Lasse Heinonen utnämnd till verkställande direktör för Ahlström Capital

Ahlström Capitals styrelse har utnämnt ekon.mag Lasse Heinonen, (49), till ny verkställande direktör. Han tillträder sin post senast 1 augusti 2018.

Lasse Heinonen kommer till Ahlström Capital från Tieto Abp där han verkat som ekonomidirektör. Lasse Heinonen har sedan 2011 haft olika roller i bolagets ledningsgrupp. Innan det har Heinonen fungerat som ekonomidirektör och vice verkställande direktör i Finnair Abp samt som direktör för divisionen Cargo & Aviation Services. Han har också innehaft ett flertal ledningsbefattningar inom läkemedelsindustrin och kemiska industrin i Finland, Turkiet och Schweiz.

”Vi välkomnar Lasse Heinonen till Ahlström Capital. Lasses gedigna strategiska kunnande, erfarenhet av företagsaffärer samt internationella bakgrund är väl lämpade för en fortsatt utveckling av Ahlström Capitals framgångsrika verksamhet. Vi får också in nytt kunnande genom hans erfarenhet av teknologibolag och av digitalisering.”, säger styrelsens ordförande Mikael Lilius.

”Ahlström Capital är en långsiktig investerare, som har en väsentlig roll på många olika branscher i samhället. Jag tror att Ahlström Capital kan inom kommande år dra nytta av min ledarskapserfarenhet från olika internationella bolag. Jag ser fram emot möjligheten att lära mig nytt och delta i utvecklandet av ett utmärkt bolag”, konstaterar Lasse Heinonen.

Ahlström Capitals nuvarande verkställande direktör Hans Sohlström lämnar sin befattning den 15 april och tillträder som verkställande direktör i Ahlstrom-Munksjö.

Ahlström Capitals ekonomidirektör Pasi Koota fungerar som tillfällig verkställande direktör från och med den 15 april ända tills Lasse Heinonen tillträder sin befattning.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Lilius, Ahlström Capitals styrelseordförande
Ringbud lämnas till kommunikationsdirektör Camilla Sågbom, tel 040 5408450
Lasse Heinonen, tel 050 393 4950

Ahlström Capital är ett av Finlands största investeringsbolag med en historia på över 160 år. Vi är ett familjeägt investeringsbolag som skapar mervärde för sina aktieägare genom att investera i börsbolag, onoterade bolag samt i fastigheter. År 2016 var den årliga omsättningen i våra portföljbolag över 4 miljarder EUR och bolagen hade nästan 13 000 anställda i 27 länder.  I Ahlström Capitals portfölj ingår betydande innehav i de börsnoterande bolagen Ahlstrom-Munksjö Oyj, Detection Technology Oyj, Glaston Oyj Abp och Suominen Oyj. Utöver det omfattar portföljen Destia Group Oyj, Enics AG samt innehav i AC Cleantech Fonden. Vår portfölj inkluderar även betydande fastighets- och skogsinnehav.

Vi investerar i företag med betydande tillväxtpotential – de företag vi kan utveckla till ledande inom sina branscher. Vi utvecklar våra investeringar med industriexpertis, företagartraditioner samt ett hållbart, långsiktigt ägarskap. Vi utvecklar ledande företag- We develop leading businesses

Följ Ahlström Capital Oy

Senaste pressmeddelandena från Ahlström Capital Oy