Anna lapselle aikaa ilman alkoholin taakkaa

Alko ja Suomen Olympiakomitea haluavat kannustaa alkoholinkäytön nollalinjaan lasten junioritoiminnassa Lapsen taakka -kampanjalla.
“Haluamme Olympiakomitean kanssa toteuttamallamme kampanjalla puhua sen puolesta, että lasten harrastukset ovat sellaista aikaa, johon aikuisten alkoholinkäyttö ei kuulu, sanoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.
“Junioritoiminnassa nollalinja on luonteva valinta, sillä urheilu- ja seuratoiminta voi olla lapselle hengähdystauko muuten alkoholin hallitsemassa kotiympäristössä”, sanoo Olympiakomitean toimitusjohtaja Mikko Salonen.
Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) -tutkimuksen mukaan seuratoimintaan osallistui vuonna 2016 yli puolet 9–15-vuotiaista lapsista ja nuorista. Lasten kilpailu- ja pelireissut ovat paikkoja, joissa vanhemmat ja valmentajat voivat näyttää esimerkkiä, ettei alkoholin tarvitse kuulua kaikkiin tilanteisiin. Juuri esiteini-ikäiset lapset ovat tutkimusten mukaan kaikista altteimpia vaikutteille.
“Siinä iässä lapsi elää kehitysvaihetta, jossa ympäristön vaikutuksella on suuri rooli. Samaistumisen kohteita haetaan niin kavereista kuin vanhemmista. Monille valmentaja on se suurin esikuva, jolla on paljon vaikutusvaltaa”, kertoo Salonen.
Alko ja Olympiakomitea haluavat haastaa Lapsen taakka -kampanjallaan pohtimaan, onko se yksi lasillinenkaan aina tarpeen vai olisiko sille parempi paikka jossain muualla kuin lapsen harrastusten yhteydessä.
Katso lapsen taakka -filmi täältä.
Yhteyshenkilöt
Maritta Iso-AhoViestintäjohtaja
Puh:020 711 5443maritta.iso-aho@alko.fiElina TompuriViestintäasiantuntija
Puh:020 711 5608elina.tompuri@alko.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon kesäkuun myyntitiedote – mökkipaikkakuntien Alkoissa vilkasta9.7.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Alkon kesäkuun myynti laski 10 prosenttia verrattuna viime vuoden kesäkuuhun. Mökkipaikkakunnilla nautitaan kesäasiakkaiden tuomasta vilskeestä – asiakasmäärät jopa kolminkertaistuvat kesällä.
Espoon Tapiolan Alko muuttaa heinäkuussa – myymälässä maistellaan viinejä 18.7.17.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
Tapiolan Alko muuttaa uuteen liiketilaan Kauppakeskus AINOAssa. Myymälä on suljettuna 7.–12. heinäkuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 14. heinäkuuta. Myymäläväki kutsuu asiakkaat maistelemaan grilliherkkujen kanssa sopivia viinejä perjantaina 18. heinäkuuta.
Suomi on täynnä toinen toistaan paikallisempia juomakulttuureita ja Kuppikuntia. Hanko Suomen roseepääkaupunki, Kärsämäki Pohjolan pikku-Italia.10.6.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Alko analysoi Suomen viinimieltymykset ja löysi kiinnostavia Kuppikuntia – data kertoo, mitä viinejä kullakin alueella nautitaan eniten Suomessa. EDIT: TIEDOTTEESEEN LISÄTTY LIITTEET
Alko ottaa käyttöön poistohinnoittelun28.4.2025 09:13:48 EEST | Tiedote
Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti kolmessa Tampereen myymälässään 28. huhtikuuta. Tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia.
Alavuden keskustan Alko uudistuu22.4.2025 09:41:52 EEST | Tiedote
Alavuden keskustan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 3.5. saakka ja se avataan jälleen 13.6. Kesäiset uutuudet viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin ovat saapuneet myymälään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme