Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Kalasataman ja Pasilan välille suunnitellaan raitiotieyhteyttä

Jaa
Uusi raitiotieyhteys tuo nopean ja suoran joukkoliikenneyhteyden Pasilan, Kumpulan kampuksen ja Kalasataman välille. Vallilanlaaksossa raitiotie kulkee vanhan satamaradan paikalla. Radan viereen tulee uusi pyöräliikenteen baanayhteys.

Vallilanlaakson raitiotiellä autot eivät voi ajaa

Vallilanlaaksossa raitiotie kulkisi vanhan satamaradan paikalla nurmiratana, jolla autoliikenne ei ole mahdollista. Radan viereen suunnitellaan pyöräliikenteen baanayhteys Mäkelänkadun ja Hermannin rantatien välille. Baana toimii myös pelastustienä. Vallilanlaakson raitiotieosuus mahdollistaa myös ns. tiederatikan eli yliopistokampuksia yhdistävän raitiolinjan toteuttamisen joskus myöhemmin. Tiederatikka kulkee Otaniemestä Viikin kautta Myllypuroon.

Vallilanlaaksossa muutetaan pyöräliikennejärjestelyjä. Tavoitteena on lisätä turvallisuutta. Mäkelänrinteen uimahallin taakse suunnitellaan siltaa, jota pitkin kävelijät ja pyöräilijät ylittävät radan. Pyöräliikenne ohjataan Hevoshaanpolulta baanalle ja Kumpulantaipaleelle pois päiväkodin edestä.

Hermannin rantatielle raitiotie ja Sörnäisten tunnelin pohjoinen ulosajo

Hermannin rantatie suunnitellaan ja rakennetaan uudestaan. Raitioliikenteen lisäksi kadulla tulevat kulkemaan kaikki nykyiset liikennemuodot ja sinne tulee Sörnäistentunnelin pohjoinen ulosajo.

Kalasataman raitiotie on luotettava ja nopea joukkoliikenneyhteys

Kalasataman raitiotie on suora joukkoliikenneyhteys Kalasataman, Kumpulan kampuksen ja Pasilan aseman välillä. Se on nopea ja luotettava, koska se kulkee omalla väylällään ja eikä siksi juutu ruuhkiin. Uutta raitiotietä Kalasatamaan ja Vallilanlaaksoon tulisi noin 5 kilometriä. Pasilassa käytetään pääosin nykyisiä raitioteitä.

Kalasataman raitiotie on poikittainen raideyhteys, joka yhdistää junat, metron sekä Kruunusillat-pikaraitiotien. Merkittävimmät vaihtopaikat tulevat olemaan Pasila, Kalasatama ja Sompasaaren eteläkärjessä sijaitseva Nihti. Tämän hetken arvion mukaan Kalasataman raitiotiellä kulkee Pasilan ja Nihdin välillä noin 24 000 matkustajaa päivässä sitten, kun Kruunusillat-yhteys on käytössä.

Tavoitteena on, että Pasilasta Nihtiin pääsee raitiovaunulla vuonna 2024. Matka kestäisi 15 minuuttia ja vuoroväli olisi 10 minuuttia. Nihdin kautta kulkevan Kruunusillat-pikaraitiotien liikennöinti Laajasalosta Hakaniemeen ja keskustaan alkaa arvion mukaan vuonna 2026.

Valmisteilla nyt raitioteiden yleissuunnitelma ja asemakaavojen muutokset

Nyt laaditaan Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelmaa, jossa hahmotellaan raitiotien reitit, toteuttamisaikataulu ja alustava kustannusarvio. Suunnitelman hyväksymisen jälkeen alkaa tarkempi hankesuunnittelu, jonka perusteella voidaan tehdä varsinainen päätös toteuttamisesta.
Hermannin rantatien ja Vallilanlaakson asemakaavoja muutetaan samaan aikaan yleissuunnitelman kanssa.

Keskustelutilaisuus Laiturilla tiistaina 10.10.2017 klo 17.30 alkaen

Valmisteilla olevista suunnitelmista keskustellaan tiistaina 10.10.2017 klo 17.30−19.30 info- ja näyttelytila Laiturilla (Narinkka 2, Kamppi). Mielipiteitä on mahdollista esittää lokakuun loppuun asti. Suunnitelmat esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle tammikuussa 2018.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelma:
Niko Setälä,
liikenneinsinööri
kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37031
niko.setala@hel.fi


Hermannin rantatien asemakaavan muutos:
Tuomas Hakala
tiimipäällikkö
kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37205
tuomas.hakala@hel.fi


Vallilanlaakson asemakaavan muutos:
Mervi Nicklen
maisema-arkkitehti
kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37221
mervi.nicklen@hel.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Klimatförändringen: Helsingfors skärper sitt utsläppsminskningsmål och satsar på anpassning17.12.2025 11:16:20 EET | Pressmeddelande

Helsingfors uppdaterar sitt klimatprogram för att återspegla sin nya stadsstrategi, samtidigt som man skärper sitt mål för utsläppsminskningar. Stadens nya mål är att minska de direkta utsläppen av växthusgaser med 85 procent fram till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Det tidigare målet var 80 procent. Dessutom kommer Helsingfors att behålla sitt nettonollmål innan 2040, men kommer att överge sitt offsetbaserade koldioxidneutralitetsmål för 2030.

Ilmastonmuutos: Helsinki kiristää päästövähennystavoitettaan ja panostaa sopeutumiseen17.12.2025 11:16:20 EET | Tiedote

Helsinki päivittää ilmasto-ohjelmansa vastaamaan uutta kaupunkistrategiaa ja kiristää samalla päästövähennystavoitettaan. Kaupungin uutena tavoitteena on vähentää suoria kasvihuonekaasupäästöjä 85 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Aiempi tavoite oli 80 prosenttia. Tämän lisäksi Helsinki pitää edelleen kiinni nettonollatavoitteestaan vuoteen 2040, mutta luopuu kompensaatioihin perustuneesta vuoden 2030 hiilineutraaliustavoitteesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye