Luoman ja Mankin seisakkeita ei oteta uudelleen junaliikenteen käyttöön
Luoman ja Mankin avaamisen haitat olisivat selvästi suuremmat kuin hyödyt, HSL toteaa pohjanaan omat tutkimuksensa sekä Liikenneviraston ja VR-Yhtymä Oy:n lausunnot.
Seisakkeiden käyttöönotto heikentäisi merkittävästi liikenteen sujuvuutta rantaradalla, joka on jo nyt erittäin kuormitettu. Useimpien matkustajien kokonaismatka-ajat kasvaisivat. Junaliikenteen häiriöt lisääntyisivät, jos radalla kulkisi junia eri nopeuksilla.
Seisakkeiden ympäristössä asuu liian vähän väkeä, jotta niiden avaaminen olisi taloudellisesti kannattavaa. Kilometrin säteellä Mankin seisakkeesta asuu noin 2 500 henkeä. Valtaosalla heistä on alle kilometrin matka Kauklahden asemalle, jonne on Mankista suora bussiyhteys.
Luoman seisakkeen ympäristössä asuu noin 640 henkeä. Luomasta kulkee liityntäbusseja sekä Masalaan, Kirkkonummelle, Jorvakseen että Kauklahteen.
HSL laski seisakkeiden matkustajamäärät ennen niiden sulkemista. Mankista nousi kyytiin keskimäärin 115 ja Luomasta ainoastaan 49 henkeä päivässä.
Liikennevirasto kiinnitti lausunnossaan huomiota siihen, että Luoman ja Mankin avaaminen edellyttäisi investointeja laitureiden kunnostamiseen sekä matkustajainformaatioon arviolta 1 - 2 miljoonaa euroa seisaketta kohden. Sekä Mankissa että Luomassa radan yli kuljettiin samassa tasossa kiskojen kanssa, joten seisakkeiden käyttöönotto olisi matkustajille turvallisuusriski.
HSL arvioi Mankin ja Luoman seisakkeiden tai alueelle sijoittuvan uuden seisakkeen tai aseman avaamista, kun alueen maankäyttö edistyy. Bussiliikenteen palvelutasoa arvioidaan ja kehitetään tarvittaessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikat 2, 4 ja 10 palaavat normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle 8.9.30.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Ratikkaliikenne linjoilla 2, 4 ja 10 palaa takaisin Mannerheimintielle Runeberginkadun ja Reijolankadun välille maanantaina 8.9.
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme