
Kaupunkiliikenne puhdistuu - HSL ja Stara siirtyvät kokonaan uusiutuviin polttoaineisiin

Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot ja HSL:n tilaama bussiliikenne siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2020 mennessä. Tämä on edelläkävijyyttä maailmassa.
Helsingin kaupungilta mukana on rakentamispalveluliikelaitos Stara, joka hallinnoi suurinta osaa kaupungin ajoneuvoista.
”Siirtyminen biopolttoaineisiin vähentää huomattavasti hiilidioksidipäästöjä sekä paikallisia pienhiukkas- ja typpioksidipäästöjä. Vaikutus näkyy erityisesti Helsingin keskustan ilmanlaadussa”, Staran yksikönjohtaja Sami Aherva kertoo.
”Kestävästi tuotetut biopolttoaineet ovat merkittävässä asemassa Helsingin seudun liikenteen päästötavoitteiden saavuttamisessa. BioSata-hankkeella voidaan nopeuttaa siirtymistä pois fossiilisista polttoaineista”, sanoo HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen.
Keskeisten toimijoiden mukanaolo BioSata-hankkeessa mahdollistaa nopean siirtymisen biopolttoaineisiin. HSL, Stara, UPM, Neste, Teboil, St1, Työ- ja elinkeinoministeriö, Öljy- ja biopolttoaineala ry ja VTT pyrkivät yhdessä mahdollisimman laajaan biopolttoaineiden käyttöön. Hanke on osa pääkaupunkiseudun Smart & Clean -projektia, jonka tavoitteena on maailman houkuttelevin päästötön liikkuminen.
Korkealuokkaisten nestemäisten biopolttoaineiden etuna on, etteivät ne edellytä uusia ajoneuvoja tai uutta jakeluinfrastruktuuria. Biopolttoaineiden kohdennetulla käytöllä voidaan alentaa lähipäästöjä. Vanhemmissa autoissa ja työkoneissa uusiutuva diesel leikkaa hiukkaspäästöjä jopa kolmanneksen. Parhaimmillaan biopolttoaineet alentavat polttoaineen tuotannosta ja käytöstä aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä 80–90 prosenttia verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin.
”Kun ottaa huomioon ajoneuvojen lukumäärän ja sovelluskohteet eli bussit, kuorma-autot ja työkoneet, BioSata on suurin koordinoidusti toteutettava kehittyneiden biopolttoaineiden hanke Euroopassa. Hankkeessa tehdään myös seurantamittauksia. Mittauksissa selvitetään muun muassa polttoaineiden suorituskykyä, vaikutuksia lähipäästöihin ja energiatehokkuuteen sekä huollon tarpeeseen”, sanoo hankkeen koordinoinnista vastaavan VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.
HSL:n pääkaupunkiseudun liikenteessä on noin 1 400 bussia, jotka kuluttavat noin 40 000 tonnia polttoainetta vuosittain. Staran omassa kalustossaan käyttämä polttoainemäärä on noin 2 000 tonnia. Suomessa tuotetaan kaikkiaan noin 500 000 tonnia biopolttoaineita vuodessa.
Kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaan biopolttoaineiden osuus aiotaan nostaa Suomessa 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Suomi on edistyneiden jäte- ja tähdepohjaisten biopolttoaineiden käytön ja kehittämisen kärkimaita.
Lisätietoja:
Reijo Mäkinen, HSL, hankejohtaja, reijo.makinen@hsl.fi, 040 595 0201
Sami Aherva, Stara, yksikönjohtaja, sami.aherva@hel.fi, 050 559 1929
Nils-Olof Nylund, VTT, tutkimusprofessori, nils-olof.nylund@vtt.fi, 0400 703 715
Helena Vänskä, Öljy- ja biopolttoaineala ry, toimitusjohtaja, helena.vanska@oil.fi, 040 581 6786
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. www.hsl.fi
Stara on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos – rakentamisen, ympäristönhoidon ja logistiikan moniosaaja. Se huolehtii Helsingin siisteydestä, toimivuudesta ja vehreydestä. Staran hoidossa on noin 70 % Helsingin kaduista ja puistoista. Liikelaitoksessa on lähes 1 500 työntekijää ja sen liikevaihto on noin 200 miljoonaa euroa vuodessa. www.hel.fi/stara
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. www.vtt.fi
Öljy- ja biopolttoaineala ry on jäsentensä etu- ja yhteistyöjärjestö. Järjestön päämääränä on edistää nestemäisten polttoaineiden vastuullista käyttöä ja osallistua kestävän energiatulevaisuuden kehittämiseen sekä rakentaa puitteita alan kannattavalle toiminnalle. Järjestön omistama Öljyalan Palvelukeskus Oy vastaa öljyalan Höylä-energiatehokkuussopimuksen toimeenpanosta sekä toteuttaa toimialatason ympäristö- ja koulutushankkeita. www.oil.fi
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Öljy- ja biopolttoaineala ry on jäsenistönsä etu- ja yhteistyöjärjestö, joka edistää nestemäisten polttoaineiden vastuullista käyttöä, osallistuu kestävän energiatulevaisuuden kehittämiseen ja rakentaa osaltaan puitteita alan kannattavalle toiminnalle. www.oil.fi / Järjestö lakkautettiin viime vuoden (2019) alussa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Öljy- ja biopolttoaineala ry
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toiminta päättyy ensi vuoden alussa3.7.2018 10:00:00 EEST | Tiedote
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toiminta päättyy vuoden 2019 alussa, koska yhdistys on päätetty purkaa. Kuluvan vuoden loppuun asti toiminta jatkuu tavalliseen tapaan. Samalla järjestö käy neuvotteluja yhteistyökumppaneidensa kanssa toimialatason sopimusvelvoitteiden ja mahdollisten muiden palveluiden uudelleen järjestämiseksi.
Kesä on öljysäiliötarkastusten aikaa – muistettava nokkavipuliitin5.6.2018 09:38:52 EEST | Tiedote
Kesä on öljysäiliötarkastusten kiireisintä aikaa. Tarkastuksia tekevät Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin hyväksymät tarkastusliikkeet. Nyt on käsillä myös viime hetket varmistaa, että säiliön täyttöputkessa on turvallinen nokkavipuliitin: takaraja on kesäkuun loppu.
Öljytuotteiden kokonaiskulutus väheni hieman vuonna 201712.2.2018 15:50:22 EET | Tiedote
Öljytuotteita myytiin vuonna 2017 kotimaahan yhteensä noin 7,4 miljoonaa tonnia, kun määrä edellisenä vuonna oli 7,7 miljoonaa tonnia. Bensiinin kulutus oli viime vuonna edelleen laskusuunnassa, kun taas dieselöljyn kulutus jatkoi kasvu-uralla.
Öljylämmityksen ja uusiutuvan energian liitto – valitse sopiva kumppani10.1.2018 10:33:16 EET | Tiedote
Eri energialähteiden käyttö vuorotellen eli hybridilämmitys yleistyy, ja öljylämmittäjälle on tarjolla monia uusiutuvan energian mahdollisuuksia öljyn rinnalle. Yhtä yleispätevää vaihtoehtoa ei ole, mutta sopiva kumppani öljylle löytyy, kun otetaan huomioon sekä kiinteistön ominaispiirteet että asukkaiden tottumukset.
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n hallitus vuonna 201812.12.2017 12:39:40 EET | Tiedote
Öljy- ja biopolttoaineala ry:n syyskokous on valinnut järjestön hallituksen vuodeksi 2018. Hallituksen kokoonpano on sama kuin vuonna 2017.
Öljy- ja biopolttoaineala ry