Wind Controller Oy

Haminan Mäkelänkankaan tuuli- ja aurinkopuiston kunnossapito Wind Controllerille yhdessä Etelä-Savon Energian ja Haminan Energian kanssa

Oululainen Wind Controller on tehnyt sopimuksen Haminassa sijaitsevan Mäkelänkankaan tuuli- ja aurinkopuiston kunnossapidosta Suomen Voima Oy:n kanssa. Wind Controller hoitaa tulevaisuudessa 4 tuulivoimalan sekä yhden aurinkovoimalan etävalvonnan ja -ohjauksen. Sopimukseen kuuluu lisäksi voimaloiden kunnossapitotyöt, käytönjohtopalvelu sekä varaosapalvelu. Tuulipuiston teho on 8 MW ja aurinkovoimalan 720 kW.

Palvelu toteutetaan verkostomallilla, jossa Wind Controller ja Suomen Voima ovat sopijaosapuolia ja Wind Controller hoitaa kunnossapidon yhdessä Etelä-Savon Energia Oy:n (ESE) ja Haminan Energian kanssa.

”Tämä on meille erittäin merkittävä sopimus. Tulemme osoittamaan, että kohteeseen räätälöity, verkoston avulla toteutettava ylläpito voi olla erittäin tehokas tapa hoitaa tuuli- ja aurinkovoimaloiden ylläpito. Lisäksi olemme erityisen ylpeitä siitä, että pääsemme toteuttamaan tämän palvelun täysin suomalaisin voimin”, kertoo Wind Controllerin toimitusjohtaja Kari Koivikko.

Wind Controller tuottaa teknisiä asiantuntijapalveluita uusiutuvalle energialle. Yritys on kehittänyt Oulussa sijaitsevaa ympärivuorokautista etävalvomoaan muutaman vuoden ajan. Valvomon avulla maksimoidaan tuulipuistojen energiantuotanto ja minimoidaan huoltokustannukset.

Mäkelänkankaan tuulipuisto valmistui Haminaan vuonna 2012 ja ESE:n toimittama aurinkovoimala otettiin tuotantokäyttöön elokuussa 2016.

“Tämä sopimus on todella hieno asia meille, voimme nostaa projektoimamme aurinkovoimalan tuotannon ja suorituskyvyn analysoinnin aivan uudelle tasolle” toteaa ESE:n tuotepäällikkö Toni Hannula. ”Voimalaitoksen tuottoa tullaan seuraamaan ja samalla verrataan aurinko- sekä tuulivoimatuottoa keskenään. Tämä konsepti sopii hyvin ESE:n aurinkoliiketoimintojen elinkaaripalveluun, jossa tavoitteena on laadukas ja edullinen energia, halvalta vaikuttavan investointikustannuksen tavoittelemisen sijaan”, Hannula jatkaa.

Wind Controller on oululainen uusiutuvan energian palveluja tuottava yritys, jonka palveluihin kuuluvat valvomopalvelut, erilaiset asiantuntijapalvelut sekä koulutuspalvelut. Yrityksellä on merkittävä asema suomalaisessa tuulivoimatuotannossa monipuolisena palveluntuottajana.

Suomen Voima on kuudentoista suomalaisen sähköyhtiön perustama osakeyhtiö. Yhtiö hankkii vähäpäästöistä ja uusiutuvaa energiaa osakkailleen. Tavoitteena on osakkaiden parempi energiaomavaraisuus ja uuden merkittävän toimijan tuominen pohjoismaisille energiamarkkinoille. Yhtiö toimii Mankala-periaatteella ja toimittaa energian osakkailleen omakustannushintaan.

ESE on ympäristöystävällisten energiatuotteiden edelläkävijä, joka panostaa oman sähkön- ja kaukolämmöntuotannon lisäksi biokaasun tuotantoon sekä aurinkosähköratkaisuihin. ESE on panostanut määrätietoisesti aurinkoenergiaan v. 2013 alkaen. Keväällä 2018 ESE julkistaa energianhallintajärjestelmän tukemaan jo entuudestaan vankkaa erikoisosaamista alalla.

Haminan Energia Oy on Haminan kaupungin omistama paikallinen ja perinteikäs energiayhtiö, joka toimii edelläkävijänä uusiutuvan energian ja energiakaasujen saralla. Yhtiö panostaa erityisesti tuulivoimaan, bioenergiaan sekä LNG-markkinan kehittämiseen. Haminan Energia tuottaa myös monipuolisia huolto- ja kunnossapitopalveluja ammattitaitoisen henkilökunnan voimin.

Lisätietoja antavat
Kari Koivikko, toimitusjohtaja Wind Controller 0400 162 040