
Tuore kyselytutkimus: Kansalaiset luottavat sote-palveluntuottajiin
Yksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen keskeisimmistä tavoitteista on parantaa sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta. Kyselyyn vastanneista 61 prosenttia uskoo, ettei palveluun pääsy ainakaan heikkene sote-uudistuksen myötä. Vastaajista 29 prosenttia uskoo tilanteen pysyvän ennallaan ja 32 prosenttia uskoo, että palveluun pääsy paranee jonkin verran tai selvästi. Vastaajista 31 % pelkää palveluun pääsyn heikkenevän.
Yksityinen ja julkinen palveluntuottaja koetaan yhtä vastuullisina
Enemmistö vastaajista koki asiakaslähtöisyyden, innovatiivisuuden, joustavuuden, laadukkuuden ja vastuullisuuden kuvaavan yksityisiä terveyspalveluntuottajia erittäin hyvin tai jokseenkin hyvin ja näiden ominaisuuksien keskiarvot olivat kaikki 3,5 ja 3,8 välillä kun niitä arvioitiin asteikolla 1 – 5. Kiinnostava havainto on, että yksityinen ja julkinen saavat vastuullisuudesta keskimäärin saman arvosanan, 3,5.
− Kansalaisten mielestä yksityinen ja julkinen sote-palveluntuottaja ovat yhtä vastuullisia, mikä on hieno asia. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottaja, onpa se sitten yksityinen tai julkinen, voi menestyä vain toimimalla laadukkaasti, läpinäkyvästi ja vastuullisesti. Kenelläkään ei ole varaa toimia asiakkaiden luottamusta rikkoen, sanoo Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.
Kilpailu luo kannusteita toiminnan kehittämiseen
Joustavuudessa, innovatiivisuudessa ja asiakaslähtöisyydessä yksityinen palveluntuottaja vetää tutkimuksen mukaan tällä hetkellä selkeästi pidemmän korren. Yksityinen sektori saa joustavuudesta keskimäärin arvosanan 3,8 ja julkinen 2,8 asteikolla 1-5. Innovatiivisuudesta yksityinen sektori saa keskimäärin arvosanan 3,6 ja julkinen 2,8. Asiakaslähtöisyydessä yksityinen palveluntuottaja saa keskimäärin arvosanan 3,8 ja julkinen palveluntuottaja 3,1.
− Tästä asetelmasta julkinen sektori tulee uudessa sote-järjestelmässä valinnanvapauden myötä varmasti petraamaan, uskoo Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen. Avoimen ja terveen kilpailun myötä syntyy kaikille toimijoille kannusteita kehittää palvelujen laatua ja saatavuutta sekä hyödyntää parhaita käytettävissä olevia toimintatapoja ja innovoida uusia. Tällöin hyötyjinä ovat ensisijaisesti palveluja käyttävät asiakkaat.
Kyselytutkimukseen vastasi 2045 henkilöä ympäri Suomen. Otos edustaa yli 18-vuotiaita suomalaisia iän ja sukupuolen mukaan painotettuna. 95 prosentin luottamustasolla kyselyn virhemarginaali on noin 2,5 prosenttiyksikköä kaikki vastaajat -tasolla. Tutkimuksen toimeksiantajina olivat Hyvinvointialan liitto ja Lääkäripalveluyritykset ry.
Lisätietoja:
Melina Mäntylä, tutkimusjohtaja, Aula Research, p. 040 821 7842, melina.mantyla@aularesearch.fi
Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 0400 374 164
Ismo Partanen, toiminnanjohtaja, Lääkäripalveluyritykset ry, p. 040 518 5799
Avainsanat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1500 jäsentä työllistävät 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. www.hyvinvointiala.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hyvinvointialan liitto
Yksityinen hyvinvointiala maksoi yhteisöveroja yli 43 miljoonaa euroa – koko verojalanjälki noin 2 miljardia1.11.2018 10:48:05 EET | Tiedote
Verohallinnon tuoreiden tietojen mukaan Hyvinvointiala HALI ry:n jäsenet maksoivat yhteisöveroja 43,3 miljoonaa euroa vuonna 2017. Verokertymän kasvu oli 18 prosenttia edellisvuoden 36,8 miljoonasta eurosta.
Hyvinvointialan liitto on nyt Hyvinvointiala HALI ry - Yrjö Närhinen hallituksen puheenjohtajaksi23.10.2018 11:29:43 EEST | Tiedote
Hyvinvointiala HALIn hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin tänään Terveystalon toimitusjohtaja Yrjö Närhinen. Varapuheenjohtajiksi valittiin Mehiläinen oy:n toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää ja Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry:n toiminnanjohtaja Virpi Dufva.
THL:n tuore selvitys vanhuspalveluista: Yksityisillä henkilöstömitoitus toteutuu laatusuosituksen mukaisesti18.10.2018 10:25:59 EEST | Tiedote
Vanhuspalvelujen henkilöstömitoitus näyttää Suomessa toteutuvan uuden laatusuosituksen valossa hyvin, selviää THL:n tuoreesta selvityksestä. Yli viidesosalla toimintayksiköistä mitoitus on yli 0,7. Vain 5 %:lla yksiköistä se jää alle 0,5, joka on vanhuspalveluiden laatusuositus. Nämä alle 0,5:n mitoituksen alittavat yksiköt ovat mitä ilmeisimmin julkisen sektorin yksiköitä, arvioi Hyvinvointiala HALIn johtava asiantuntija Aino Närkki. Hänen mukaansa toimiluvan omaavat yksityiset toimijat eivät saa tehostetun hoivan lupia alle 0,5:n mitoituksella. Myös hoitajien määrä on seurannut asiakkaiden määrän kasvua. Kahdessa vuodessa kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien määrä on kasvanut noin 1 600:lla. Myös fysioterapeuttien ja sosionomien määrä on kasvanut. - Hyvän hoidon toteutumisen kannalta keskeistä on myös se, mitä työssä olevat hoitajat tekevät työvuoronsa aikana ja asiakkaiden kanssa. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa paljon hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Myös käytett
Työntekijäliitot laajentavat työtaisteluitaan entisestään Hyvinvointialan toimialoilla3.10.2018 13:34:59 EEST | Tiedote
1.10. tulleen tiedon mukaan ammattijärjestöt Talentia, OAJ ja Pardia ovat julistaneet edustamilleen TES-aloille ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Hyvinvointialan liitossa (HALI) se koskee etenkin yksityistä sosiaalipalvelualaa ja terveyspalvelualaa ja OAJ:n osalta myös varhaiskasvatusta.
Kuntayhtymä avainasemassa palveluiden valinnanvapauden toteutumisessa2.10.2018 09:02:56 EEST | Blogi
Ylen dokumentissa ”Tasemummot” kuvataan haasteellista ja kasvavaa asiakaskuntaa koskettavaa aihetta; vanhusten hyvää hoivaa. Minkälaista palvelua kuntalaiset saavat, ja onko heillä mahdollisuus valita, missä palvelut tuotetaan. Palvelusetelilain tarkoituksena on tarjota asiakkaille valinnanmahdollisuus, mutta Siun sotessa käytetty menettely ei täytä tätä tavoitetta.