
KUTSU: Mikä matikassa mättää ja mitä sille tulisi tehdä? – Kansallisen matematiikkapäivän tiedotustilaisuus
- Aika: tiistai 25.4.2017 klo 8.45–9.20
- Paikka: opetus- ja kulttuuriministeriö, huone: Juhani B436 (4. kerros), Meritullinkatu 1, Helsinki
Tuoreet tutkimus- ja arviointitulokset kertovat ongelmista matematiikan kansallisessa osaamisessa: Suomalaisnuorten tulokset ovat pudonneet. Osaamiserot kasvavat, eikä koulutusjärjestelmä tasoita kotitaustojen luomia eroja. Kiinnostuksen puute matematiikkaa kohtaan rajoittaa erityisesti tyttöjen jatko-opinto- ja uramahdollisuuksia. Samaan aikaan työelämä tarvitsee matematiikan osaajia kehityksessä mukana pysymiseksi.
Tilanteeseen etsitään nyt ratkaisuja tutkimuksen, arvioinnin, koulutuksen ja työelämän yhteistyöllä Kansallisessa matematiikkapäivässä.
Päivä alkaa tiedotustilaisuudella, jossa vastataan toimittajien kysymyksiin muun muassa tyttöjen matematiikan osaamisesta sekä matematiikan taidoista alakoulussa ja toisella asteella. Tilaisuudessa voi haastatella puhujia esitysten aiheiden pohjalta:
- Pallo hukassa jo alkumetreillä? – alakoululaisten matematiikan osaaminen ja kansainvälinen TIMSS-arviointitutkimus, yliopistotutkija Kari Nissinen ja apulaisprofessori Juhani Rautopuro (Koulutuksen tutkimuslaitos)
- Tytöt tarvitsevat matematiikkaa ja matematiikka tyttöjä, ohjelmapäällikkö Marianna Halonen (Microsoft Education)
- Estävätkö muiden aineiden paremmat arvosanat tyttöjä valitsemasta tiukemmin arvosteltua matematiikkaa? koordinaattori Sirkku Kupiainen ja professori Jarkko Hautamäki (Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto)
- Polarisoituuko matematiikka toisella asteella? opettaja Visajaani Salonen (Porvoon ammattioppilaitos Amisto; Kansallinen koulutuksen arviointikeskus)
- Matikan hauskuus ja hyödyllisyys pitää näyttää, ei vain julistaa, yliopistonopettaja Laura Tuohilampi (opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän yliopisto)
- Osaaminen ohenee – onko vika opettajankoulutuksessa? yliopistonlehtori Päivi Perkkilä (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius)
Tiedotustilaisuuden jälkeen päivä jatkuu seminaarilla klo 9.30–15.15 opetus- ja kulttuuriministeriön Jukola-salissa. Seminaarissa kuullaan edellä mainittujen esitysten lisäksi muun muassa työelämän edustajien (EK, Kuntaliitto, OAJ, SAK, STTK ja Teknologiateollisuus ry) kommenttipuheenvuoroja.
Tutustu seminaarin ohjelmaan.
Seminaaria on mahdollista seurata verkon kautta. Linkki tilaisuuden seuraamiseen löytyy tapahtumapäivänä Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen etusivulta www.karvi.fi.
Yhteyshenkilöt
apulaisprofessori Juhani Rautopuro, juhani.rautopuro@jyu.fi, puh. 040 805 4936, Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto
Ilmoittaudu tiedotustilaisuuteen viimeistään maanantaina 24.4. klo 16 mennessä:
tiedottaja Virpi Pietiläinen, virpi.pietilainen@karvi.fi, puh. 029 533 5520, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
Tietoja julkaisijasta
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Liikunnanohjauksen oppimistulokset arvioitu - osaaminen erittäin hyvää ja koulutus työelämälähtöistä25.10.2018 08:05:00 EEST | Tiedote
Eri osaamisalueet hallittiin erittäin hyvin liikunnanohjauksen näytöissä. Enemmistö näytöistä tehtiin työelämässä, ja yhteistyö alan työpaikkojen kanssa on vakiintunutta. Liikunnanohjauksen koulutuksella on hyvät lähtökohdat vastata ammatillisen koulutuksen reformin haasteisiin.
Mistä suomalainen varhaiskasvatuksen laatu koostuu? - Suomalaiset varhaiskasvatuksen laadun indikaattorit julkaistaan ensimmäistä kertaa22.10.2018 08:00:00 EEST | Tiedote
Varhaiskasvatuksen laatu puhuttaa julkisessa keskustelussa. Varhaiskasvatusta ja sen laatua voidaan kuitenkin tarkastella ja arvioida vain, jos tiedetään, mitä laadulla tarkoitetaan. Karvi julkaisee Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset -asiakirjan 25.10.2018. Se pitää sisällään ensimmäistä kertaa laajan tutkimuskoonnin siitä, mistä suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu koostuu.
KUTSU: Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tulokset vertailussa Northern Lights -konferenssissa 27.–28.9.13.9.2018 08:00:00 EEST | Kutsu
Tervetuloa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ja Pohjoismaisen arviointiverkoston järjestämään Northern Lights -konferenssiin, jossa käsitellään Pohjoismaiden uusimpia PISA- ja TIMSS-oppimistuloksia. Puheenvuorojen keskeisiä teemoja ovat opettajan rooli, motivaatio, digitalisaatio ja sosiaaliset erot kaupunkien ja maaseudun välillä. Konferenssissa julkaistaan raportti Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Kyseessä on ainoa julkaisu, jossa verrataan eri Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tuloksia ja niiden taustamuuttujia. Aika: to–pe 27.–28.9.2018, torstaina klo 13–18 ja perjantaina klo 8.45–13 Paikka: Hanasaaren kulttuurikeskus, Espoo Tuloksia esittelevät ja kommentoivat raportin kirjoittajat ja kutsuvieraspuhujat pohjoismaisista yliopistoista sekä asiantuntijat OECD:stä ja IEA:sta. Tapahtumaan osallistuu 120 opetushallinnon ja tutkimuksen edustajaa eri Pohjoismaista. Tilaisuuden juontaa Kirsi Heikel. Tapahtuma on englanninkielinen. Konferenssin ohjelma Konferenssin ja rap
Kehittämistyö kantaa hedelmää: LAMK sai laatuleiman uusinta-auditoinnista27.8.2018 08:14:38 EEST | Tiedote
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus on antanut Lahden ammattikorkeakoululle (LAMK) laatuleiman uusinta-auditoinnin pohjalta. Laatuleima on voimassa kuusi vuotta 23.8.2018 alkaen. LAMKin laatujärjestelmän täyttää korkeakoulujen laadunhallinnalle asetetut kansalliset kriteerit ja vastaa eurooppalaisia korkeakoulujen laadunhallinnan periaatteita ja suosituksia.
En kvalitetsstämpel till Högskolan på Åland – arbetslivskontakterna och en strävan att möta arbetslivets behov är högskolans styrka27.8.2018 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
En nordisk auditeringsgrupp tillsatt av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en auditering av Högskolan på Åland. NCU har beviljat högskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 23 augusti 2018. Högskolan på Ålands kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.