Raide-Jokerin johtoryhmä esittää projektin suunnittelijaksi ryhmittymää VR Track Oy, Sito Oy ja Ramboll Finland Oy – urakoitsijaksi ehdolla neljä ryhmittymää
Raide-Jokerin johtoryhmän esitys suunnittelijavalinnasta on menossa vielä kesäkuun aikana Helsingin ja Espoon kaupunkien päätettäväksi. Helsingissä päättävänä tahona on HKL:n johtokunta ja Espoossa teknisen toimen johtaja.
Esitettävän suunnittelijaosapuolen jättämä tarjous oli kaikista kolmesta tarjouksesta kokonaistaloudellisesti edullisin. Tarjouksensa jättivät myös ryhmittymä Täyskäsi, johon kuuluvat Destia Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Saanio & Riekkola Oy, Finnmap Infra Oy, Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco Ympäristö Oy ja Arkkitehtitoimisto CJN Oy sekä ryhmittymä Raideri, johon kuuluvat Pöyry Finland Oy, WSP Finland Oy ja Ratatek Oy.
Raide-Jokerin urakoitsijaksi ehdolla neljä ryhmittymää
Raide-Jokerin urakoitsijan hankinnassa on seuraavaksi alkamassa tarjouskilpailu, johon on ilmoittautunut neljä ryhmittymää:
- ryhmittymä Jokeri, johon kuuluvat VR Track Oy ja YIT Rakennus Oy
- ryhmittymä Kehäratikka, johon kuuluvat Destia Oy ja Destia Rail Oy (alihankkijana Electric Power Finland Oy)
- ryhmittymä Skanska I&T, johon kuuluvat Skanska Infra Oy ja Skanska Talonrakennus Oy (alihankkijana Komsor Oy)
- ryhmittymä, johon kuuluvat Lemminkäinen Infra Oy ja Eltel Networks Oy.
Raide-Jokerin johtoryhmä esittää nyt käynnistyvään tarjouskilpailuun kaikkia neljää ehdokasta. Valinta edellyttää vielä molempien kaupunkien erillisiä päätöksiä. Päätökset ehdokkaista tekevät HKL:n toimitusjohtaja ja Espoon teknisen toimen johtaja. Neljästä ehdokkaasta valitaan syksyllä urakoitsija toteuttamaan Raide-Jokeri-linjan rakentamista.
Raide-Jokeri-linja toteutetaan allianssimallilla. Siinä tilaaja, suunnittelija ja urakoitsija integroidaan yhdeksi yhteiseksi organisaatioksi. Kaikkien sopimusosapuolten on noudatettava toiminnassaan avoimuutta ja pyrittävä yhteistyöhön siten, että kaikki voittavat tai häviävät yhdessä.
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja matkustusmukavuutta. Se tuo myös mahdollisuuksia rakentaa uusia asuntoja nopean raideyhteyden varteen. Linja tulee korvamaan nykyisen runkobussilinjan, 550:n, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja.
Raide-Jokerin päätöksenteko (14.6.2017 kokouksen muistio julkaistaan 21.6.2017)
HKL:n johtokunnan päätösasiakirjat (esityslista julkaistaan 22.6.2017)
HKL:n toimitusjohtajan päätökset
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Projektijohtaja Juha Saarikoski, Raide-Jokeri, p. 040 336 0117, juha.saarikoski@hel.fi
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja (HKL), 040 520 6710, ville.lehmuskoski@hel.fi
Olli Isotalo, teknisen toimen johtaja (Espoon kaupunki), 050 593 3359, olli.isotalo@espoo.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Tuotamme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluammeolla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.
Vuosaaren metrohaaran liikennöintikatko alkaa maanantaina 5.5. - valmistelevia töitä tehdään jo29.4.2025 14:18:31 EEST | Tiedote
Metroliikenne katkeaa 5.5.-28.9.2025 Vuosaaren metrohaaralla Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen vuoksi. Metro ei kulje tuolloin Rastilan eikä Vuosaaren metroasemille. Metrohaaralla tehdään liikennekatkon aikana mahdollisimman paljon myös muita kunnostusta vaativia töitä.
Itäkeskuksen metroasema kunnostetaan25.4.2025 17:41:31 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Itäkeskuksen metroaseman vuosien 2025-2026 aikana. Liikenneliikelaitoksen johtokunta hyväksyi Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen hankesuunnitelman 25.4.2025. Samalla toteutetaan myös aseman liukuportaiden uusiminen ja bussiterminaalin kunnostustoimenpiteet.
Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt etenevät – Länsipäädyn hissi otetaan käyttöön 17.4.15.4.2025 15:29:38 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja vaiheittain vuoden 2025 aikana. Ensimmäiset työt ovat valmistumassa: läntisen sisäänkäynnin hissi Hertan päädyssä on kunnostettu ja se otetaan käyttöön torstaina 17.4.2025.
Pyörien liityntäpysäköintiä kehitetään kesällä 20258.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy:n pyöräpalvelut pitävät huolta siitä, että pyörän saa Helsingissä sujuvasti osaksi matkaketjua. Pyörien liityntäpysäköintiin tulee useita parannuksia tulevan kauden aikana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme