5G-palveluita tarjolla jo yli 80 paikkakunnalla, joka kolmas suomalainen asuu DNA:n 5G-verkon alueella – rakentamista ohjaa verkkodata

DNA:n 5G-verkko kattaa jo yli 1,8 miljoonaa ihmistä, eli joka kolmas suomalainen asuu jo 5G-verkon palvelualueella. Verkkoa rakennetaan tauotta, ja kymmeniä tukiasemia avataan viikoittain eri puolille Suomea, ja palveluita on jo nyt tarjolla 84 paikkakunnalla.

Kuva: DNA

Tällä hetkellä DNA:n 5G-palveluita on saatavilla seuraavilla 84 paikkakunnalla: Alajärvi, Espoo, Eura, Eurajoki, Forssa, Haapavesi, Hanko, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsinki, Hollola, Hyvinkää, Hämeenlinna, Ii, Ilmajoki, Isokyrö, Jyväskylä, Jämsä, Järvenpää, Kaarina, Kangasala, Kauhava, Kauniainen, Kerava, Kokkola, Kouvola, Kuopio, Kurikka, Kärkölä, Lahti, Laihia, Lapua, Laukaa, Lempäälä, Lieto, Liminka, Loimaa, Masku, Muhos, Naantali, Nakkila, Nivala, Nokia, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Oulu, Padasjoki, Paimio, Parainen, Pietarsaari, Pirkkala, Pori, Porvoo, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytyä, Raahe, Raisio, Rauma, Riihimäki, Rusko, Salo, Sastamala, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sipoo, Siuntio, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tampere, Teuva, Turku, Tuusula, Ulvila, Vaasa, Valkeakoski, Vantaa, Ylivieska ja Ylöjärvi.

Osalla paikkakunnista 5G-verkon peitto on jo hyvin laajasti keskusta- ja taajama-alueet kattava, mutta joillain paikkakunnilla verkko on edelleen hyvin paikallinen. Oman asuinalueensa tilanteen näkee helpoiten DNA:n 5G-peittokartasta, joka on saatavissa osoitteessa www.dna.fi/5G. Peittokartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi aivan uusimmat tukiasemat eivät välttämättä vielä näy.

Taajama-alueilla DNA tarjoaa 5G-palveluita erityisesti matkapuhelinten käyttäjille, mutta pientaloalueilla verkon avulla pyritään tarjoamaan nopea, vakaa ja edullinen vaihtoehto 4G-mokkulalle tai kiinteälle kuituyhteydelle. DNA Koti 5G tuo omakotitaloon, paritaloon tai rivitaloon nopean ja toimintavarman netin. Luotettava verkko tarjoaa laadukkaan yhteyden koko perheen käyttötarkoituksiin, sillä kodille varataan oma kaista ja tarjotaan takuunopea yhteys. DNA Koti 5G -palvelusta ja sen saatavuudesta voi lukea lisää osoitteessa www.dna.fi/koti5G.

5G sinne, missä tarve on suurin – rakentaminen etenee ripeästi

Vuoden 2021 alussa 5G-verkon rakentamisen painopisteet ovat erityisesti Helsingin kantakaupungin alueella, Espoossa, Vantaalla ja Lahdessa. Näiden lisäksi rakentamista on viimeistelty Turussa ja Tampereella.

Vuoden edetessä olemassa olevaa 5G-peittoa laajennetaan etenkin Espoossa, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kauniaisissa, Lahdessa, Porissa, Raumalla, Seinäjoella, Sipoossa, Vaasassa ja Vantaalla. 5G-tukiasemia rakennetaan jatkuvasti myös uusille paikkakunnille, sillä DNA seuraa 4G-verkkonsa kapasiteettia, ja rakentaa 5G-verkkoa saadun datan perusteella. Tämä tarkoittaa, että tukiasemia uusitaan 5G-kykyisiksi nimenomaan niillä alueilla, missä tarve lisäkapasiteetille on kiireisin.

”Asiakaskokemus on meille erittäin tärkeää. Kun tunnistamme tietyn tukiaseman säännöllisesti ruuhkautuvan mobiilidatan suuresta käyttömäärästä johtuen, pyrimme päivittämään kyseisen tukiaseman mahdollisimman nopeasti 5G-kykyiseksi. Tämä parantaa samalla myös alueen 4G-verkon suorituskykyä merkittävästi”, kertoo DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

Itä- ja Pohjois-Suomen osalta 5G-verkkoa alkaa rakentaa DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy, jonka kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyy vielä alkuvuoden aikana. Perjantaina 29.1.2021 tiedotettiin, että omistajat ovat sopineet nykyisen verkonrakennusyhteistyönsä laajentamisesta. Yhteisverkon maantieteellistä aluetta on tarkoitus laajentaa lounaaseen päin. Aiheesta voi lukea lisää DNA:n tiedotteesta.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n 5G-peittokartta: https://www.dna.fi/5G

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA ja Kasvu Open jatkavat yhteistyötä yrittäjien digitaalisten valmiuksien tukemiseksi23.2.2021 10:15:00 EETTiedote

DNA ja Kasvu Open ovat sopineet jatkavansa yhteistyötään, jonka tavoitteena on auttaa suomalaisia kasvuyrityksiä kehittämään liiketoimintaansa ja vahvistamaan kasvuaan. Digitaalisen yhdenvertaisuuden edistäminen on DNA:lle kantava teema kumppanuuksien valinnassa, ja yhdessä Kasvu Openin kanssa DNA voi tehokkaasti edistää yrittäjien digitaalisen liiketoiminnan valmiuksia.

Challenges of home networks are finally history with new kind of smart technology – DNA launches a revolutionary service16.2.2021 14:00:00 EETPress release

DNA is launching a new DNA Nettipulssi service based on smart technology for fixed-network modems. The most common home network challenges result from WiFi, but they have been difficult to detect in the past. The service makes it possible to considerably enhance the quality of the wireless network in your home, as it optimises the network and provides room-specific network improvement suggestions, among other things.

Vihdoin kotiverkkojen haasteet historiaan uudenlaisen älyteknologian avulla – DNA lanseeraa käänteentekevän palvelun16.2.2021 14:00:00 EETTiedote

DNA lanseeraa kiinteän verkon modeemeihin uuden älyteknologiaan perustuvan DNA Nettipulssi -palvelun. Yleisimmät kodin verkkohaasteet johtuvat WiFi-verkosta, mutta niitä on ollut aiemmin haastava havaita. Palvelun avulla on mahdollista saada kodin langaton verkko huomattavasti laadukkaammaksi, sillä DNA Nettipulssi -palvelu muun muassa optimoi verkkoa ja antaa huonekohtaisia verkon parannusehdotuksia.

Turussa jo yli sata DNA:n 5G-tukiasemaa! Näin verkko on laajentunut kaupungissa reilun vuoden aikana10.2.2021 10:30:00 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on toiminut Turussa jo yli vuoden verran, minkä aikana uutta teknologiaa on otettu käyttöön vauhdilla: joulukuussa avattiin jo Turun sadas DNA:n 5G-tukiasema. Turun 5G-valloitus lähti liikkeelle vuotta aiemmin joulukuussa 2019 kaupungin keskustan liepeiltä, kun ensimmäinen, Nummen ja Itäharjun kaupunginosia palveleva tukiasema otettiin käyttöön. Sen jälkeen peitto Turussa ja sen ympäristössä on tihentynyt niin, että Maskusta voi nyt ajella Armonlaaksoon tai Naantalista Kaarinaan poistumatta 5G-alueelta.

Tampereella jo yli sata DNA:n 5G-tukiasemaa! Verkko kattaa ratikan reitin lähes kokonaan – näin rakentaminen on edennyt10.2.2021 10:30:00 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on toiminut Tampereella jo yli vuoden verran, minkä aikana uutta teknologiaa on otettu käyttöön vauhdilla: tammikuussa avattiin jo Tampereen sadas DNA:n 5G-tukiasema. Tampereen 5G-valloitus lähti liikkeelle joulukuussa 2019 kaupungin läntisimmistä osista, kun ensimmäinen tukiasema otettiin käyttöön Kalkussa. Sen jälkeen peitto on tihentynyt Tampereella ja sen ympäristössä niin, että Hakametsästä voi nyt ajella aina Nokialle tai Ylöjärvelle asti poistumatta 5G-alueelta. Myös loppukesästä avattavan ratikan reitti on lähes kokonaan 5G-peiton alla.