Snellmans Glädjens sommar-produkter hjälper barn i Finland

Vi jobbade med reklamfilmen för sommaren 2018 när idén för kampanjen uppstod. I reklamen visas barn i olika sommarminnen och då uppstod tanken hur Snellman kunde vara med och hjälpa så många barn som möjligt att få en lycklig sommar.
Med Glädjens sommar-kampanjen vill vi lyfta fram fyra organisationer som gör ett mycket viktigt jobb – och samtidigt uppmana människor att också själva hjälpa barn som har det sämre ställt i samhället. Glädjens sommar är för alla, men alla har inte samma förutsättningar. Till målgrupp valdes därför barn som har det sämre ställt, är ensamma eller överlag i behov av mera glädje.
– Snellman är ett familjeföretag, där medmänsklighet, gemenskap och värnande om andra är en del av vardagen. Vår egen personal har både stora och små familjer, så tanken kändes naturlig. Det viktigaste är inte hur idén uppkommer, utan vad man gör med den. Vi blev snabbt ivriga och resan från idé till förverkligande var kort, säger Snellmans Köttförädlings marknadsförings- och kommunikationsdirektör Tommi Fors.
Till samarbetspartners valdes fyra organisationer som jobbar med barn; Hope rf,Mannerheims barnskyddsförbund, Project Liv rf och WAU rf, som sedan delar ut stöden till lämpliga mottagare i Finland. Via vår hemsida, www.snellman.fi/onnenkesä, kan man följa med hur insamlingen framskrider. Med kampanjen vill vi också utmana människor att själva bidra till välgörenhet och på organisationernas hemsidor kan man bekanta sig med flera sätt att hjälpa.
– Hope satsar på ge möjlighet till hobby- och fritidsaktiviteter för mindre bemedlade barn och ungdomar. Vi erbjuder bland annat utflykter och biljetter till olika slags aktiviteter, så att barnen ska ha en möjlighet till en mer jämlik vardag, berättar verksamhetsledare Eveliina Hostila från Hope rf.
– Mannerheims barnskyddsförbund vill med hjälp av stöden se till att upprätthålla Barn- och ungdomstelefonen på sommaren. Årligen kontaktas MLL mer än 20 000 gånger per år via Barn- och ungdomstelefonen. Telefonen dejourerar under årets alla dagar, även under sommaren. När skolor och andra tjänster stänger sina dörrar under sommaren är det väldigt viktigt att barn och unga fortfarande har tillgång till stöd och en vuxens tid. Barnen är tacksamma för det varma och stressfria mottagandet i hjälptelefonen, berättar Tatjana Pajamäki som är chef för MLL:s telefontjänster.
– Project Liv använder stödet från Glädjens sommar-kampanjen till att ordna drömdagar för långtidssjuka barn samt till färgglad inredning på barnsjukhus, detta för att göra sjukhusvistelserna trevligare, berättar Project Liv rf:s grundare Nina Brännkärr-Friberg.
– Enligt WAU har varje barn och ungdom rätt till kvalitativa hobbyaktiviteter. Snellmans Glädjens sommar-kampanj hjälper WAU rf att nå 10-årsjubileumets mål: en miljon motionstimmar. Vi är glada och rörda över den gemensamma kampanjen med Snellman, berättar Rami Luomanpää, som är verksamhetsledare för de kostnadsfria hobbyverksamheterna som ordnas av WAU rf.
Till kampanjen hör samtliga Eetvartti- och Iivarigrillkorvar, filébiffar av lantgris och Extramör bacon.
Kampanjen är i kraft 1.5.-31.8.2018.
Nyckelord
Kontakter
Tommi Fors
Marknadsförings- och kommunikationsdirektör, Snellmans Köttförädling Ab
tommi.fors@snellman.fi
044-796 6513
Bilder
Länkar
Om
Snellmans Köttförädling Ab är ett familjeföretag från Jakobstad som har tillverkat högkvalitativa kött- och charkprodukter i över 65 år. Företaget tillverkar sina produkter utgående från principer de inte ger avkall på, hög kötthalt och inga onödiga tillsatsämnen. Vid fabriken i Jakobstad jobbar ca 900 människor. Snellmans Köttförädling Ab ingår i livsmedelskoncernen Snellman Ab.
Följ Oy Snellman Ab
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab
Snellman beviljas sällsynt färgvarumärke - välkänd grön färg bekant för nästan alla finländare7.7.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden.
Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat7.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan. Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.
Snellman granted rare colour trademark – a green colour, which almost all Finns recognize7.7.2025 09:00:00 EEST | Press release
Oy Snellman Ab's distinctive dark green brand colour has been granted a colour trademark, that is rare in Finland and Europe. The colour has been a central part of the company’s visual identity for nearly 30 years. The Finnish Patent and Registration Office has registered the colour for Snellman's wide use with various meat products, due to the colour's established position and distinctiveness in the market.
Snellmankoncernens år 2024: Framgångar inom varje affärsenhet möjliggjorde ökad lönsamhet27.3.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Snellmankoncernen satsade på att förbättra lönsamheten under 2024 med riktlinjer från den nya koncernstrategin 2028+. Vi var framgångsrika på flera fronter och vår ekonomiska utveckling under 2024 var utmärkt.
Snellman-konsernin vuosi 2024: Onnistumiset jokaisessa liiketoimintayksikössä mahdollistivat kannattavuuden kasvun27.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Snellman-konserni keskittyi vuonna 2024 kannattavuuden parantamiseen. Tässä työssä punaisena lankana toimi konsernistrategia 2028+. Onnistuimme usealla rintamalla ja liiketoimintamme taloudellinen kehitys vuonna 2024 oli erinomaista.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum