Tiivi

Viisi vinkkiä saunan ikkunan valintaan

Mukavan kesäsaunan löylyhuonetta ei tarvitse valaista keinovalolla. Lue viisi vinkkiä saunan ikkunan valintaan.
Hyvään kesäsaunaan kuuluu tuoreen koivun tuoksu ja tuuletusta varten avattava ikkuna, neuvoo Tiivin Juho Mäyry.

1. Hyvän saunan ikkunan saa auki tuuletusta varten

Aina joskus tuntuu siltä, että löylyhuoneesta loppuu happi. Siksi hyvän saunan ikkunan saa auki. Avattava ikkuna tai tuuletusluukku palvelee myös jäännöskosteuden nopeassa tuuletuksessa – liika vesihöyry ei kuulu talon sisälle.

2. Puupintainen painike ei polta sormia

Avattavassa ikkunassa ja tuuletusluukussa on oltava kahva, mutta metalli johtaa hyvin lämpöä ja polttaa näpit. Siksi saunan ikkunan painike on pinnoitettu puulla. Tyylikkäimmissä saunan ikkunoissa myös metalliset saranat ovat piilossa katseelta ja kosketukselta.

3.  Suojakäsitelty puupinta kestää maalattua paremmin

Kalvon muodostava maalipinta ei ole paras ratkaisu kuumaan löylyhuoneeseen. Puhdas puupintakin menettelee, mutta suojakäsittely parantaa puurakenteiden kestävyyttä kosteissa olosuhteissa ja helpottaa ikkunoiden puhtaanapitoa. Suojakäsitelty pinta voidaan myös sävyttää löylyhuoneen muun sävymaailman mukaiseksi, olipa kyse sitten modernin tummasta (tai vaaleasta) saunasta tai ajan patinoimasta vanhasta löylyhuoneesta.

4. Valitse näkösuojalasitus

Sälekaihdin voi olla houkutteleva vaihtoehto, jos löylyhuoneen ikkunasta näkyy naapurin terassille tai kadulle. Kaihdin aiheuttaa kuitenkin ongelman: sitä varten tehdään pieni reikä sisäpuitteeseen, joten joka kerta kun heität löylyä höyry huurruttaa herkästi ikkunan välitilan lasipinnat. Jos näkösuoja on tarpeen, ikkunaan voi valita näkösuojalasituksen joka päästää valon sisälle mutta estää tirkistelyn. Kaihtimen muoviosat voivat myös haurastua kuumuudessa.

5. Karkaistu lasi kestää parhaiten

Saunan ikkunan pitkän kestoiän varmistaa karkaistun turvalasin valinta sisäpuolen tavallisen tasolasin tilalle. Karkaistu lasi kestää kuumuutta selvästi paremmin eikä muodosta teräviä sirpaleita rikkoutuessaan.

Vaihtoehdot löylyhuoneen ikkunaksi

Tiivin Juho Mäyryn kolme suositusta löylyhuoneen ikkunaksi:

1. Piilosaranoitu avattava ikkuna

Modernin suomalaisen ikkunan karmit ja sisäpuitteet ovat tukevaa puuta, ulkopuitteen kestoiän takaa pulverimaalattu alumiinipinta. Tällainen ikkuna kestää vuosia ja suomalaista säätä huomattavasti pidempään kuin perinteinen puuikkuna. Parhaissa avattavissa ikkunoissa piilosaranat ovat nimensä mukaisesti piilossa puitteen sisällä, joten ne eivät polta saunojia vaikka ikkuna olisi lähellä lauteita.

2. Kippi-ikkuna

Muovirakenteinen kippi-ikkuna on tuttu Keski-Euroopasta, mutta nyt saatavilla on myös pohjolan olosuhteisiin suunniteltuja kippi-ikkunoita. Kahva ylös käännettynä ikkuna on yläreunasta raollaan, jolloin raitista ilmaa virtaa löylyhuoneeseen. Tuuletus ohjautuu huoneen yläosaan, joten ilma sekoittuu todella tehokkaasti. Kippi-ikkuna on myös helppo pitää puhtaana, sillä siinä on vain kaksi pestävää lasipintaa. Kahva sivulle käännettynä ikkuna aukeaa perinteiseen tapaan sivulle päin pesua varten. Maksimaalisen valoaukon tarjoava kippi-ikkuna sopii muotoilunsa puolesta hyvin rakennukseen, jossa muut ikkunat ovat kiinteitä.

3. Kiinteä maisemaikkuna varustettuna tuuletusluukulla

Pelkistetty kiinteärakenteinen maisemaikkuna sopii myös löylyhuoneeseen, mutta silloin sen rinnalle kannattaa valita tuuletusluukku. Pienikokoinen tuuletusluukku tarjoaa turvallisen tuuletusratkaisun myös silloin, kun luukku halutaan jättää pidemmäksi aikaa auki. Kiinteän ikkunan ja tuuletusluukun yhdistelmä sopii erinomaisesti saunoihin, jossa tarvitaan leveää valoaukkoa.

Asiantuntijana toimi Haapajärvellä ikkunoita ja ovia valmistavan Tiivin Juho Mäyry.

Kuvat

Lataa
Avattavaan saunan ikkunaan kannattaa valita piilosaranat ja puupintainen painike, jolloin sisäpuolella ei ole polttavia metalliosia. Suojakäsitelty ikkuna kestää parhaiten löylyhuoneen olosuhteita.
Lataa
Suomen olosuhteisiin suunniteltu puurakenteinen kippi-ikkuna sopii mainiosti saunan ikkunaksi. Kahva ylös kääntämällä ikkuna avautuu tuuletusasentoon.
Lataa
Myös kiinteä maisemaikkuna sopii saunaan, mutta silloin se kannattaa varustaa tuuletusluukulla. Tuuletusluukun voi jättää turvallisesti auki myös silloin kun saunaa ei käytetä.

Tiivi
Äyritie 16

0800 184 484http://www.tiivi.fi/

Tiivin ikkunamallisto on syntynyt pitkän kokemuksen ja tuotekehityksen tuloksena ja Tiivi-ikkunat ovatkin olleet osa suomalaisia koteja jo 40 vuoden ajan. Kaikkien tuotteidemme korkea laatu kumpuaa Pohjois-Pohjanmaan perinteikkäästä ja arvostetusta käsityöläisyydestä. Kotimaiset Tiivi-ikkunat valmistetaan tehtaallamme Haapajärvellä.

Tiivi on osa Pihla Group Oy:tä, joka on tunnettu Pihla-, Tiivi- ja PihlaPRO-ikkunoista ja -ovista. Yhtiöllä on tehtaat Ruovedellä, Haapajärvellä, Kannuksessa, Kuusamossa, Pudasjärvellä ja Joutsassa. Pihla Groupin omistaa Inwido AB, jonka tuotemerkkejä Suomessa ovat myös Klas1, Profin, Sydänpuu ja Lämpölux

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tiivi