Espoon neuvolapalvelut korkealaatuisia
Kaikissa Espoon neuvoloissa palvelu koettiin palautteen perusteella hyödylliseksi (keskiarvo 4,5 asteikolla 1-5). Vaihtelu neuvoloiden välillä oli vähäistä. Arviot ovat linjassa muiden palautekanavien tulosten kanssa. Muun muassa HappyOrNot -päätteiden kautta saadun palautteen mukaan noin 90 % asiakkaista kokee hyötyvänsä neuvolapalveluista.
Neuvoloiden henkilöstöä pidettiin osaavana ja asiantuntevana (ka 4,5). Terveydenhoitajilta saatu tieto ja tuki koettiin tarkoituksenmukaisemmaksi (ka 4,4) kuin lääkäriltä saatu (ka 3,9). Henkilöstö oli kohteliasta ja aidosti kiinnostunut asiakkaan tilanteesta (ka 4,7). Asiakkaiden mielestä heitä koskevat asiat päätettiin yhteistyössä heidän kanssaan (ka 4,5) ja perheestä välitettiin kokonaisvaltaisesti (ka 4,5).
”On ilahduttavaa, että Espoon neuvolapalvelut koettiin erittäin luottamuksellisiksi (ka 4,8). Mielestäni on tärkeää, että asiakkailla on mahdollisuus puhua heitä huolestuttavista asioista, jotta mahdollisiin haasteisiin voitaisiin tarttua varhain, ja apu voitaisiin tarjota viiveettä. Perheiden osallisuuden vahvistaminen ja koko perheen huomioiminen palveluissa on meille keskeinen tavoite tällä hetkellä”, terveydenhoidon päällikkö Raija Vanhatalo sanoo.
Saavutettavat neuvolapalvelut
Yhteydensaantia neuvolaan pidettiin helppona (ka 4,4), ja neuvolapalveluja koskevaa tietoa löytyi asiakkaiden mielestä suhteellisen helposti (ka 4,3). Espoossa yhteydensaantia neuvolaan on pyritty helpottamaan keskitetyllä ajanvaraustoiminnalla, jonka kautta on mahdollista saada myös neuvoa akuutteihin asioihin tai jättää yhteydenottopyyntö omalle terveydenhoitajalle.
Neuvolapalveluja oli tarjolla kohtuullisessa ajassa (ka 4,6) ja käyntiaikoja pidettiin riittävän pituisina. Neuvolatilat koettiin yleisesti toimiviksi ja viihtyisiksi (ka 4,4). Vuoden 2016 aikana Espoossa avattiin uudet Auroran ja Ison Omenan neuvolat. Uudet neuvolatilat on suunniteltu vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Kyselyn mukaan kehittämistä kaipaavat erityisesti neuvolan sähköiset palvelut sekä yhteistyö muiden palvelujen kanssa. Sähköiset palvelut koettiin hyödyllisiksi kohtalaisen yleisesti (ka 3,7), vaikka palvelut painottuvat tällä hetkellä lähinnä leikki-ikäisten terveystarkastusten ajanvaraukseen ja OmaNeuvola-palveluun odottaville äideille. Sähköisiä palveluja kehitetään jatkuvasti asiakkaan tarpeista lähtien. Palvelujen yhteensovittaminen ja monialainen yhteistyö on viime vuosina ollut keskeinen kehittämiskohde lapsiperhepalveluissa. Neuvolan yhteistyötä on vahvistettu muun muassa lasten terapiapalvelujen ja varhaiskasvatuksen kanssa.
Neuvolakysely
Valtakunnallinen neuvolakysely tehtiin loka-marraskuussa 2016, ja sen toteuttaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL, joka toinen vuosi. Siihen vastaavat kyselyajankohtana äitiys- tai lastenneuvolapalveluissa asioineet kuntalaiset. Neuvolakyselyllä kartoitetaan asiakkaiden mielipiteitä ja kokemuksia neuvolakäynneistä.
Sähköiseen kyselyyn vastasi viime syksynä 367 espoolaista 14 eri neuvolasta. Pääosa vastaajista oli naisia, miehiä vastaajista oli 11. Eniten vastauksia saatiin Tapiolan, Ison Omenan ja Leppävaaran neuvoloiden asiakkailta.
Tutkimuksessa kaikki 4,2 ylittävät tulokset merkitsevät erittäin hyvää toiminnan tasoa. Verrattuna koko maan tuloksiin, Espoon tulokset vastasivat maan keskiarvoa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
terveydenhoidon päällikkö Raija Vanhatalo, raija.vanhatalo@espoo.fi, p. 046 877 2774
terveydenhoidon asiantuntija Elina Palojärvi, elina.palojarvi@espoo.fi, p. 043 834 9099
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan nuorisoasiainjaoston kokouksesta 15.5.202515.5.2025 19:34:10 EEST | Tiedote
Kasvun ja oppimisen lautakunnan nuorisoasiainjaosto keskusteli nuorisobarometri 2024 tuloksista, nuorisopalveluiden toiminnan toteutumisen luvuista ja kesätoiminnan 2025 suunnitelmasta.
Tapiola Sinfoniettan konserttikausi 2025/26 uudistaa taidemusiikin esittämisen tapoja15.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Tapiola Sinfonietta uudistuu konserttikaudelle 2025/26 ja murtaa tavanomaisia taidemusiikin esittämisen tapoja. Kansainvälisesti tunnettu espoolainen kamariorkesteri lanseeraa konserttisarjat, jotka kunnioittavat klassisen musiikin traditiota mutta rakentavat siitä uudenlaisia, monitaiteellisia elämyksiä. Orkesterin uutena taiteellisena partnerina aloittaa sellisti Nicolas Altstaedt.
I skogens famn – möten och iakttagelser i närnaturen15.5.2025 08:55:16 EEST | Pressmeddelande
Marita Lönnberg vill med sina fotografier förmedla den lugnande atmosfären i skogen, som ofta väntar på oss bara några steg bort. Lönnbergs utställning av naturfotografier visas i Naturens hus Villa Elfvik 21.5–15.6.2025, eventuellt också i september 2025.
Metsän sylissä - kohtaamisia ja hetkiä lähiluonnossa15.5.2025 08:55:16 EEST | Tiedote
Marita Lönnberg haluaa valokuvillaan välittää metsän rauhoittavaa tunnelmaa, joka odottaa meitä usein vain muutaman askeleen päässä. Metsän sylissä -valokuvanäyttely on esillä Villa Elfvikin luontotalossa 21.5. - 15.6.2025, mahdollisesti myös syyskuussa 2025.
Kaupunginhallitus sai selvityksen alueellisista erityisluokista12.5.2025 18:06:04 EEST | Tiedote
Kaupunginhallitus sai selvityksen alueellisista erityisluokista ja päätti, että kasvun ja oppimisen lautakunnan päätökset pysyvät voimassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme