
Dentsu Aegis Networkin ennuste: Digitaalinen markkinointi ohittaa sanomalehtimainonnan 2018 Suomessa

Vuodesta 2000 tehty, globaalisti 59:stä maasta kerätty Dentsu Aegis Networkin Ad Spend -raportti ennustaa hitaampaa kasvua vuodelle 2017 kuin vielä syksyllä 2016 ennakointiin. Kasvu globaalisti tippuu ennustetusta 4,8 prosentista 3,8 prosenttiin, olleen vuonna 2017 yhteensä 530 miljardia euroa globaalisti.
Vuonna 2018 Dentsu Aegis Network ennustaa tilanteen parantuvan ja kasvuksi globaalisti ennustetaan 4,3 prosenttia. Vaikutusta on sekä talviolympialaisilla Etelä-Koreassa, että jalkapallon MM-kisoilla Venäjällä. Yhdysvalloissa kasvua ajaa myös marraskuussa 2018 pidettävät kongressivaalit. Suomessa ennakoidaan kasvuksi 1,2 %.
Innovaatiot digitaalisessa mainonnassa, erityisesti videossa, sosiaalisessa mediassa ja ohjelmallisessa display-mainonnan ostamisessa ovat kasvun vetureita.
Vuodelle 2018 Dentsu Aegis Network ennakoi, että kaikki digitaaliset kanavat eli hakukoneet, sosiaalinen media, display-mainonta sekä video, tulevat ohittamaan globaalisti televisiomainonnan ja nousemaan suurimmaksi mediaryhmäksi. Digikanavien osuus tulee globaalisti vuonna 2018 olemaan 37,6 prosenttia, eli noin 199 miljardia euroa, television jäädessä 35,9 prosenttiin kaikesta markkinointirahasta.
Suomessa sanomalehtimainonta on pysynyt pitkään suurimpana mediaryhmänä. Vuonna 2018 tämä tulee muuttumaan, ja digitaaliset kanavat nousevat suurimmaksi mediaryhmäksi.
- Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu teknologian edistyessä ja datan lisääntyessä. Voittajiksi nousevat he, jotka parhaiten onnistuvat muokkaamaan liiketoimintansa vastaamaan uusia tarpeita. Digitaalisten kanavien nouseminen suurimmaksi mediaryhmäksi, sekä Suomessa että maailmalla, on hyvä osoitus siitä, että olemme menossa oikeaan suuntaan, kommentoi Dentsu Aegis Networkin Chief Operating Officer Kenneth Blomster.
Mainosmarkkina kasvuun vasta vuonna 2018
Vuonna 2017 mainosmarkkina pysyy vielä miinuksella -2,5 %. Suomessa mediamainonnan määrä ei ole seurannut viime vuosina enää BKT:n kasvua, ja varsinkin tv-mainonnan lasku painaa vuonna 2017 mediamarkkinaa pakkaselle.
- Suomen mediamarkkina on ollut alavireinen vuodesta 2012 lähtien, kun taas muissa Pohjoismaissa kasvu on ollut selkeästi pirteämpää. Edes viime vuoden pieni kasvupyrähdys ei näytä jatkuvan tänä vuonna – mediamarkkina reagoi nyt Suomessa kokonaisuudessaan poikkeuksellisen hitaasti, kertoo Dentsu Aegis Networkin Trading Director Kristoffer Keihäri.
Dentsu Aegis Networkin Suomen ennuste mediamainonnan määrästä vuonna 2017 on pienemmällä tasolla kuin vuonna 2005 eli noin reilut 1,14 miljardia euroa. Käänne on kuitenkin odotettavissa vuonna 2018, kun kasvua ennustetaan 1,2 prosenttia.
- Mikäli talous jatkuu noususuhdanteessa, vuoden 2018 on odotettavissa pientä kasvua mediamainonnallekin. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että digitaalisen ja TV-mainonnan määrät kasvavat paremmin kuin tänä keväänä, Keihäri kiteyttää.
Jatkossa suurina kasvun tekijöinä Dentsu Aegis Network näkee äänellä hakemisen, lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden käytön markkinoinnissa. Yrityksen tutkimuksen mukaan kuitenkin vain 8 % mainostajista globaalisti on harkinnut näiden edellä mainittujen keinojen käyttämistä markkinoinnissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kristoffer Keihäri
Trading Director
Dentsu Aegis Network
+358 44 017 4469
kristoffer.keihari@dentsuaegis.com
Kenneth BlomsterCOO
Puh:+358 50 564 1828kenneth.blomster@dentsuaegis.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
Dentsu Aegis Network on globaali markkinointialan konserni. Toimimme 145 maassa yli 40 000 asiantuntijan voimin. Suomessa Dentsu Aegis Network koostuu Suomen monipuolisimmasta ja analyyttisimmästä markkinointiviestinnän toimistoperheestä. Laajasta palvelutarjonnasta pitävät huolen yli 200 osaajaa yhdeksässä eri toimistossa, joita ovat mediatoimistot Carat ja Vizeum, tulospohjaisen markkinoinnin toimisto iProspect, luova digitoimisto Isobar, sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media, kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG, ulkomainontaan erikoistunut Posterscope, ohjelmallisen ostamisen yhtiö Amnet sekä asiakasymmärrykseen, dataan ja analytiikkaan erikoistunut Dentsu Data Services.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Dentsu Aegis Network Oy
Luovan sisällön ja maksetun mainonnan yhdistäminen on somen kultasuoni – Dentsu Aegis Network vahvistaa someosaamistaan11.4.2019 08:30:00 EEST | Tiedote
Asiakkaiden investoinnit sosiaalisen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin ovat kasvaneet merkittävästi markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Networkissa viime vuosina. Kasvuvauhtiin on vaikuttanut muun muassa kuluttajien somepalveluihin käytetyn ajan lisääntyminen – +50% kasvu kahdessa viime vuodessa – ja jatkuvasti kehittyneet ja ketterät mainonnan mahdollisuudet.
Dentsu Aegis Networkin tutkimus: Suomalaisyritysten tulisi valjastaa ihmisten digitaidot käyttöön9.4.2019 07:00:00 EEST | Tiedote
Markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Network on julkaissut Digital Society Index 2019 -tutkimuksen. Tutkimuksesta selviää, että suomalaiset eivät usko omien digitaalisten taitojensa olevan työnantajien käytössä täysimääräisesti.
”Nuoria ei kiinnosta ahdas uraputki” – Haaga-Helia valitsi Isobar Finlandin28.3.2019 08:00:00 EET | Uutinen
Ammattikorkeakoulu Haaga-Helia on valinnut mainostoimistokumppanikseen Isobar Finlandin. Kevään 2019 suurin panostus on yhteishakukampanja, joka on kattavasti esillä digitaalisissa ulkomainospinnoissa sekä verkossa. Luo itsesi -hakukampanja kuvaa oppimisen tuomaa muutosta.
John Brown lanseeraa Pohjoismaihin – Helsingin kansainvälinen tiimi hakee kasvua12.2.2019 07:05:00 EET | Tiedote
Kansainvälinen sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media hakee kasvua Suomessa. Helsingin-toimisto tekee moninkertaisesti palkittua strategista sisältömarkkinointia kansainvälisen tiimin voimin.
KUTSU: Tapaa kansainvälisiä sisältömarkkinointiasiantuntijoita Marmoripihassa 12.2.24.1.2019 07:05:00 EET | Kutsu
Tervetuloa ennakoimaan kanssamme tulevaisuuden markkinointitrendejä ja lanseeraamaan kansainvälinen sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media Suomeen.