YIT ja VR Track rakentamaan Raide-Jokeria
Päätös pääkaupunkiseudun kasvua merkittävästi tukevan pikaraitiotien rakennusurakoitsijasta on tehty. Urakka kattaa Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkevan pikaraitiotien rakentamisen. Sopimus on tarkoitus allekirjoittaa marraskuun loppuun mennessä.
Raide-Jokerin kokonaisbudjetti on 275 miljoonaa euroa, josta rakentamiskustannusten osuus on tilaajan arvion mukaan noin 205–225 miljoonaa euroa. Tilaaja saattaa liittää urakkaan myös optioita esimerkiksi varikon rakentamisesta.
Raideyhteys mahdollistaa kasvun
Helsingin seudun väestön ennustetaan kasvavan voimakkaasti tulevaisuudessa, mikä luo haasteita liikenteelle ja yhdyskuntarakenteelle. Raide-Jokeri on tärkein poikittaisista joukkoliikennehankkeista, joka lisää matkustamisen luotettavuutta ja mukavuutta. Nopea raideyhteys mahdollistaa aluerakentamisen tiivistämisen.
Raide-Jokeri on noin 25 km pitkä pikaraitiotie Helsingin Itäkeskuksesta Pitäjänmäen ja Espoon Leppävaaran kautta Keilaniemeen. Koko osuudeltaan kaksiraiteisen radan rakennustöiden arvioidaan alkavan vuonna 2019.
Allianssimalli sitouttaa kaikki osapuolet hankkeeseen
Hanke toteutetaan allianssimallilla. Kaikkien toimijoiden yhteiseen sopimukseen pohjautuva toteutustapa pyrkii varmistamaan koko hankkeen edun sekä yhteisten tavoitteiden toteutumisen. Mallilla voidaan saavuttaa laadullisesti, taloudellisesti ja aikataulullisesti hyvä lopputulos. Hankkeen osapuolina toimivat Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, kesällä valittu suunnitteluryhmittymä (Ramboll, Sito ja VR Track) sekä nyt valittu urakoitsijaryhmittymä.
– Raide-Jokeri on erittäin merkittävä hanke koko pääkaupunkiseudulle ja on innostavaa olla mukana mahdollistamassa alueen kestävää kasvua. Tuomme allianssiin vankkaa osaamista modernin raitiotien rakentamisesta ja hanke tukee hienosti tavoitettamme laajentaa toimintaamme entistä vahvemmin myös kaupunkiympäristöön, toteaa VR Trackin Rakentamisen liiketoiminnan johtaja Jouni Kekäle.
– Allianssin osapuolten osaaminen luo erinomaiset puitteet hankkeen onnistumiselle. On hienoa saada olla mukana näin tärkeässä osassa pääkaupunkiseudun kaupunkikehitystä. Ihmiset haluavat arjeltaan sujuvuutta ja mukavuutta, mitä hyvillä liikenneyhteyksillä varustettu kaupunkiympäristö tarjoaa. Innoissamme lähdemme työskentelemään tämän tavoitteen hyväksi, YIT:nyksikönjohtaja Jarkko Salmenoja sanoo.
–Raide-Jokerissa on nyt erinomainen tiimi kasassa. Odotamme innolla siirtymistä projektin seuraavaan vaiheeseen, sanoo Raide-Jokerin projektijohtaja Juha Saarikoski.
Kustannukset ja aikataulu tarkentuvat ensi vuoden aikana
Projektissa käynnistyy seuraavaksi kehitysvaihe, jossa urakoitsija, suunnittelija ja tilaaja suunnittelevat ja kehittävät rakentamisprojektin sisältöä. Samalla tarkentuvat projektin kustannukset ja aikataulu.Noin vuoden kestävän Kehitysvaiheen jälkeen siirrytään toteutusvaiheeseen, jolloin rata rakennetaan.
Yhteyshenkilöt
Jouni Kekäle, Rakentamisen johtaja, VR Track Oy, p. 040 862 1802, jouni.kekale@vr.fi
Juha Saarikoski, Raide-Jokerin projektijohtaja, p. 040 336 0117, juha.saarikoski@hel.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja matkustusmukavuutta. Se tuo myös mahdollisuuksia rakentaa uusia asuntoja nopean raideyhteyden varteen. Linja tulee korvamaan nykyisen runkobussilinjan, 550:n, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kivenlahden metroaseman lasiseinän vauriosyy selvillä16.5.2025 14:10:42 EEST | Tiedote
Kivenlahden metroaseman liukuportaat olivat poissa käytöstä 14.3.2025 alkaen turvallisuussyistä, koska liukuporraskuilun seinälaseissa havaittiin liikkumaa. Kuilun liukuportaista kahdet otettiin jälleen matkustajien käyttöön 1.4.2025. Yksi, lasiseinän viereinen liukuporras on pidetty poissa käytöstä, koska seinälaseja on poistettu ja seinälasien liikkumisen syytä on selvitetty.
Raitiolinjan 13 tunneliin näyttävä graffititeos16.5.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin kaupunki toteuttivat Vallilanlaakson ratikkatunneliin vesiaiheisen graffititeoksen yhteistyössä Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden katutaidetoimiston kahden nuoren sekä neljän ammattitaiteilijan kanssa. Näyttävällä katutaiteella halutaan elävöittää ja kaunistaa betonitunnelia ja raitiolinjan 13 reittiä.
Helsingin seudun uuden kaupunkipyöräpalvelun toimittajakumppanin valinta etenee12.5.2025 16:12:28 EEST | Tiedote
Kaupunkipyöräpalvelun on tarkoitus uudistua vuonna 2026, kun tavoitellaan uuden, seudullisen kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönottoa. Puitesopimusjärjestelyyn ja palvelutarjoajan valintaan liittyvän hankintapäätöksen valitusaika päättyi 9. toukokuuta. Hankintapäätöksestä on tehty oikaisuvaatimus ja valitus markkinaoikeuteen.
Ruskeasuon varikolle myönnetty ympäristösertifikaatti12.5.2025 11:52:27 EEST | Tiedote
Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikolle on myönnetty Excellent-tason BREEAM-ympäristösertifikaatti. Sertifikaatti perustuu riippumattoman kolmannen osapuolen tekemään arviointiin rakennuksen ympäristöominaisuuksista ja on kansainvälisesti vertailukelpoinen. Ruskeasuon varikko sai erityisen hyvän arvosanan tontin ja sen luontoarvojen kehittämisen ansiosta.
Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote
Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme