STT Viestintäpalvelut digitalisoi painetun median seurannan

STT Viestintäpalvelut tuo markkinoille palvelun, jonka avulla yritysten johto ja viestintä saavat reaaliaikaisen raportin painetuissa sanomalehdissä löytyvistä media-osumista. Palvelu on ainutlaatuinen Suomessa. Sen nimi on STT Aamuraportti.

Käytännössä STT Viestintäpalvelut on neuvotellut sanomalehtien kanssa sopimuksia, joiden puitteissa STT saa lehtien aineiston digitaalisessa muodossa samalla kun se menee painoon. Vastineena STT hyvittää osan palvelun liikevaihdosta medialle.

-          Urakka on ollut massiivinen, koska jokaisen lehtitalon kanssa on neuvoteltu erikseen. Prosessi alkoi ensimmäisen kerran jo vuonna 2006, mutta sitkeä yrittäminen tuotti tuloksen vasta nyt, kertoo STT Viestintäpalveluiden liiketoimintapäällikkö Mika Roman.

Digitaalinen mediaseurantapalvelu on ollut menestyksekäs muualla pohjoismaissa. Ruotsin ja Norjan uutistoimistojen omistama Retriever on alan johtava toimija sekä Ruotsissa että Norjassa.

-          Mediaseuranta erityisesti painetun median osalta on palvelusektori, jonka toimintamallit ovat perinteisesti olleet hitaita ja työvoimavaltaisia. Tarjoamamme digitaalinen prosessi tekee printti-lehtien seuraamisesta käytännössä reaaliaikaista ja antaa asiakkaille aivan uusia mahdollisuuksia hyödyntää mediaseurantaa, Roman jatkaa.

STT Viestintäpalvelut on osa STT-Lehtikuva -konsernia. Myös STT-Lehtikuvan vastaava päätoimittaja ja toimitusjohtaja Mika Pettersson pitää uutta palvelua merkittävänä uutena avauksena.

-          STT-Lehtikuva haluaa palvelulla asiakkaitaan paitsi perinteisillä uutistoimistopalveluilla myös uraa uurtavilla digitaalisilla viestintäpalveluilla. On hienoa, että viimeinkin mediaseuranta digitalisoituu ja että me olemme edelläkävijän asemassa tässä kehityksessä, Pettersson iloitsee.

Porkkalankatu 20 A

STT Viestintäpalvelut on osa STT-Lehtikuva-konsernia. STT Viestintäpalvelujen tavoitteena on auttaa viestinnän ammattilaisia viestimään tehokkaammin median kanssa tarjoamalla sähköisiä työkaluja kuten STT Info -tiedotejakelua ja STT Mediaseurantaa. Lisäksi STT Viestintäpalvelut järjestää viestinnän koulutuksia ja tarjoaa uutistoimiston tuotteita kuten STT:n päivälistaa sekä uutispalvelua.