Lidlillä suurin osuus vastuullista MSC-sertifioitua kalaa omien tuotemerkkien valikoimissa

”Suomalaisten kalankulutuksesta noin 70 % on tuontikalaa, josta noin puolet on kasvatettua ja puolet pyydettyä. Näin ollen suomalaisten kulutustottumuksilla on myös vaikutusta maailman merillä. WWF:n suositus on, että erityisesti pyydettyjen tuontikalojen kohdalla kauppojen ja ravintoloiden tulisi siirtyä MSC-sertifioituihin vaihtoehtoihin”, sanoo WWF Suomen suojeluasiantuntija Matti Ovaska.
Lidlin vastuullinen kala- ja äyriäisvalikoima sisältää tuotteita tavallisista kalapuikoista aina MSC-sertifioituihin kampasimpukoihin. Lidlin tarjoamasta luonnonvaraisesta pyydetystä kalasta ja äyräisistä 63 % on MSC-sertifioitua. Toisaalta Lidlin kokonaisvalikoima kalan ja äyriäisten osalta on pienin ja Keskon suurin. Lidl Suomi on ensimmäisenä ketjuna Suomessa sitoutunut tarjoamaan ensisijaisesti ympäristösertifioitua kalaa vuoden 2020 loppuun mennessä. Tavoite koskee Lidlin omien merkkien pysyvässä valikoimassa olevaa tuorekalaa, pakastekalaa ja kalajalosteita.
”Kunnianhimoisella tavoitteella haluamme rohkaista koko kalan tuotantoketjua toimimaan vastuullisesti. Tavallisen ruokaostoksia tekevän ihmisen kannalta sininen MSC-merkki on arjessa helppo ja nopea tapa tunnistaa kestävä valinta”, Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Riikka Pöllänen perustelee.
Vuonna 2016 MSC toteutti kuluttajatutkimuksen, joka osoitti myös suomalaisten suosivan kestävästi pyydettyä kalaa ja äyriäisiä. Tutkimuksen mukaan 83 % suomalaisista ostaa kalaa säännöllisesti ja 76 % heistä katsoo, että kauppojen ja ravintoloiden tulisi tarjota ainoastaan vastuullisesti pyydettyä kalaa. Tämän lisäksi MSC-ympäristömerkin tunnettuus on kasvanut suomalaisten kuluttajien keskuudessa, sillä 37 % vastaajista tunnisti merkin ja 39 % ymmärtää sen liittyvän vastuulliseen kalastukseen. MSC toteuttaa uuden kuluttajatutkimuksen keväällä 2018.
”On hienoa nähdä, että Lidl on edelläkävijä sertifioitujen tuotteiden osuudessa. Toisaalta S-ryhmän omistamissa Stockmann Herkuissa on tällä hetkellä Suomen ainoat sertifioidut kalatiskit, joista kuluttajat voivat ostaa tuoretta MSC-kalaa. MSC-tuotteiden määrä onkin tuplaantunut Suomen markkinoilla vuodesta 2014. Tämän lisäksi vuonna 2016 toteutetun tutkimuksen mukaan noin puolet kuluttajista valitsee ympäristömerkityn tuotteen aina kun mahdollista”, toteaa MSC Suomen edustaja Janne Posti.
Marine Stewardship Council (MSC)
MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. MSC:n visio on elämää täynnä olevat valtameret ja turvattu merenelävien tuotanto nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt, ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta.
Sininen MSC-merkki kala- tai äyriäistuotteen pakkauksessa tarkoittaa, että:
Tuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon). Tuote on täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.
Yli 300 kalastusyritystä 35 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittain saalis on lähes 9 miljoona tonnia, vastaten miltei 12 % koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 20 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne Posti, Fisheries & Supply Chain Manager Finland, +358 44 980 5916, janne.posti@msc.org
Johanna Vepsä, Marketing & Communications Consultant Finland, +358 50 570 8000, johanna.vepsa@msc.org
Kuvat





Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Marine Stewardship Council (MSC)
MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. MSC:n visio on elämää täynnä olevat valtameret ja turvattu merenelävien tuotanto nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt, ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta.
Sininen MSC-merkki kala- tai äyriäistuotteen pakkauksessa tarkoittaa, että:
Tuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon). Tuote on täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.
Yli 300 kalastusyritystä 35 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittain saalis on lähes 9 miljoona tonnia, vastaten miltei 12 % koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 20 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Suomalaisen Ainoa Wineryn laatuviinit joulupöytään ja pukinkonttiin24.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Hollolaisen Ainoa Wineryn viineissä maistuu marjat, metsä ja ripaus talven mausteisuutta. Viinit valmistetaan suomalaisista villimarjoista ja hedelmistä perinteisellä viinimetodilla. Tuloksena on kansainvälisesti palkittuja laatuviinejä, jotka ilahduttavat niin joulupöydässä kuin pukinkontissa.
Ainoa Winery sai kasvurahoituksen ja huippuosaajia hallitukseen14.11.2025 11:12:38 EET | Tiedote
Suomalaisiin villimarjoihin ja hedelmiin erikoistunut viinitalo on saanut merkittävän kasvurahoituksen. Sen avulla Ainoa Winery kehittää toimintaansa, kasvattaa raaka-aineiden ostoja sekä tuotanto- ja varastokapasiteettiaan ja lisää henkilöstöä Hollolassa. Investointi tukee myös viinitalon panostuksia markkinointiin ja jakeluun kotimaassa ja kansainvälisesti. Ainoa Wineryn tavoitteena on viinituotannon ja myynnin kymmenkertaistaminen.
Suomalainen menestystarina esillä CBS Newsin valtakunnallisissa uutisissa Yhdysvalloissa13.11.2025 08:33:00 EET | Tiedote
Suomalainen yksityislentoyhtiö Aerocom Aviation nousi kansainväliseksi uutisaiheeksi, kun yhtiön palvelua ja sen toista perustajaa Joonas Nurmea esitellään parhaillaan CBS Newsin aamuohjelmissa ja valtakunnallisissa TV-uutisissa. Keskiviikkona alkanut näkyvyys eri puolilla Yhdysvaltoja tavoittaa kymmeniä miljoonia katsojia ja nostaa esiin suomalaisen yrittäjätarinan sekä sen tarjoaman räätälöidyn matkustuspalvelun.
NH Collection Helsinki Grand Hansa avaa loisteliaan Ballroomin ovet joulunviettäjille4.11.2025 11:51:26 EET | Tiedote
NH Collection Helsinki Grand Hansa -hotelli pukeutuu jouluun ja avaa loisteliaan juhlasalin ovet vieraille. Tavallisesti vain tapahtumien ja yksityisvieraiden käytössä olevaan Ballroomiin katetaan gaalaillallinen, joka tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea hotellin historiallinen suuri juhlasali kaikessa loistossaan. Lisäksi Hansa Café Bar & Brasserie kutsuu herkuttelemaan kolmen ruokalajin joululounaalle sekä nauttimaan jouluaaton herkkuja notkuva menu.
Kummituksia ja karmivia paikkoja – vinkit hurjaan Halloweeniin Virossa29.10.2025 10:54:29 EET | Tiedote
Viron muinaiset linnat, keskiaikaisten kaupunkien hämärät kujat ja historialliset kartanot ovat täynnä tarinoita. Suusta suuhun sukupolvien ajan kiertäneet tarinat kuiskivat synkistä salaisuuksista, rauhattomista sieluista ja selittämättömistä sattumuksista. Keräsimme vinkit paikoista, jotka saavat kylmät väreet kulkemaan selkäpiitä pitkin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme