
Radio on audion ykkönen
Päivittäin radiota kuunnellaan nyt keskimäärin 3 tuntia (3 h 1 min). Radiota kuuntelee viikoittain 94 prosenttia ja päivittäin 75 prosenttia suomalaisista.
Kaupallinen radio tavoittaa viikoittain 76 prosenttia väestöstä ja keskimääräisenä päivänä noin puolet väestöstä. Radion kuunnelluin hetki on arkiaamuisin klo 8.00, jolloin radio tavoittaa keskimäärin 1 306 000 kuuntelijaa.
Kuunnelluin radiokanava on edelleen Yle Radio Suomi, joka keräsi 32 prosenttia kokonaisradionkuuntelusta. Ylen radiokanavat keräävät yhteensä 49 prosenttia kokonaiskuuntelusta.
Kaupallisista radioista kuunnelluin on Radio Suomipop, joka keräsi yhdeksän prosenttia kuunteluminuuteista. Kaupallisista kanavaperheistä Bauer Median kanavat keräsivät yhteensä lähes neljäsosan kuunteluminuuteista, 22 prosenttia.
Radio on edelleen suosituin audiolähde koko väestön keskuudessa. Radio keräsi peräti 86 prosenttia kaikesta kuuntelusta. Muu kuin radion livekuuntelu, kuten jälkikäteen kuunneltu radiosisältö, audio- ja musiikkipalvelut ja äänitteet, on lisääntynyt parin viime vuoden aikana erityisesti nuorten keskuudessa.
Radio haali audiolähteenä 15–24-vuotiaiden keskuudessa yli puolet (52 %) kaikesta kuuntelusta. Yli 45-vuotiaiden keskuudessa radio on audiolähteenä ylivoimainen keräten 97 prosenttia kaikesta kuuntelusta.
Tulokset perustuvat Finnpanelin tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen, jossa tutkittiin päiväkirjamenetelmällä vuoden 2016 aikana yhteensä 20 500 suomalaisen radionkuuntelua.
Radiovuoden tulokset löytyvät kokonaisuudessaan osoitteesta: http://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php
Vastaanottimesta verkkoon
Ylen radiopäällikkö Marja Keskitalo kertoo, että radiosisältöjen kuuntelu Yle Areenan kautta on lisääntynyt reilusti.
– Yle julkaisi vuonna 2016 ensimmäiset dramatisoidut podcastit ja on lisäämässä niiden tuotantoa alkaneena vuonna. Audion kuuntelu Yle Areenan kautta on kasvanut voimakkaasti, eli radiosisältöjä jaetaan FM-kanavilla mutta myös lisääntyvästi verkon kautta.
Muutoksen tuulet puhalsivat viime vuonna kaupallisessa radiossa.
– Kaupallinen radio teki tuplahattutempun: kuulijamäärä on kasvanut nyt kolme vuotta peräkkäin, kuten myös mainosmyynti. Kaupallinen radio tavoittaa viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista, ja vuonna 2016 tehtiin myyntiennätys, 61,2 miljoonaa euroa, kertoo RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.
Lisätietoja:
Lena Sandell, toimitusjohtaja, Finnpanel, puh.020 751 5402
Mervi Raulos, asiakkuuspäällikkö, Finnpanel, puh. 020 751 5412
Marja Keskitalo, radiopäällikkö, YLE, puh. 040 559 7116
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, puh. 0400 508 877
Finnpanel Oy on Kantar TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media,RadioMedia sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.
www.finnpanel.fi
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnpanel_
Radio hallitsee median kulutusta aktiiviseen päiväsaikaan5.2.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Radion äärellä on joka aamu klo 8 keskimäärin 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuuntelee viikoittain 92 prosenttia ja päivittäin 71 prosenttia suomalaisista. Perinteisen radion ohella netin radiopalvelut, kuten Radiot.fi, Yle Areena, Supla ja RadioPlay, lisäävät kuuntelijan valinnanvaraa.
Televisiovuosi 2018 oli erityisesti suoran lähetyksen juhlaa22.1.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 45 minuuttia vuorokaudessa. Tv-ruudun äärellä vietetty kokonaisaika on kasvanut viime vuosina. Suurimmat katsojaluvut keräsivät kulttuuri- ja urheilutapahtumat sekä television kestosuosikit. Erityisesti nuoret ovat löytäneet televisiosisällöt myös muilta päätelaitteilta.
Finnpanel: Kuumana kesänä miehet viihtyivät tv:n ja jalkapallon MM-kisojen parissa25.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote
Kesä–heinäkuussa erityisesti miehet ja 25–44-vuotiaat katsoivat paljon tv:tä, 2 tuntia ja 26 minuuttia päivässä. Tähän oli syynä mm. jalkapallon MM-kisat. Tilastot kertovat myös, että Suomessa on jo lähes miljoonassa taloudessa äly-tv, ja sen on kytkenyt internetiin melkein kolmasosa talouksista. Ilmaista netti-tv:tä katselee 1,2 miljoonaa taloutta vähintään kerran viikossa.
Total-TV-mittaus kertoo, mitä kansa oikeasti katsoo17.4.2018 06:00:00 EEST | Tiedote
Finnpanel laajentaa TV-mittaritutkimusta koskemaan myös Areenan, Katsomon ja Ruudun katselua aiempaa yksityiskohtaisemmin. TV-mittaritutkimus tulee ensimmäisten maiden joukossa kattamaan myös tutkimuksessa mukana olevien mediatalojen videopalveluita.
Radiota kuuntelee aamuisin yli 2,5 miljoonaa suomalaista7.2.2018 06:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten audion kulutus monipuolistuu vuosi vuodelta – erityisesti nuorissa ikäryhmissä. Radio oli edelleen suosituin audiolähde ikäryhmästä riippumatta. Suomessa on tarjolla yli 100 FM-radiota, joista viidennes valtakunnallisia ja loput paikallisia. Monet kaupalliset kanavat ovat profiloituneet joko naisten tai miesten kanaviksi.