HSL kehittää uutta matkakortinlukijaa
HSL:n uusi kortinlukija on saanut runsaasti palautetta matkustajilta ja kuljettajilta. HSL on saanut kehittämisideoita myös mm. Aalto-yliopiston opiskelijoilta. Kaikki palaute on HSL:lle arvokasta ja se otetaan huomioon kehittämisessä.
”Vaikka omat tutkimuksemme näyttävät, että useimmat matkustajat pärjäävät hyvin uuden lukijalaitteen kanssa, olemme kuunnelleet huolella saamaamme palautetta matkakortinlukijasta, tutkineet sitä ja ryhtyneet toimiin asiakkaita vaivaavien asioiden korjaamiseksi. Haluamme parantaa käyttökokemusta mahdollisimman hyväksi, jotta lukija palvelee kaikkia asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Käyttöliittymän uudelleen tarkastelun lisäksi teemme töitä myös parantaaksemme kortinlukijan teknistä suorituskykyä”, hankejohtaja Eero Nikula kertoo.
Lukijan kehittäminen ketterillä menetelmillä on osa HSL:n asiakaslähtöisen kehittämisen strategiaa. Samalla iteroivalla tavalla kehitetään parhaillaan HSL:n mobiilituotteita sekä esimerkiksi syksyllä uudistuvia HSL:n karttatuotteita.
”Kaiken kehittämisen ydin on se, että asiakaskokemus olisi paras mahdollinen kaikissa kohtaamispisteissämme. HSL uudisti vuoden vaihteessa myös koko organisaatiotaan, jotta asiakas on entistä vahvemmin kaiken tekemisen keskiössä”, asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink tiivistää.
Kortinlukijan kehittämisessä on tällä hetkellä kaksi linjaa, nykyisen lippujärjestelmän lukija ja uuden vyöhykemallin lukija. ”Tarkastelemme suunnittelun pohjana olleita reunaehtoja uudelleen. Uskon, että palvelumuotoilun keinoin ja asiakkaiden kanssa tehtävä co-creation vie lukijaa eteenpäin toivottuun suuntaan. Matkakortinlukija on iso osa asiakkaidemme arkea. Käyttökokemuksen pitää olla mahdollisimman mutkaton”, johtava palvelumuotoilija Jarno Ekström tiivistää.
HSL testaa parhaillaan uusia käyttöliittymän versioita eri asiakasryhmillä. Uusia versioita uudesta vyöhykemallin aikaisesta lukijasta tuodaan asiakkaiden kokeiltavaksi huhtikuun puolessa välissä, jolloin HSL järjestää Livinglab-studion laajempaa asiakastestausta varten. Tarkempaa tietoa asiakkaille ja opiskelijoille tarkoitetuista työpajoista ja niihin osallistumisesta julkaistaan huhtikuun alussa. Kehitysversioita lukijasta voi kommentoida myös verkossa pääsiäisen jälkeen.
Uusia kortinlukijoita asennetaan vielä kevään ajan busseihin, juniin ja raitiovaunuihin. Niistä on nyt asennettu puolet. Uudet lukijat ovat osa laajaa lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistushanketta, joka parantaa merkittävästi matkustajainformaatiota. Sen ansiosta kaikista HSL-alueen busseista, ratikoista, lähijunista ja metrosta saadaan pian reaaliaikaista tietoa, joka näkyy pysäkkinäytöillä, uudessa Reittioppaassa ja muissa sähköisissä aikataulupalveluissa.
Yhteyshenkilöt
Hankejohtaja Eero Nikula, 050 483 6589
Johtava palvelumuotoilija Jarno Ekström, 040 140 8146
Osaston johtaja Mari Flink, 040 7150440
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikat 2, 4 ja 10 palaavat normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle 8.9.30.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Ratikkaliikenne linjoilla 2, 4 ja 10 palaa takaisin Mannerheimintielle Runeberginkadun ja Reijolankadun välille maanantaina 8.9.
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme