DNA Oyj

DNA tutki: Digitaalisen asioinnin suosio kasvaa – myös ikääntyneemmillä

Jaa

Valtaosalle suomalaisista digitaalinen asiointi ja perinteinen paikan päällä asiointi ovat toisiaan täydentäviä eivätkä toisiaan poissulkevia toimintatapoja, selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta. Myös monille tutkimuksen vanhimman ikäryhmän (65-74-v.) vastaajista digitaalinen asiointi on jo luontevaa – esimerkiksi veroilmoituksen he tekevät paljon mieluummin verkossa kuin paperilla.

Tutkimuksen perusteella sekä digitaalinen asiointi että perinteinen kivijalka-asiointi ovat suomalaisille tärkeitä: kolme neljästä (75 %) vastaajasta kertoo haluavansa asioida monipuolisesti molemmilla tavoilla tilanteen ja asian mukaan. Myös yli 65-vuotiaista 64 prosenttia vastaa näin. Merkittävä osa vastaajista on kuitenkin selkeästi digi-ihmisiä, sillä 29 prosenttia tutkimukseen vastanneista kertoo, että tahtoisi hoitaa lähes kaiken asiointinsa verkossa tai mobiilisti. Digitaalisen asioinnin suosio on kasvanut tasaisesti vuoden takaiseen verrattuna, ja myös iso osa kyselyn vanhimman (65-74-vuotiaat) ikäryhmän vastaajista pitää monissa palveluissa netti- ja mobiiliasiointia hyvänä tai jopa mieluisampana vaihtoehtona.

– Alle 74-vuotiaista suomalaisista lähes kaikki hoitavat asioitaan digitaalisesti, enemmän tai vähemmän. Eroja on käytön moninaisuuden lisäksi siinä, miten digiasiointiin suhtaudutaan. Myös iäkkäämmistä ihmisistä osa on hyvin sujuvia netti- ja mobiilipalveluiden käyttäjiä ja valitsee tämän asiointimuodon mielellään, osa suhtautuu digitalisaatioon kielteisesti ja vähän ärtyneestikin, summaa DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Suomalaisten digitaalisen asioinnin mieluisuus vaihtelee hyvin paljon palvelusta riippuen. Kaksi kolmesta (67 %) tutkimusvastaajasta hoitaa pankkipalvelut mieluummin digitaalisesti kuin käymällä konttorilla ja vain 23 prosenttia suosii konttorissa asiointia. Vaatteiden ostaminen sen sijaan tehdään edelleen mieluummin vaatekaupassa kuin netissä (30 % vs. 15 %).

Ruokaan liittyviä ostoksia on kyselytutkimuksen perusteella tehnyt digitaalisesti vasta 23 prosenttia suomalaisista, mutta valmiutta tähän on paljon: peräti 82 prosenttia vastaajista kertoo, että ruokaostosten tekeminen netissä olisi lähtökohtaisesti heille yhtä hyvä vaihtoehto kuin kaupassa käynti.

Yli 65-vuotiaissa paljon innokkaita netin käyttäjiä

Kyselyyn vastanneet 65-74-vuotiaat asioivat jo monissa asioissa digitaalisesti. Peräti 97 prosenttia heistä on hoitanut pankkiasioitaan digitaalisesti ja esimerkiksi lääkärille on varannut ajan netissä 84 prosenttia. Veroilmoituksen on tehnyt verkossa 67 prosenttia 65-74-vuotiaista vastaajista.

Ikääntyneempien keskuudessa myös digiasioinnin mieluisuus on lisääntynyt. Kaksi kolmesta (64 %) hoitaa pankkiasiat mieluummin digitaalisesti ja myös veroilmoitus tehdään mieluummin verkossa (47 %) kuin paperilla (24 %).

Myös verkkopalveluiden ja sosiaalisten medioiden käyttö on ylipäätään varsin yleistä kyselyn vanhimmassa ikäryhmässä (65-74 v.). Facebookissa on peräti 70 prosenttia 65-74-vuotiaista vastaajista ja Instagramissa 20 prosenttia. Neljä prosenttia on jopa nuorten suosimassa Snapchatissa. Kaksi kolmesta (66 %) katsoo Youtube-videoita ja deittipalvelu Tinderissäkin paljastaa olevansa 3 prosenttia 65-74-vuotiaista.

Kaikki yli 65-vuotiaat eivät suhtaudu digitaalisuuteen pelkästään myönteisesti. Noin kolmannes (32 %) kokee, että uusien asioiden perässä pysyminen on ainakin jonkin verran vaikeaa. Varsin suurta joukkoa (45 %) myös ärsyttää ainakin jossain määrin uusien digitaalisten termien ja palveluiden tulva.

DNA:n Digitaalisten elämäntapojen -tutkimukseen vastasi 1005 15-74-vuotiasta suomalaista toukokuussa 2017. Tutkimuksen tulokset on painotettu Suomen väestöä edustaviksi.

Lisätietoja:
osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oyj,
puh. 044 0442251, niina.hagman@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA:n Digitaaliset elämätavat -tutkimus

Poimintoja tutkimustuloksista:

  • Lähes kaksi kolmesta (63 %) suomalaisesta haluaa hoitaa yhä useampia asioita netin kautta / mobiilisti
  • Kolme neljästä (74 %) suomalaisesta pitää kuitenkin tärkeänä, että yritykset kehittävät palveluitaan myös kivijalassa
  • Yli puolet (52 %) suomalaisista tahtoisi hoitaa nykyistä enemmän asioita itsepalveluna (verkossa tai mobiilisti)
  • Uusien digitaalisten palveluiden ja termien tulva ärsyttää neljää suomalaista kymmenestä (40 %)
  • Neljäsosa (25 %) suomalaista kokee, että asiat kehittyvät niin nopeasti, etteivät he tahdo pysyä perässä
  • Lähes kaikki suomalaiset (96 %) ovat hoitaneet pankkiasioitaan digitaalisesti
  • Veroilmoituksen on tehnyt tai täydentänyt verkossa 64 % suomalaisista
  • Nettikirpputoreilla on myynyt tai ostanut 72 % suomalaista
  • Ruokaan liittyviä ostoksia on tehnyt digitaalisesti vajaa neljännes (23 %)
  • Kaksi kolmesta (67 %) hoitaa pankkiasiat mieluummin digitaalisesti, konttorissa asiointia suosii 23 %

Liite: DNA:n digitutkimus 2017 – sähköinen asiointi, raportti medialle

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA Tower on maailman ensimmäinen masto- ja laitepaikkayritys, joka tarjoaa akkujen kapasiteettia sähkön reservimarkkinoille Elisa DES:n avulla5.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Telenor Towers -yhtiöön kuuluva DNA Tower Finland on liittänyt tukiasemiensa akut Suomen sähkön reservimarkkinoille käyttämällä Elisa Industriqin tekoälypohjaista Elisa Distributed Energy Storage (DES) -ratkaisua. DNA Tower Finland on maailman ensimmäinen masto- ja laitepaikkayritys, jonka tukiasemien akut tasapainottavat kansallista sähköverkkoa Elisa DES:n avulla.

DNA Tower becomes world's first tower company to offer battery capacity in electricity reserve markets with Elisa DES5.6.2025 09:00:00 EEST | Press release

DNA Tower Finland, a Telenor Towers company, has successfully connected base station batteries to the Finnish electricity reserve market using Elisa Industriq’s AI-based Distributed Energy Storage (DES) solution. DNA Tower Finland is the world’s first tower company whose base station batteries help to balance the national electricity grid with Elisa DES.

Vain joka kolmas yritys on linjannut tekoälysäännöt4.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Jo nyt monilla työpaikoilla kokeillaan erilaisia tekoälysovelluksia työn nopeuttamiseksi ja tehostamiseksi. Niiden käytössä suurin riski piilee yrityksen kriittisten tietojen valumisessa yrityksen ulkopuolelle, vaikka tämä olisi helposti ehkäistävissä. Ennen kuin lähtee suin päin ulkoistamaan työtehtäviään tekoälysovelluksille, onkin syytä laittaa sitä koskevat ohjeet ja -politiikka kuntoon. Valitettavan harvassa yrityksessä nämä kuitenkaan ovat kunnossa.

Only one in three companies has an AI policy4.6.2025 08:30:00 EEST | Press release

Many workplaces are already experimenting with a variety of AI applications in order to make work faster and more efficient. The main risk in using them is that critical business information could be leaked to external parties, even when this is easily preventable. Before you rush headlong into outsourcing your work to AI applications, it’s a good idea to establish proper policies and guidelines. Yet unfortunately, few companies have done so.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye