Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

JHL ja AKT: HSL:n korjattava pikaisesti bussien lipunmyyntiongelmat

Jaa
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Auto- ja kuljetusalan liitto AKT patistavat HSL Helsingin seudun liikennettä korjaamaan pikaisesti Helsingin Bussiliikenteen ja muiden yhtiöiden autoissa käyttöön otetun lipunmyynti- ja näyttötaulujärjestelmän ongelmat. Yhtiön kuljettajien mukaan lipunmyyntilaite, raportointi- ja tilitysjärjestelmät ovat epäluotettavia ja bussien näyttötaulut pimenevät omia aikojaan.

– Ongelmat ovat jatkuneet niin pitkään, että kuljettajat ovat menettäneet luottamuksensa koko lippu- ja informaatiojärjestelmään (LIJ). Emme ihmettele, vaikka he harkitsisivat lipunmyynnistä pidättäytymistä, mikäli vikoja ei pian korjata, sanovat AKT:n aluetoimitsija Jari Korhonen ja JHL:n aluepäällikkö Rune Takamaa.

Ongelmat ovat alkaneet viime syksynä, kun LIJ-järjestelmä otettiin yhtiön autoissa käyttöön. Tyypillisin lipunmyyntilaitteen ongelma järjestelmässä on omia aikojaan tulostuva ”haamulippu”, jota todellisuudessa ei ole ostettu eikä kuljettaja ole saanut siitä rahaa. ”Osto” näkyy kuitenkin tilitettävässä summassa ja se tarkoittaa kyseisen kuljettajan kohdalla kassavajetta – tilitettävää rahaa on vähemmän mitä raportit näyttävät. Lippusotkujen selvittely tehdään vain HSL:ssä ja se vie paljon aikaa. 

Rahastus- ja tilitysongelmien lisäksi bussien informaatiotaulut pimenevät omia aikojaan tai ilmoittavat virheellisen määränpään. Tästä seuraa asiakkaiden välillä kitkeräkin palaute kuljettajille, jotka eivät ole asiaan syypäitä.

- Tilanne stressaa kuljettajia lähes päivittäin ja aiheuttaa matkustajille turhanaikaista harmia. HSL:n olisi syytä paneutua asiaan viimeistään nyt, sanoo Jari Korhonen.

Helsingin Bussiliikenteen työntekijät kirjelmöivät LIJ-järjestelmän ongelmista maaliskuussa HSL:n toimitusjohtajalle ja hankejohtajalle. Saamastaan vastauksesta on tulkittavissa, että osa vioista saattaa johtua järjestelmän keskeneräisyydestä, mutta suoranaista korjauslupausta siinä ei anneta.

- Mikäli järjestelmä on keskeneräinen, olisi HSL:n pitänyt ilmoittaa siitä julkisesti. Nyt oikea vaihtoehto on vikojen korjaaminen, ei se, että kuljettajia syyllistetään osaamattomuudesta, Rune Takamaa toteaa.

Lisätietoja:
AKT:n aluetoimitsija Jari Korhonen 0500 472 919
JHL:n aluepäällikkö Rune Takamaa 0400 162 176

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
Sörnäisten rantatie 23
00500 HELSINKI

010 77031http://www.jhl.fi

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n 220 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye