Wolfcom

Universal Musicista Suomen suurin musiikkialan yhtiö

Jaa
Universal Music on noussut Suomen suurimmaksi musiikkialan yhtiöksi samalla kun äänitemusiikin kokonaiskulutus jatkaa toissa vuonna alkanutta kasvuaan vuosikymmenen mittaisen laskusuhdanteen jälkeen. Jo kolme neljäsosaa äänitealan arvosta tulee digitaalisista musiikkipalveluista ja niiden suosion kasvu nostanut koko alan myyntiä fyysisten tallenteiden myynnin laskusta huolimatta. Digitaalisten kanavien markkinaosuutta Suomessa jo vuosia hallinnut Universal Music ennustaa, että musiikkialan kultavuodet ovat taas näköpiirissä ja ala tulee kymmenessä vuodessa tuplaantumaan.
Kimmo Valtanen, toimitusjohtaja, Universal Music Finland & Baltic. Kuva: Pekka Mustonen
Kimmo Valtanen, toimitusjohtaja, Universal Music Finland & Baltic. Kuva: Pekka Mustonen

Musiikkialan yhtiö Universal Music valitsi digitaalisen murroksen kynnyksellä strategiakseen olla vain musiikkiin keskittyvä digitaalisen ajan hittivetoinen yhtiö, joka panostaa yleisön kuuntelutottumuksien tuntemiseen ja tiedon analysointiin. Strategia osoittautui oikeaksi, sillä nyt tapahtunut digitaalisten musiikkipalveluiden suosion kasvu on nostanut koko alan myyntiä ja ne muodostavat jo 75 % koko äänitealan arvosta. Musiikkituottajat - IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltään keräämien tietojen mukaan äänitemyynti on jatkanut kasvussa. Vaikka sekä fyysisten tallenteiden (CD, DVD, vinyyli), että musiikkilatausten, eli downloadien myynti pieneni vuoden 2016 aikana 31 % edellisvuoteen verrattuna, johdatti suoratoisto-, eli streamingpalveluiden 25 % kasvu paitsi digitaalisen myynnin 21 % kasvuun, myös koko äänitealan 1,6 % kokonaiskasvuun. Vuoden 2016 äänitteiden verottoman tukkumyynnin kokonaisarvo oli 36,7 miljoonaa euroa.*

”Musiikkialalla on tapahtunut merkittävä kulutustottumusten muutos uusien jakelukanavien vallatessa tilaa perinteisiltä musiikinkuluttamisen muodoilta. Erityisesti mobiileissa päätelaitteissa, eli kännyköissä käytettävät musiikin suoratoistopalvelut tuovat musiikin yhä helpommin kuluttajien kuunneltavaksi. Niiden palveluiden käytössä nuoret ovat tehneet vallankumouksen, mikä näkyy ja kuuluu myös nykyisiä suosikkilistoja hallitsevassa musiikissa”, kertoo Universal Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen ja jatkaa: ”Pärjätäkseen alalla, on levy-yhtiön tarjottava sellaista musiikkia, mistä yleisö pitää. Niiden ansiosta syntyneen kasvun myötä voidaan satsauksia kotimaiseen tuotantoon ja hienoihin kotimaisiin artisteihin lisätä entisestään. Hitit synnyttävätkin positiivisen kierteen koko musiikkialalle.”

Universal Music on onnistunut ennen kaikkea tekemään läpimurtoja kotimaisten uusien artistien kanssa ja tuottamaan tuoreita hittejä digitaalisessa markkinassa. Osansa menestyksessä on yhtiön taidossa kerätä ja hyödyntää kuulijatietoja, eli sen panostuksissa asiakastuntemukseen.

”Suomalainenkin musiikki kehittyy koko ajan persoonallisempaan ja monipuolisempaan suuntaan ja tiedämme, että tämän päivän marginaalimusiikki on huomisen mainstreamia”, lisää Kimmo Valtanen alan kehityksestä jatkaen: ”Uskon, että musiikkiala tuplaantuu 10 vuodessa. Alan kultavuodet ovat taas näköpiirissä olettaen, että digitaalinen markkina kasvaa entisestään. Eikä sen taantumisesta ole merkkejäkään, vaan päinvastoin. Musiikki on ensimmäinen sisältöala, joka onnistunut selviämään digitaalisesta murroksesta ja pystyy nyt keskittymään siinä piilevän kasvupotentiaalin lunastamiseen.”

* Lähde: Musiikkituottajat – IFPI Finland ry, Äänitemusiikin kulutus Suomessa vuonna 2016.

Universal Music Group

Universal Music Group on maailman johtava musiikkialan yhtiö, jonka pääliiketoimintaa ovat äänitteiden tuotanto ja musiikin kustannustoiminta. Universalin kansainvälisesti tunnetuimpia artisteja ovat muun muassa Avicii, Lady Gaga, Rihanna, Katy Perry, Beck, Kanye West, Eminem, Madonna, U2 ja Metallica. Myös Suomen johtavaksi levy-yhtiöksi nousseen Universal Musicin kotimaisiin artisteihin kuuluvat mm. Robin, Kasmir, Janna, Mikael Gabriel, Paperi T, Teflon Brothers, Michael Monroe, Kotiteollisuus ja Olavi Uusivirta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kimmo Valtanen, toimitusjohtaja, Universal Music Finland
Mob: +358 (0)40 551 8064 ja kimmo.valtanen@umusic.com


Musiikkituottajat – IFPI Finland ry, Antti Kotilainen, 040 5481781, www.ifpi.fi


Samuel Sorainen, Wolfcom Oy
+358 400 5798653
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Kuvat

Kimmo Valtanen, toimitusjohtaja, Universal Music Finland & Baltic. Kuva: Pekka Mustonen
Kimmo Valtanen, toimitusjohtaja, Universal Music Finland & Baltic. Kuva: Pekka Mustonen
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Wolfcom
Korkeavuorenkatu 1 B 11
00140 Helsinki

+358400579653http://www.wolfcom.fi/

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Wolfcom

Suomalaisten tähtikokkien ravintolavinkit Tallinnaan9.10.2025 13:35:38 EEST | Tiedote

Viro on suomalaisten suosituin ulkomainen ruokamatkailukohde, eikä ihme, sillä maan ravintolatarjonta on kokoonsa nähden ainutlaatuisen rikas. Viron ravintolakulttuuri kehittyy jatkuvasti ja maassa on jo Suomeakin enemmän Michelin-oppaasta löytyviä suosituksia. Helpottaaksemme suomalaismatkailijoiden ravintolavalintoja, kysyimme Virossa asuvilta ravintola-alan ammattilaisilta suosituksia ja vinkkejä syksyiselle makumatkalle Tallinnaan. Omat ravintolavinkkinsä antoivat keittiömestarit Kim Mikkola, Kim Päivästö, Karoliina Jaakkola ja Tõnis Siigur sekä ravintolapäällikkö Ella Korpi.

Helsinki Citycopter kasvaa: toinen liikesuihkukone ja Aerocom Aviation24.9.2025 09:15:17 EEST | Tiedote

Viisi vuotta täyttänyt yksityisomisteinen suomalainen lentoyhtiö Helsinki Citycopter kasvaa. Yhtiö ottaa käyttöön toisen liikesuihkukoneen sekä virallisen yhtiönimensä Aerocom Aviation Oy. Lentokaluston lisäyksellä vastataan yksityis- ja tilauslentojen kysynnän kasvuun sekä tarjotaan yritys- ja yksityisasiakkaille entistä joustavammat palvelut. Korkealaatuisiin yksityislentoihin erikoistunut yhtiö vahvistaa samalla Suomen houkuttelevuutta helposti saavutettavana matkailukohteena. Helsinki Citycopter -brändi jatkaa normaalisti helikopterien tilauslentoihin erikoistuen.

Usva by Terhen Spa juhlii ensimmäistä vuottaan – hyvinvointia ja saunaperinteitä Helsingin ytimessä18.9.2025 13:08:34 EEST | Tiedote

Vuosi sitten avautuneen NH Collection Helsinki Grand Hansa -hotellin hyvinvointikeskus Usva by Terhen Spa ammentaa inspiraationsa suomalaisesta sauna- ja hoitoperinteestä. Kyseessä ei ole tavallinen hotellin saunaosasto tai day spa, vaan elämyksellinen kokonaisuus, joka kutsuu syventymään kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin maailmaan. Saunan ja hoitolan lisäksi se käsittää myös täysin varustellun, 300 neliömetrin kuntosalin venyttelyalueineen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye