Blockfest

Blockfestin festarivieraat jättivät Tampereen seudulle jälleen muhkean rahapotin

Kymmenettä kertaa järjestetty Blockfest keräsi elokuussa Tampereelle oheistapahtumineen 65 000 juhlijaa ja myi edellisvuosien tapaan loppuun jo ennakkoon. Markkinointiviestintätoimisto Propagandan toteuttaman tutkimuksen mukaan kaupunkifestivaali toi alueelle yhteensä lähes 21 miljoonaa euroa. Tämän kesän uutuus oli kotimaista festarihistoriaa tehnyt mobiilimaksusovellus Pivon ranneke, joka toimi sekä sisäänpääsypassina että tapahtuman ainoana maksuvälineenä.
Wiz Khalifa oli yksi 10-vuotiaan Blockfestin pääesiintyjistä. Kuva: Petri Anttila

Vuonna 2008 ensimmäistä kertaa järjestetty Blockfest on kymmenen vuoden aikana noussut Pohjoismaiden suurimmaksi hiphop-festivaaliksi. Samaa tahtia ovat kasvaneet tapahtuman talousvaikutukset alueelle. Kävijätutkimuksen mukaan festarivieraat käyttivät tapahtumaviikonlopun aikana pääsylipun hinnan lisäksi keskimäärin yli 300 euroa erilaisiin palveluihin. Suurin osa summasta käytettiin ravitsemus-, kuljetus- ja majoituspalveluihin.

– Blockfestin juhlavuotta saatiin viettää molempina tapahtumapäivinä ennätysyleisön edessä, mikä heijastui selkeästi positiivisena piristysruiskeena myös Tampereen elinkeinoelämään. Kiitos palvelujen toimivuudesta kuuluu myös Suomen vetovoimaisimman kaupungin asukkaille, päättäjille ja yrityksille, festivaalin vastaava tuottaja Kalle Kallonen kommentoi.

Kävijät tyytyväisiä tapahtuman tarjontaan ja turvallisuuteen

Jokaisena järjestämisvuotenaan jo ennakkoon loppuunmyyty tapahtuma toi juhlavuonna Ratinan stadionille ja Ratinanniemeen noin 65 000 festivaalivierasta. Kävijätutkimuksen mukaan valtaosa heistä saapui Tampereelta (28 %), muista Pirkanmaan kunnista (9 %) sekä Helsingistä (12 %). Suurin osa festariväestä osui ikähaarukkaan 18–22 vuotta, ja kävijöistä jopa 79 prosenttia oli vieraillut Blockfesteillä jo vähintään kerran aiemmin. Vastaajista peräti 88,1 prosenttia oli täysi-ikäisiä.

Alueen viihtyisyys (90 %), koko (87 %) sekä sijainti (97 %) saivat festivaalikansalta joko loistavan tai hyvän arvion. Kävijät kiittelivät myös festaritarjonnan laajuutta (90 %) sekä lavojen sijoittelua (91 %). Tapahtuman turvallisuus sai 83 prosentilta vastaajista loistavan tai hyvän arvosanan.

Pivon maksuranneke festareiden ainoa maksuväline

Blockfestistä tuli tänä kesänä Suomen ensimmäinen festivaali, jossa käteistä rahaa saati maksukortteja ei käytetty ostamiseen lainkaan. Perinteiset maksutavat korvasi nopea ja turvallinen Pivon maksuranneke, jolle kävijöiden oli mahdollista ladata rahaa joko ennakkoon tai paikan päällä. Uudistus sai kävijöiltä kiitettävää palautetta: yli 80 prosenttia vastaajista haluaisi käyttää maksuranneketta myös ensi kesänä.

– Vuonna 2016 samankaltainen ranneke oli meillä yhtenä maksuvaihtoehtona – tänä kesänä meillä oli kunnia viedä homma uudelle tasolle ja luoda pohjaa kotimaisen festarikentän tulevaisuudelle. Kiitos Pivolle ja Intellitixille siitä, että meillä oli mahdollisuus seurata kansainvälisten jättitapahtumien kuten Coachellan ja Tomorrowlandin esimerkkiä ensimmäisten joukossa, Blockfestin perustaja Kallonen kiittelee.

Tämän vuoden Blockfestin pääesiintyjiä olivat Wiz Khalifa (US), Lil Wayne (US), Migos (US), Skepta (UK), Tory Lanez (CA), Profeetat, $uicideboy$ (US), JVG, Evelina, Paperi T ja Avain. Heinäkuun alussa Helsingin Kaisaniemessä järjestettiin Blockfestin merkkivuoden kunniaksi myös popjätti The Weekndin tähdittämä juhlatapahtuma.

Lisätiedot:
Kalle Kallonen, vastaaja tuottaja, Blockfest, puh. 040 041 7168
Joni Pekkala, projektipäällikkö, Propaganda, puh. 050 368 1288

Jakelu:
STT Info
Keskeiset tiedotusvälineet

Blockfest on vuonna 2008 perustettu kaupunkifestivaali, josta on kasvanut Pohjoismaiden suurin hiphop-tapahtuma. Festivaali on myyty jokaisena järjestysvuotenaan loppuun jo ennakkoon. Tämän vuoden Industry Awardseissa Blockfest on ehdolla neljättä kertaa Vuoden festivaaliksi.

Kuvat

Logo: Blockfest
Logo: Propaganda

Blockfest

Blockfest on vuonna 2008 perustettu kaupunkifestivaali, josta on kasvanut Pohjoismaiden suurin hiphop-tapahtuma. Festivaali on myyty jokaisena järjestysvuotenaan loppuun jo ennakkoon. Tämän vuoden Industry Awardseissa Blockfest on ehdolla neljättä kertaa Vuoden festivaaliksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi