Dentsu Aegis Network  Oy

Dentsu Aegis Networkin ennuste: Digitaalinen markkinointi ohittaa sanomalehtimainonnan 2018 Suomessa

Jaa
Markkinointiviestintäyhtiö Dentsu Aegis Networkin tuore mainonnan kasvun ennuste Suomessa näyttää, että digitaalinen media tulee nousemaan suurimmaksi mediaryhmäksi jo vuoden 2018 aikana.
Suomen mediamainonnan määrä (M €) *Dentsu Aegis Networkin ennuste Suomi
Suomen mediamainonnan määrä (M €) *Dentsu Aegis Networkin ennuste Suomi

Vuodesta 2000 tehty, globaalisti 59:stä maasta kerätty Dentsu Aegis Networkin Ad Spend -raportti ennustaa hitaampaa kasvua vuodelle 2017 kuin vielä syksyllä 2016 ennakointiin. Kasvu globaalisti tippuu ennustetusta 4,8 prosentista 3,8 prosenttiin, olleen vuonna 2017 yhteensä 530 miljardia euroa globaalisti.

Vuonna 2018 Dentsu Aegis Network ennustaa tilanteen parantuvan ja kasvuksi globaalisti ennustetaan 4,3 prosenttia. Vaikutusta on sekä talviolympialaisilla Etelä-Koreassa, että jalkapallon MM-kisoilla Venäjällä. Yhdysvalloissa kasvua ajaa myös marraskuussa 2018 pidettävät kongressivaalit. Suomessa ennakoidaan kasvuksi 1,2 %.

Innovaatiot digitaalisessa mainonnassa, erityisesti videossa, sosiaalisessa mediassa ja ohjelmallisessa display-mainonnan ostamisessa ovat kasvun vetureita.

Vuodelle 2018 Dentsu Aegis Network ennakoi, että kaikki digitaaliset kanavat eli hakukoneet, sosiaalinen media, display-mainonta sekä video, tulevat ohittamaan globaalisti televisiomainonnan ja nousemaan suurimmaksi mediaryhmäksi. Digikanavien osuus tulee globaalisti vuonna 2018 olemaan 37,6 prosenttia, eli noin 199 miljardia euroa, television jäädessä 35,9 prosenttiin kaikesta markkinointirahasta.

Suomessa sanomalehtimainonta on pysynyt pitkään suurimpana mediaryhmänä. Vuonna 2018 tämä tulee muuttumaan, ja digitaaliset kanavat nousevat suurimmaksi mediaryhmäksi.

- Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu teknologian edistyessä ja datan lisääntyessä. Voittajiksi nousevat he, jotka parhaiten onnistuvat muokkaamaan liiketoimintansa vastaamaan uusia tarpeita. Digitaalisten kanavien nouseminen suurimmaksi mediaryhmäksi, sekä Suomessa että maailmalla, on hyvä osoitus siitä, että olemme menossa oikeaan suuntaan, kommentoi Dentsu Aegis Networkin Chief Operating Officer Kenneth Blomster.

Mainosmarkkina kasvuun vasta vuonna 2018

Vuonna 2017 mainosmarkkina pysyy vielä miinuksella -2,5 %. Suomessa mediamainonnan määrä ei ole seurannut viime vuosina enää BKT:n kasvua, ja varsinkin tv-mainonnan lasku painaa vuonna 2017 mediamarkkinaa pakkaselle.

- Suomen mediamarkkina on ollut alavireinen vuodesta 2012 lähtien, kun taas muissa Pohjoismaissa kasvu on ollut selkeästi pirteämpää. Edes viime vuoden pieni kasvupyrähdys ei näytä jatkuvan tänä vuonna – mediamarkkina reagoi nyt Suomessa kokonaisuudessaan poikkeuksellisen hitaasti, kertoo Dentsu Aegis Networkin Trading Director Kristoffer Keihäri.

Dentsu Aegis Networkin Suomen ennuste mediamainonnan määrästä vuonna 2017 on pienemmällä tasolla kuin vuonna 2005 eli noin reilut 1,14 miljardia euroa. Käänne on kuitenkin odotettavissa vuonna 2018, kun kasvua ennustetaan 1,2 prosenttia.

- Mikäli talous jatkuu noususuhdanteessa, vuoden 2018 on odotettavissa pientä kasvua mediamainonnallekin. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että digitaalisen ja TV-mainonnan määrät kasvavat paremmin kuin tänä keväänä, Keihäri kiteyttää.

Jatkossa suurina kasvun tekijöinä Dentsu Aegis Network näkee äänellä hakemisen, lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden käytön markkinoinnissa. Yrityksen tutkimuksen mukaan kuitenkin vain 8 % mainostajista globaalisti on harkinnut näiden edellä mainittujen keinojen käyttämistä markkinoinnissa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kristoffer Keihäri
Trading Director
Dentsu Aegis Network
+358 44 017 4469
kristoffer.keihari@dentsuaegis.com

Kuvat

Suomen mediamainonnan määrä (M €) *Dentsu Aegis Networkin ennuste Suomi
Suomen mediamainonnan määrä (M €) *Dentsu Aegis Networkin ennuste Suomi
Lataa
Globaali mainonnan jakauma medioittain (%) *Dentsu Aegis Networkin globaali ennuste
Globaali mainonnan jakauma medioittain (%) *Dentsu Aegis Networkin globaali ennuste
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Dentsu Aegis Network  Oy
Dentsu Aegis Network Oy
Eteläesplanadi 2
00130 Helsinki

+358443522175http://www.dentsuaegisnetwork.fi

Dentsu Aegis Network on globaali markkinointialan konserni. Toimimme 145 maassa yli 40 000 asiantuntijan voimin. Suomessa Dentsu Aegis Network koostuu Suomen monipuolisimmasta ja analyyttisimmästä markkinointiviestinnän toimistoperheestä. Laajasta palvelutarjonnasta pitävät huolen yli 200 osaajaa yhdeksässä eri toimistossa, joita ovat mediatoimistot Carat ja Vizeum, tulospohjaisen markkinoinnin toimisto iProspect, luova digitoimisto Isobar, sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media, kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG, ulkomainontaan erikoistunut Posterscope, ohjelmallisen ostamisen yhtiö Amnet sekä asiakasymmärrykseen, dataan ja analytiikkaan erikoistunut Dentsu Data Services.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Dentsu Aegis Network Oy

Luovan sisällön ja maksetun mainonnan yhdistäminen on somen kultasuoni – Dentsu Aegis Network vahvistaa someosaamistaan11.4.2019 08:30:00 EEST | Tiedote

Asiakkaiden investoinnit sosiaalisen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin ovat kasvaneet merkittävästi markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Networkissa viime vuosina. Kasvuvauhtiin on vaikuttanut muun muassa kuluttajien somepalveluihin käytetyn ajan lisääntyminen – +50% kasvu kahdessa viime vuodessa – ja jatkuvasti kehittyneet ja ketterät mainonnan mahdollisuudet.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye