Reilun kaupan tuotteiden myynti jatkaa vahvaa kasvuaan
- Reilun kaupan tuotteita on myyty suomalaisissa ruokakaupoissa jo 18 vuotta. Joka vuosi myyntiluvut ovat olleet edellistä vuotta korkeammat. Kuluttajat tiedostavat yhä selkeämmin tuotantoon liittyvät ihmisoikeusriskit ja haluavat varmistaa valitsemiensa tuotteiden vastuullisuuden. Lisäksi olennainen muutos on tapahtunut yritysten asenteissa, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.
- Yritykset eivät voi enää toimia ilman, että panostavat vastuullisuuteen. Suomalaisetkin yritykset ovat alkaneet perehtyä, minkälaisissa olosuhteissa heidän käyttämänsä raaka-aineet on viljelty. Kauppaketjut ovat lisänneet Reilun kaupan tuotteiden valikoimaa ja tuotteiden kasvaneen suosion myötä, niiden hyllypaikat ja hinnat ovat kuluttajille houkuttelevampia, Sivonen jatkaa.
Joka kymmenes banaani on reilu
Reilun kaupan tuotteista erityisesti banaanilla on takanaan menestyksekäs vuosi. Suomalaiset ostivat viime vuonna 10,8 miljoonaa kiloa Reilun kaupan banaaneja. Määrä on 46 prosenttia edellisvuotta korkeampi ja Reilun kaupan banaanien markkinaosuus on nyt 10 prosenttia.
Myös Reilun kaupan kahvin ja kukkien myynnit kasvoivat. Reilun kaupan kahvia suomalaiset ostivat yhteensä 1,1 miljoonaa kiloa, joka on 14 prosenttia edellisvuotta enemmän ja kukkia 36,8 miljoonaa vartta, joka on 13 prosenttia edellisvuotta enemmän. Hyvästä kasvusta huolimatta Reilun kaupan kahvin markkinaosuus on edelleen vain 1,4 prosenttia. Suomessa myydyistä ruusuista jo joka kolmas on Reilun kaupan ruusu.
Reilun kaupan banaanin hinnasta kolmannes tuottajalle
Suomalaisille on tarjolla todella edullisia banaaneja. Kauppa ja maahantuoja eivät tietenkään halua tehdä banaanilla tappiota, joten alhaiset hinnat edellyttävät, että banaaninviljelijöiden on myytävä banaanit entistä halvemmalla. Heille maksetaan pahimmillaan niin vähän, etteivät he saa katettua hinnalla edes tuotantokustannuksia.
Reilun kaupan banaaneja tulee sekä pienviljelijöiden tiloilta että suurtiloilta. Pienviljelijät saavat myymistään banaaneista vähintään Reilun kaupan takuuhinnan ja sen päälle maksettavan Reilun kaupan lisän. Suurtiloilla Reiluun kauppaan kuulumisesta hyötyvät nimenomaan työntekijät, joiden palkkoihin ja työoloihin Reilu kauppa kiinnittää erityishuomionsa. Sekä pien- että suurtilojen tulee noudattaa tiukkoja ympäristökriteereitä.
Reilun kaupan banaanin kuluttajahinta on Suomessa tällä hetkellä noin kaksi euroa kilolta. Hinnasta noin kolmannes menee viljelyosuuskunnalle, kolmannes tukulle ja vähittäiskaupalle, noin 20 prosenttia maahantuojalle ja loput verottajalle.
- Jotta banaaninviljely olisi kestävällä pohjalla eli viljelijät tulisivat työllään toimeen ja viljelyssä huomioitaisiin ympäristön hyvinvointi, kauppojen tulisi sitoutua entistä kunnianhimoisemmin omiin banaanivalikoimiinsa. Iso-Britanniassa on kauppaketjuja, joiden banaanivalikoimaan kuuluu vain Reilun kaupan banaaneja ja Ruotsissakin Reilun kaupan banaanien markkinaosuus on jo 17 prosenttia. Toivomme, että suomalaiset kaupat laajentavat reilusti tuotettujen hedelmien valikoimia, Sivonen jatkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne Sivonentoiminnanjohtaja
Puh:044 3569369janne.sivonen@reilukauppa.fiSanna Räsänentiedottaja
Puh:050 5220205sanna.rasanen@reilukauppa.fiKuvat


Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Yritysvastuudirektiivin heikentäminen uhkaa miljoonien pienviljelijöiden toimeentuloa26.2.2025 17:50:54 EET | Tiedote
Komission esitys vesittäisi yritysvastuudirektiivin. Ilman toimitusketjun kattavaa huolellisuusvelvoitetta laki jäisi tehottomaksi eikä hyödyttäisi ihmisiä tuotantoketjujen alkupäässä. Reilu kauppa kehottaa EU:ta säilyttämään alkuperäisen direktiivin.
Kunnat eivät saa säästää ympäristön ja ihmisoikeuksien kustannuksella, sanoo suurin osa suomalaisista19.2.2025 07:46:28 EET | Tiedote
Suomalaiset odottavat kuntien huolehtivan hankintojen vastuullisuudesta, vaikka säästöpaineet kunnissa ovat kasvaneet.
Kestävän liiketoiminnan konkari Maria Sangder Reilu kauppa ry:n puheenjohtajaksi23.1.2025 07:30:00 EET | Tiedote
”Yrityksillä on tahtoa kestävään toimintaan – ja Reilulla kaupalla on erinomaiset ratkaisut muutoksen toteuttamiseen”, sanoo järjestön puheenjohtajana aloittanut Maria Sangder.
Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön26.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit ratkaisuksi marjanpoiminnan ongelmiin5.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit luonnonmarjanpoimintaan ihmisoikeusongelmien ratkaisemiseksi. Uudet kriteerit vähentävät poimijoiden taloudellisia riskejä, lisäävät marjayritysten vastuuta ja vaativat muun muassa työsuhteisuutta. Kriteerit edellyttävät läpinäkyvyyttä ja reiluutta koko toimitusketjulta, mikä lisää alan vastuullisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme