
Kukkia, glitteriä, vatsaystävällisyyttä ja kestäviä valintoja – ruokatrendit 2018
Terveellisyyden ja hyvinvoinnin merkitys ruokatrendeissä korostuu, mutta niiden ilmenemismuodot vaihtelevat. Toiset kuluttajat korostavat fyysistä terveyttä ja ruoan vaikutusta siihen. Toiset taas näkevät esimerkiksi itsensä hemmottelun hyvinvointia lisäävänä tekijänä, vaikka tuote sinänsä ei olisikaan perinteisesti ajatellen terveellinen.
Ilmastonmuutos, tuotannon kestävyys, eettisyys, ruokajätteen minimointi ja lähiruoan suosiminen ovat edelleen voimakkaita teemoja ruokamaailmassa Ruoan alkuperä kerrotaan kuluttajille entistä tarkemmin. Synteettinen liha ei ole vielä markkinoilla, mutta kehitystyö on vauhdissa ja ensimmäiset yrittäjät saattavat ehtiä markkinoille jo tänä vuonna. Lakimuutoksen myötä kauppoihin tulivat viime vuonna ensimmäiset hyönteisiä sisältävät tuotteet, ja sekä valikoiman että kysynnän uskotaan kasvavan.
Vatsaystävällisyys korostuu entisestään, esimerkiksi fermentoitujen ruokien ja terveysvaikutteisten sienten, kuten pakurikäävän muodossa. Aamiaisruokien ja aamiaistyyppisten annosten suosio kasvaa ja niitä voi syödä mihin aikaan hyvänsä. Syötävän glitterin lisääntyminen näkyy erityisesti leivonnaisissa, suklaassa, kahvijuomissa, drinkeissä ja popcornissa. Violettius nousee esille ruoissa. Kasvisten lisäksi violettia alkaa näkyä esimerkiksi jäätelöissä, kuppikakuissa ja hampurilaissämpylöissä.
Juomapuolella kaakaon suosio kasvaa, samoin pienten tuottajien premium-virvoitusjuomat. Suomi on ollut edelläkävijä proteiinipohjaisissa juomissa, niiden suosio pysyy tai jopa kasvaa entisestään. Uusi alkoholilaki lisää valmiiden drinkkien ja viinipohjaisten juomasekoitusten valikoimaa. Lisäksi se vaikuttaa baarien markkinointiin vapauttamalla aukioloaikoja ja sallimalla jälleen Happy Hour -promootiot. Ravintoloissa panostetaan tulevaisuudessa yhä enemmän elämyksellisyyteen, mutta toisaalta samalla kotiinkuljetuksen suosio kasvaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura Männistö
Asiantuntija, tuotekehitys
laura.mannisto@makery.fi
+358 50 465 4958
Tietoja julkaisijasta
Pasilankatu 2
00240 HELSINKI http://makery.fi
Makery Oy on helsinkiläinen, elintarvikkeita koskevan kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämiseen erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa alalla toimivia yrityksiä kehittämään kuluttajille sopivia tuotteita Suomessa ja vientimarkkinoilla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Makery Oy
Kuluttajista suklaa on paras suomalainen elintarvike1.12.2017 13:43:00 EET | Tiedote
Makery Oy tutki 100-vuotiaan Suomen kunniaksi kuluttajien mielestä parhaita suomalaisia elintarvikkeita. Kyselyyn vastasi 1184 suomalaista vuoden 2017 aikana, joista 31% oli miehiä ja 69% naisia. Vastaajilta kysyttiin heidän mielestään parhaimpia suomalaisia elintarvikkeita kategorioissa paras ruoka, välipala, juoma ja herkku, sekä pyydettiin lopuksi valitsemaan yksi elintarvike, joka kokonaisuutena on paras suomalainen ruoka.
Kasvijäätelöiden ominaisuuksista löytyi selviä eroja!22.6.2017 10:22:00 EEST | Tiedote
Kasvipohjaisien vaniljajäätelöiden ominaisuuksissa oli paljon eroja. Isoja eroja tuotteiden välillä löytyi makeudessa, suutuntuman täyteläisyydessä, kiteiden määrässä ja vaniljan siementen määrässä. Makery Oy:n asiantuntijaraadin arvioitavina tuotteina olivat Choice vaniljariisijäätelö, Choice vaniljasoijajäätelö ja Oatly kaurajäätelö.
Kotimaan työllisyyden ja talouden tukeminen ovat tärkeimpiä syitä ostaa kotimaisia elintarvikkeita.28.4.2017 11:18:32 EEST | Tiedote
Tuoreen tutkimustiedon mukaan suomalaiset kuluttajat arvostavat yhä enemmän elintarvikkeiden kotimaisuutta. Tärkein syy kotimaisten elintarvikkeiden ostamiselle on työllisyyden ja talouden tukeminen Suomessa. Tutkimustulosten mukaan moni kuluttaja pyrkii kiinnittämään näihin asioihin jatkossa huomiota entistä enemmän.