Iceye Oy

ICEYE keräsi 13 miljoonan dollarin lisärahoituksen SAR-mikrosatelliittiteknologialleen

SAR-mikrosatelliittialan teknologiaa johtavan suomalaisen yrityksen ensimmäinen satelliitti avaruuteen vielä tänä vuonna

Suomalainen ICEYE Oy vakiinnuttaa asemaansa mikrosatelliitteihin kehitetyn SAR-tutkakuvausteknologian (Synthetic Aperture Radar) johtavana yrityksenä maailmassa. Yritys kertoi tänään keränneensä 13 miljoonaa dollaria lisärahoitusta. 8,5 miljoonan dollarin osuus summasta on rahoituskierroksesta, jota johti piilaaksolainen pääomasijoittaja Draper Nexus. ICEYE:n tutkalla kuvaaviin mikrosatelliitteihin perustuva palvelu tarjoaa aiempaa laajemman mahdollisuuden koota luotettavaa ja ajantasaista kuvantamisdataa maapallosta, myös pimeässä ja pilvien läpi.

ICEYE käyttää saamaansa rahoitusta mm. tuotantonsa laajentamiseen. Lisäksi rahoitus mahdollistaa useampien satelliittien lähettämisen avaruuteen. ICEYE suunnittelee lähettävänsä ensimmäiset kolme SAR-sensoreilla varustetuista mikrosatelliiteistaan maata kiertävälle radalle seuraavan 12 kuukauden aikana. Yritys alkaa tarjota satelliiteistaan kuvannettua havaintodataa valikoiduille asiakkailleen vuoden 2018 aikana.

8,5 miljoonan dollarin rahoituskierrokseen osallistuivat lisäksi True Ventures, Lifeline Ventures, Space Angels ja Draper Associates. Näiden lisäksi lisärahoitusta on tarjonnut Tekes. ICEYE on kerännyt vuonna 2015 käynnistyneen toimintansa aikana 18,7 miljoonan dollarin rahoituksen, ja saanut rahoitusta mm. Euroopan Unionin Horisontti 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta. ICEYE on spin-off Aalto-yliopiston piensatelliittiohjelmasta, josta viimeaikoina laukaistut satelliitit Aalto-1 ja Aalto-2 ovat myös ponnistaneet.

“Sijoittajiemme tuki ja näkemykset auttavat ICEYE:ta toteuttamaan visiomme: demokratisoimme datan saatavuuden maailmanlaajuisesti. Lisätuen avulla voimme luoda aivan uusia mahdollisuuksia asiakkaillemme ja kumppaneillemme”, sanoo ICEYE Oy:n toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista, Rafal Modrzewski.”Lisärahoituksella ICEYE laajentaa kaupallisia toimintojaan ja kehittää teknologiansa valmiiksi seuraavan sukupolven SAR-mikrosatelliittiryhmää varten.”

Pimeys ja pilvet peittävät maapallosta kaksi kolmasosaa koko ajan, ja perinteinen optinen kuvantaminen ei silloin toimi. SAR-teknologia pystyy tarjoamaan luotettavaa dataa myös näissä tilanteissa. ICEYE on kehittänyt ainutlaatuisen miniaturisoidun SAR-sensorin, jolla voidaan tarjota kuvantamispalveluja nopeasti maailmanlaajuisesti, säästä tai vuorokaudenajasta riippumatta. ICEYE tavoittelee SAR-datan tarjoamista kaupallisille ja julkisille toimijoille aiempaa merkittävästi nopeammin sekä edullisemmin. Tuoretta dataa voidaan toimittaa asiakkaille jopa muutamien tuntien välein, kun aikaisemmin väli on voinut olla päiviä.

“ICEYE muuttaa satelliiittiteknlogian arvoketjua tuomalla asiakkaiden käyttöön satelliiteista kuvannettua havaintodataa maapallosta moninkertaisesti nopeammin ja edullisemmin kuin nykyteknologialla on mahdollista. Olemme avaamassa mahdollisuuden hyödyntää satelliitti-innovaatioita tehokkaasti useilla uusilla toimialoilla - esimerkiksi vakuutus-, rakennus- ja kuljetusaloilla”, sanoo Draper Nexus -rahaston toimitusjohtaja Q Motiwala, joka samalla siirtyy ICEYE:n hallituksen jäseneksi. ”Olemme innoissamme mahdollisuudesta työskennellä ICEYE:n loistavan asiantuntijatiimin kanssa. On hienoa olla mukana tuomassa markkinoille maailmaa mullistavaa teknologiaa.”

ICEYE:n tarjoama kaupallinen havainnointidata tukee lisäarvopalveluiden kehittämistä useilla aloilla, ja sitä voidaan käyttää monilla aloilla muutosten seuraamiseen eri puolilla maailmaa, säästä tai vuorokaudenajasta riippumatta. ICEYE:n SAR-mikrosatelliittien dataa voidaan käyttää esimerkiksi meriteollisuudessa satamaliikenteen seurantaan ja öljyteollisuudessa vuotojen havaitsemiseen. Valtiot voivat tarkkailla sen avulla laittomia metsien hakkuita tai sitä voidaan hyödyntää nopeassa katastrofiavussa.

Lisätiedot:

Aubrey Lerche
Barokas PR for ICEYE
press@iceye.fi
iceye@barokas.com

ICEYE
ICEYE:n tavoitteena on demokratisoida satelliittien tuottamaa luotettavaa ja ajallisesti tuoretta dataa, jonka avulla parannetaan päätöksentekoa monilla kaupallisilla ja julkisilla aloilla. Yritys kehittää itsenäisesti tehokkaita SAR-sensoreita ja mikrosatelliitteja. Tarjoamalla kuvantamispalveluja kaikkialla ja vain muutaman tunnin viiveajalla vuorokaudenajasta riippumatta, ICEYE ratkaisee mm. meriteollisuuden, katastrofiavun sekä vakuutusalan haasteita. ICEYE etenee kohti tavoitettaan olla maailman ensimmäinen organisaatio, joka lähettää SAR-mikrosatelliitin avaruuteen ja aloittaa kaupalliset datapalvelut vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. www.iceye.fi

ICEYE Oy:n toimitusjohtaja Rafal Modrzewski.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi