Oppilaatkin ovat aktiivisia toimijoita luokkahuonekeskustelussa
Nykyluokkahuoneessa oppilaita kannustetaan osallistumaan ja toimimaan aktiivisesti.
- Oppilaat ovat aineistoni mukaan aloitteellisia ja aktiivisia, ja opettaja monin paikoin ikään kuin luovii oppilaiden aloitteiden virrassa, Pilvi Heinonen kuvaa.
- Hän esimerkiksi kehuu oppilaiden tuottamia kysymyksiä tai muita aloitteita ja osoittaa ne siten merkityksellisiksi.
Opettaja ja oppilaat samanveroisina
- Opettajan arvioinnin muotoilu myös skaalautuu tilanteen mukaan, Pilvi Heinonen huomauttaa.
Esimerkiksi oppilaiden projekteja tai koevastauksia evaluoidaan hyvin hienovaraisin keinoin ("Tossa mä mietin heti, et voisko sitä [tutkielman tutkimusongelmaa] vielä vähän tarkentaa ja supistaa.") ja joskus tunneilmauksia hyödyntäen ("Mua niin harmitti [oppilaan virheellinen koevastaus]").
Tämä osoittaa Heinosen mukaan, että toimijoina opettaja asemoi usein itsensä ja oppilaat ikään kuin samanveroisiksi, vaikkakin erilaista institutionaalista roolia edustaviksi.
Kaksisuuntainen matkiminen
Toisinaan opettaja hyödyntää arvioinnissa samankaltaisia vuorovaikutuksen keinoja kuin oppilaat itse. Toisen puheen kaiuttaminen, matkiminen, on yksi tällaisista ilmiöistä.
- Käytännössä kaiuttaminen näkyy esimerkiksi sellaisessa vuorovaikutustilanteessa, kun oppilas kysyy "Onks pakko esittää [tutkielma]?", johon opettaja vastaa tyylitellysti (erityisellä äänellä) "Onko pakko, jos ei taho, kyllä on." Opettaja siis kaiuttaa oppilaan ääntä ja samalla välittää kriittistä asennetta oppilaan aloitteeseen.
Oppilaan äänen kaiuttaminen on kuitenkin opettajan keinona kaksiulotteinen: siinä on usein samanaikaisesti läsnä vakava ja humoristinen taso, mikä näkyy vuorovaikutuksen rakentumisessa kaiutuksen jälkeen.
Aikaisemmin puheen kaiuttamista on tutkittu kouluetnografisesti esimerkiksi äänimaiseman hallitsemisen välineenä, erityisesti poikaoppilaiden keinona vaientaa tyttöjen ja naisopettajien ääntä luokkatilassa.
Aloitteellisuus opetussuunnitelmassa
Oppilaiden aktiivinen osallistuminen on kirjattu perusopetuksen opetussuunnitelmaan.
- Tutkimustuloksistani on hyötyä opettajille ja opetusalan toimijoille ennen kaikkea siitä näkökulmasta, että opettajat voivat tiedostua arvioivan toiminnan muodoista, merkityksistä ja tehtävistä tilanteissa, joissa oppilaiden toivotaan olevan enenevässä määrin aloitteellisia ja aktiivisia toimijoita, Pilvi Heinonen summaa.
FM Pilvi Heinonen väittelee 16.12.2017 kello 10.15 Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa aiheesta "Evaluointi opettajan vuorovaikutustoimintana: osallistujuuden ulottuvuudet luokkahuoneessa". Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa HY:n päärakennus, pieni juhlasali. Vastaväittäjänä on dosentti Mia Halonen, Jyväskylän yliopisto, ja kustoksena on professori Marja-Leena Sorjonen.
Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis -palvelussa.
Väittelijän yhteystiedot:
Pilvi Heinonen
pilvi.heinonen@helsinki.fi
+358 50 542 3169
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

PL 3
00014 Helsingin yliopisto
02941 22622 (mediapalvelu) 02941 911 (vaihde) (vaihde)https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Noin joka seitsemäs hakija pääsi sisään Helsingin yliopistoon3.7.2025 09:42:00 EEST | Tiedote
Yhteishaussa Helsingin yliopistoon valittiin 4 703 uutta opiskelijaa. Helsingin yliopisto oli Suomen suosituin yliopisto ensisijaisten hakijoiden määrän sekä hakijoiden kokonaismäärän perusteella.
Kaasuvuoto aloittaa haavan korjauksen kasveissa2.7.2025 18:01:00 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston tutkijat ovat löytäneet mekanismin, jonka avulla kasvit korjaavat suojaavan uloimman kerroksensa, korkkisolukon. Tällä löydöllä voi olla merkittäviä vaikutuksia maatalouteen ja elintarvikkeiden säilyvyyteen. Etyleenin ja hapen diffuusio haavan läpi käynnistää kasvin luonnollisen paranemisprosessin.
Kaksoisvalohoito vähentää ikenien verenvuotoa ja tulehdusta hammasimplanttien ympärillä1.7.2025 09:59:32 EEST | Tiedote
Kaksoisvalohoito (Lumoral) tarjoaa kotikäyttöön turvallisen ja tehokkaan vaihtoehdon implanttien ympäristön tulehduksen hallintaan ilman antibiootteja.
Tutut maatalousympäristön linnut vähenevät, eteläiset yleislajit runsastuvat30.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Moni tuttu lintulaji harvinaistuu entisestään. Varpusia ja kuoveja on nyt vähemmän kuin koskaan aiemmin. Toisaalta monien eteläisten lajien voittokulku jatkuu. Mustarastaita ja peukaloisia esiintyy ennätysmäisen runsaasti.
Panimoteollisuuden sivuvirroista terveellisiä elintarvikkeita27.6.2025 13:02:54 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston tutkijat ovat keksineet innovatiivisen ja kestävän tavan hyödyntää mäskiä ja muita panimoteollisuuden sivutuotteita muokkaamalla niistä hyödyllisiä elintarvikkeita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme