumiinia, joten auto on kevyt teräsrunkoiseen bussiin verrattuna.
Sähköbussit tukevat HSL:n strategista tavoitetta kasvattaa vähäpäästöisen kaluston osuutta joukkoliikenteessä.
”HSL on tehnyt kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen. Tavoitteemme on vähentää lähipäästöjä ja hiilidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia vuoteen 2025 mennessä vuoden 2010 tasosta”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo. ”Tavoitteeseen pääseminen edellyttää uutta ajoneuvoteknologiaa. Kolmekymmentä prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta on tarkoitus olla sähköistä vuonna 2025.”
”HSL on avaintoimija, kun Helsinki pyrkii globaaliksi edelläkävijäksi ilmasto- ja älyliikennealoilla”, Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen sanoo. ”Julkisen liikenteen kunnianhimoinen sähköbussitavoite on keskeisessä asemassa, kun toteutamme Helsingin visiota hiilineutraalista tulevaisuudesta.”
Linkkker-bussit ovat osa ePeli-hanketta, joka sai alkunsa vuonna 2014 Teknologian tutkimuskeskus VTT:n koordinoimasta ja Tekesin tukemasta ECV-verkoston eBus-projektista. HSL:n kumppanina hankkeessa ovat muun muassa HKL, joka rakentaa Helsingin pikalatausasemat, Helsingin Bussiliikenne Oy, joka hoitaa linjan 23 liikennettä.
HSL on tarjonnut bussiliikennöitsijöille mahdollisuutta kokeilla sähköbusseja ilman että se vaikuttaa liikennöitsijän kalustohankintoihin tai talouteen. HSL hankkii Linkker-bussit Leasing-sopimuksella poikkeuksellisesti itse, sillä uuden teknologian riskien sälyttäminen liikennöitsijöille olisi ollut kohtuutonta.
Linkker-bussi
• Pituus n. 13 metriä
• Paino noin 9 500kg
• Istumapaikkoja 40
• Akkujen kapasiteetti 55kWh
Linkker Oy:n verkkosivut http://www.linkkerbus.com/
Tekesin verkkosivut https://www.tekes.eu/ajankohtaista/hanke-esimerkkeja/caset/linkker-sahkobussitehtailija-myy-vihreaa-joukkoliikennekonseptia
Yhteyshenkilöt
HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen, puh. 040 595 0201
HSL:n kalustoinsinööri Petri Saari, puh. 050 559 1956
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Selvä enemmistö HSL-alueen työssäkäyvistä toivoo tukea työmatkoihin – HSL ja Epassi vastaavat toiveisiin tuomalla työmatkaedun saataville yhä useammalle yritykselle13.6.2025 12:48:48 EEST | Tiedote
HSL-lippuihin kohdistuva Epassin työmatkaetu on kaikkien Epassi Flex -yritysasiakkaiden saatavilla lisäkustannuksitta. Työmatkaedun lisääminen osaksi yrityksen työsuhde-etuja avaa työntekijälle uusia mahdollisuuksia arjen helpottamiseen.
Kolme asemaa uudistuu – junaliikenne katkeaa Huopalahden ja Myyrmäen välillä kahdeksi kuukaudeksi ensi kesänä11.6.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Kesällä 2026 junaliikenne katkeaa kokonaan Huopalahden ja Myyrmäen välisellä osuudella kesäaikaan noin kahden kuukauden ajaksi, kun Kaupunkiliikenne Oy toteuttaa kolmen hallinnoimansa rautatieaseman perusparannukset. I- ja P-junat kulkevat molempiin suuntiin reitillä Helsinki–Tikkurila–Lentoasema–Myyrmäki, ja puuttuvaa junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL:n oranssien runkolinjabussien yöliikenne muuttuu: kyytiin voi nousta vain etuovesta 16.6. alkaen30.5.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Kokeilemme oransseilla runkobussilinjoillamme uutta käytäntöä yöliikenteessä 16.6. alkaen, kun siirrymme kesäaikatauluihin. Yöliikenteessä runkolinjabussien kyytiin voi nousta vain etuovesta, ja lippua on näytettävä kuljettajalle tai ostettava lippu kortinlukijalla lähimaksulla tai HSL-kortilla.
HSL laskee lähimaksulla ostetun kertalipun hintaa väliaikaisesti kesäksi27.5.2025 14:16:55 EEST | Tiedote
Lähimaksulla ostettavat aikuisten kertaliput maksavat kesän aikana (28.5.–31.8.) saman verran kuin HSL-sovelluksella ja HSL-kortin arvolla ostettuna. Lähimaksu on helppo ja turvallinen tapa ostaa kertalippu suoraan lukijalta liikennevälineistä tai asemilta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, isot automaatit ja haltijakohtaiset HSL-kortit säilyvät vielä käytössä27.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta kesäkuun alusta joko myöhempään ajankohtaan kesäkuussa tai kesän jälkeen toteutettavaksi. Tämän seurauksena: HSL-lippukauppa netissä aukeaa vasta myöhemmin kesäkuussa tai kesän jälkeen. Isot automaatit pysyvät käytössä sekä haltijakohtaisten ja pitkään käyttämättä olleiden henkilökohtaisten HSL-korttien käyttö jatkuu, kunnes uuden taustajärjestelmän käyttöönotto alkaa. Muutosten tarkka ajankohta vahvistetaan heti, kun se varmistuu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme