60 vuotta sitten: Ensimmäinen autolautta Suomen ja Saksan välille

Vuonna 1962 suomalainen Finnlines-varustamo osti autolautan, jonka alun perin oli tilannut ahvenanmaalainen Viking-varustamo. Lautta sai nimen Hansa Express. Siitä tuli ensimmäinen Suomen ja Saksan liittotasavallan välillä kulkenut autolautta. Ensimmäisen matkansa Hangosta Travemündeen Hansa Express teki 27. heinäkuuta 1962. Syksyn tultua liikenne päättyi. Lauttamatkoja Hangosta Travemündeen jatkettiin seuraavana kesänä.
Tulli pyysi heti vuonna 1962 Hangon kaupunkia rakentamaan satamaan tulli- ja passintarkastuspaviljongin Hansa Expressillä saapuvia matkustajia ja ajoneuvoja varten. Rakennuksen oikealle sivulle haluttiin myös pieni katos autojen tarkastamista varten. Tullihallitus hyväksyi Hangon kaupungin lopullisen suunnitelman 25. toukokuuta 1963.
Ensimmäisen kesän kokemukset autolauttaliikenteen tullivalvonnasta Hangossa olivat osoittaneet joitakin ongelmia. Matkustajat poistuivat lautasta yhtä aikaa autojen kanssa melko villisti ja vapaasti. Tullihenkilökunta joutui kiinnittämään huomiotaan monelle suunnalle. Tulli katsoi, että auto- ja jalkamatkustajat oli syytä erottaa toisistaan köydellä.
Hansa Express saapui Hankoon vasta klo 22:30, jolloin oli jo hämärää. Niinpä autontarkastuskatokseen tarvittiin valo.
Toisin kuin Ruotsin-lautat, Saksan-lautta ei ollut pohjoismaisen passivapauden piirissä. Tullin lisäksi satamassa oli poliisi, joka hoiti passintarkastusta. Tullin mielestä passintarkastus oli järkevintä hoitaa samassa rakennuksessa tulliselvityksen ja tullivalvonnan kanssa. Poliisi kuitenkin vaati uuteen paviljonkiin erillistä passintarkastustoimistoa. Tullin mielestä olisi ollut ”kaikin puolin selkeämpää, jos matkustajat olisivat liikkuneet samaan suuntaan jatkuvasti”.
Vaarana oli myös se, että passintarkastuksen jälkeen matkustajat ”pujahtavat ulos autoilijoille tarkoitetusta sivuovesta mikä heistä saattaa tuntua luonnolliselta uloskäytävältä”.
Koska uudella paviljongilla oli kiire, Tulli tyytyi ehdottamaan matkustajien tarkastushallin ja autoselvitystoimiston väliin lisäovea, jolloin kaikkien tullattavien tuomisten tullaus voitiin hoitaa autoselvityspuolella.
Oven lisäksi Tulli esitti ulos erillistä aitausta tulliselvitettäviä autoja varten. Saksasta tuli usein autoja, joissa kuljetettiin tullaamattomia tavaroita muualle Suomeen eli ne passitettiin Hangosta eteenpäin. Jos ajoneuvon rakenne ei täyttänyt tullivarmuudesta annettuja määräyksiä, kuormaa oli korjattava tai purettava lasti toiseen autoon. Osassa kuorma-autoissa oli telttakatos, jonka alta kappaletavaran varastaminen oli periaatteessa helppoa, jos autoja ei ollut aidattu.
Lauttaliikenne Saksaan osoittautui kannattavaksi. Hansa Expressiä pidennettiin heti ensimmäisen liikennöintivuoden lopulla, jotta matkustajille ja ajoneuvoille saatiin lisää tilaa. Syksyllä 1963 varustamo vaihtoi sataman Hangosta Helsinkiin. Hankoon oli kuitenkin tarkoitus palata seuraavana kesänä. Hansa Expressin liikenne jäi pysyvästi Helsinkiin.
Autolauttaliikenne Suomen ja Saksan välillä muodostui pysyväksi ilmiöksi. Hansa Express sai pian seurakseen lisää lauttoja.
Lähteet: Tullin arkisto; ”Autolauttaliikenne Suomesta Saksaan 50 vuotta”. Ulkomatala 5/2012 https://ulkomatala.net/yleiset-historiikit/2012/autolauttaliikenne-suomesta-saksaan-50-vuotta-5-2012/; Helsingin Sanomat 7.8.1963.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
tulliylitarkastaja Janne Nokki p. 040 332 2774, janne.nokki@tulli.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Vuosina 2023-24 Tullin historiaviestinnässä muistellaan Suomen ja ulkomaiden välisen autolauttaliikenteen yli 60-vuotiasta historiaa. Autolautoilla on ollut Suomen talouteen ja kulttuuriin valtava vaikutus.
Näyttely ”Lautalla lännestä” Tullimuseossa on avoinna tiistaista sunnuntaihin 12.30-17.30. Suomenlinna B 20 D. Vapaa pääsy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tulli
Tulli valvoi alkoholittomia oluita ja muita juomia – neljälle erälle tuontikielto lisäaineiden vuoksi29.5.2023 08:15:00 EEST | Tiedote
Tulli valmistautui turvaamaan kesää ja juhlakautta valvomalla aikaisempaa enemmän alkoholittomia juomia, kuten alkoholittomia oluita, siidereitä ja viinejä. Tulli kielsi neljän juoman maahantuonnin lisäaineiden vuoksi. Lisäksi yli puolet valvotuista tuote-eristä sai huomautuksen puutteellisten pakkausmerkintöjen takia.
Ulkomaille koiran kanssa - Ovathan passi ja rokotukset kunnossa, jotta paluu Suomeen onnistuu ongelmitta?16.5.2023 07:55:00 EEST | Tiedote
Moni koiran tai kissan kanssa matkustava yllättyy, kun Tulli kysyy lemmikiltä passia Suomeen tultaessa. Tullin havaintojen mukaan kaikki lemmikkieläinten omistajat eivät tiedä, että lemmikkien maahantuloon liittyy useita vaatimuksia, jotka olisi pitänyt selvittää jo ennen reissuun lähtöä.
Tulli on tutkinut kansainväliseen jätekuljetukseen liittyvää rikosepäilyä15.5.2023 11:30:00 EEST | Tiedote
Tulli on tutkinut ympäristörikkomuksena tapausta, jossa yrityksen epäillään kuljettaneen jätettä ilman vaadittavaa lupaa Suomesta Ruotsiin. Kansainvälisten jätesiirtojen valvonnalla varmistetaan, että siirrosta ei aiheudu riskiä ympäristölle tai ihmisille, ja että jätteet päätyvät asianmukaiseen käsittelyyn. Suomessa Tulli valvoo yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa jätteiden kansainvälisiä siirtoja.
Tullimuseo avautuu kesäkauteen – uudessa näyttelyssä kurkistetaan autolauttojen tarinaan12.5.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Tullimuseo avaa jälleen ovensa 13. toukokuuta Suomenlinnassa. Uudessa ”Lautalla lännestä” -teemanäyttelyssä tutustutaan autolauttaliikenteen ja Tullin yhteiseen tarinaan aina 50-luvulta nykypäivään ja tulevaisuuteen. Suuntaa kesäiselle päiväretkelle Suomenlinnaan ja kurkista historiaan.
Tulli epäilee 2 miljoonan euron törkeää veropetosta savukkeiden laittomassa maahantuonnissa10.5.2023 07:50:00 EEST | Tiedote
Tulli on tutkinut yhdessä Viron vero- ja tullilaitoksen kanssa savukkeiden laittomaan maahantuontiin liittyvää rikoskokonaisuutta. Virosta ja Latviasta on tuotu kaupallisen rahtiliikenteen avulla Suomeen levitykseen huomattavan suuri määrä savukkeita. Vältettyjen verojen määrä Suomessa on noin kaksi miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme