
Sosiaalisen median parissa työskentelevien huolet 2018: Kuplat, trollit, algoritmit ja aktivistit
Kysely tehtiin sosiaalisen median ammattilaisille, jotka työskentelevät sekä sisällöntuotannon, yhteisöhallinnan ja maksetun somemarkkinoinnin parissa vuoden 2018 haasteista ja kiinnostuksen kohteista. Vastaajat kokivat kaikkein huolestuttavimmiksi sosiaalisen median ilmiöiksi trollit, vihapuheen lisääntymisen, tiettyjen aktivistiryhmien hyökkäykset yrityksiä vastaan sekä niin sanotun maalittamisen (38 % vastanneista yhteensä).
Yksittäiset ihmiset omilla puheillaan aiheuttavat harmaita hiuksia someammattilaisille, mutta vastuu vihapuheen lietsomisessa suuremmalla skaalalla nähdään olevan someyritysten vastuulla.
- Sosiaalisen median kanavissa vale- ja vihamedian suitseminen ei ole lähimaillakaan hyvää tasoa. Ensimmäiset merkit eurooppalaisista vihapuhelaeista ovat polarisoivia ja epämääräisiä eivätkä someyritykset kanna tarpeeksi vastuuta, yksi vastaajista kuvailee.
Sosiaalisen median ammattilaisissa huolta herätti myös somen niin kutsuttu kuplaantuminen eli että yhä useampi sosiaalisen median käyttäjä näkee ja kokee somessa vain omaa mielipidettään ja elinpiiriään.
- Pelkään, että Facebookin algoritmi tulee puukottamaan itseään jalkaan, kun sisältöä pyritään liiaksi kustomoimaan käyttäjille sopivammaksi ja siten Facebook on myös mukana luomassa yhä paksuseinäisempiä kuplia, joiden ulkopuolelle on vaikea nähdä tai päästä, eräs vastaaja epäili.
Nimenomaan algoritmien vaikutukset sisältöön ja mainontaan (29 % vastanneista) koettiinkin kyselyssä kaikkein kiinnostavimmaksi vuoden 2018 sosiaalisen median ilmiöksi.
Ammattilaisista jo 60 prosenttia työskentelee sekä orgaanisen että maksetun sisällön parissa. Some-palveluiden orgaanisten algoritmien muutokset ovat jatkuvasti tapetilla työn arjessa.
- Liki 30 % ammattilaisista haluaa erityisesti kehittää taitojaan sosiaalisen median mainonnassa, ja tämä kuvastaa hyvin nykyistä tilannetta. Orgaaninen näkyvyys on laskenut ja laskee entisestään kaikissa somekanavissa niin, että ilman somemainonnan osaamista, oma ammattitaito ei ole enää markkinan tarvitsemalla tasolla, Dentsu Aegis Networkin Director of Social Media & PR Heli Ruotsalainen painottaa.
Haastavimmaksi omassa työssään sosiaalisen median ammattilaiset kokivat oman osaamisen ylläpidon jatkuvien muutosten vuoksi (43 % vastanneista).
Vastauksissa korostui myös yritysten haasteet rohkeuden puutteessa kokeilla uutta (38 %) ja mainosbudjettien pienuudessa (35 %).
- Sosiaalinen media koetaan edelleen usein vain pieneksi osaksi digitaalista markkinointia, ja on liian usein se viimeinen asia, jota markkinointiviestinnän kokonaisuudessaan mietitään. Tämä selittää osittain budjettiongelmaa.
- Haasteita monissa suomalaisissa organisaatioissa aiheuttaa myös se, että somen eri kanavat on usein budjetteineen tiputeltu eri puolille organisaatiota: LinkedIn HR- ja B2B-osastolle, Twitter viestinnälle ja loput B2C-markinointiin. Tämä supistaa entisestään budjetteja ja aiheuttaa sekä päällekkäistä työtä että sen, että eri viestikanavat eivät puhu samalla äänellä. Kun yksi ihminen ei hallinnoi kokonaisuutta, uusien isojen ajatusten saaminen läpi on haastavaa, Ruotsalainen kommentoi.
Kyselyyn vastanneista joka neljäs oli joutunut myös somekohun keskelle. Avoimissa vastauksissa korostuivat tarinat erilaisten aktivistiryhmien hyökkäyksistä jotain tiettyä toimijaa kohtaan, mutta useimmin somekohussa on kuitenkin kyse yksittäisestä ikävästä kommentista, johon vaaditaan nopeaa reagointia.
Kysely toteutettiin keskeisissä somekanavissa sekä Facebookin Someduunarit-ryhmässä 8.1.-31.1.2018 verkkokyselynä. Siihen vastasi yhteensä 127 sosiaalisen median parissa Suomessa työtään tekevää henkilöä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heli Ruotsalainen
Director of Social & PR
Dentsu Aegis Network Oy
+358 40 688 5666
heli.ruotsalainen@dentsuaegis.com
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Dentsu Aegis Network on globaali markkinointialan konserni. Toimimme 145 maassa yli 40 000 asiantuntijan voimin. Suomessa Dentsu Aegis Network koostuu Suomen monipuolisimmasta ja analyyttisimmästä markkinointiviestinnän toimistoperheestä. Laajasta palvelutarjonnasta pitävät huolen yli 200 osaajaa yhdeksässä eri toimistossa, joita ovat mediatoimistot Carat ja Vizeum, tulospohjaisen markkinoinnin toimisto iProspect, luova digitoimisto Isobar, sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media, kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG, ulkomainontaan erikoistunut Posterscope, ohjelmallisen ostamisen yhtiö Amnet sekä asiakasymmärrykseen, dataan ja analytiikkaan erikoistunut Dentsu Data Services.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Dentsu Aegis Network Oy
Luovan sisällön ja maksetun mainonnan yhdistäminen on somen kultasuoni – Dentsu Aegis Network vahvistaa someosaamistaan11.4.2019 08:30:00 EEST | Tiedote
Asiakkaiden investoinnit sosiaalisen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin ovat kasvaneet merkittävästi markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Networkissa viime vuosina. Kasvuvauhtiin on vaikuttanut muun muassa kuluttajien somepalveluihin käytetyn ajan lisääntyminen – +50% kasvu kahdessa viime vuodessa – ja jatkuvasti kehittyneet ja ketterät mainonnan mahdollisuudet.
Dentsu Aegis Networkin tutkimus: Suomalaisyritysten tulisi valjastaa ihmisten digitaidot käyttöön9.4.2019 07:00:00 EEST | Tiedote
Markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Network on julkaissut Digital Society Index 2019 -tutkimuksen. Tutkimuksesta selviää, että suomalaiset eivät usko omien digitaalisten taitojensa olevan työnantajien käytössä täysimääräisesti.
”Nuoria ei kiinnosta ahdas uraputki” – Haaga-Helia valitsi Isobar Finlandin28.3.2019 08:00:00 EET | Uutinen
Ammattikorkeakoulu Haaga-Helia on valinnut mainostoimistokumppanikseen Isobar Finlandin. Kevään 2019 suurin panostus on yhteishakukampanja, joka on kattavasti esillä digitaalisissa ulkomainospinnoissa sekä verkossa. Luo itsesi -hakukampanja kuvaa oppimisen tuomaa muutosta.
John Brown lanseeraa Pohjoismaihin – Helsingin kansainvälinen tiimi hakee kasvua12.2.2019 07:05:00 EET | Tiedote
Kansainvälinen sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media hakee kasvua Suomessa. Helsingin-toimisto tekee moninkertaisesti palkittua strategista sisältömarkkinointia kansainvälisen tiimin voimin.
KUTSU: Tapaa kansainvälisiä sisältömarkkinointiasiantuntijoita Marmoripihassa 12.2.24.1.2019 07:05:00 EET | Kutsu
Tervetuloa ennakoimaan kanssamme tulevaisuuden markkinointitrendejä ja lanseeraamaan kansainvälinen sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media Suomeen.