Väitös: Brändin inhimillistäminen kytkee kuluttajat brändiin
Väitöskirjassa käytetty termi ´inhimillistäminen´ ei rajoitu vain brändeihin, jotka käyttävät antropomorfisia hahmoja, kuten M&M:n hahmot. Tässä yhteydessä termiin sisältyy myös keinoja, joita hyödyntämällä kuluttajat tuntevat brändin olevan ”lähellä minua”, ”kuten minä” ja ”kumppani”.
Vaikka asiakaslähtöisen brändipääoman tutkimusta on tehty paljon 25 viime vuoden aikana, vain vähän huomiota on saanut brändien suosimisen vaikutus kuluttajan minän ja brändin välisen yhteyden muodostukseen. Vielä vähemmän tutkimusta on tehty brändien pettämisen syistä ja indikaattoreista.
Lisäksi olemassa oleva tutkimus ei ota juurikaan kantaa siihen, vaikuttavatko ajallinen fokus ja ajallinen etäisyys brändin kykyyn heijastaa kuluttajien minää.
Näiden tutkimusaukkojen täyttämiseksi väitöskirja esittelee neljän tutkimusartikkelin tuloksia. Käsitteellisten viitekehysten testaamista varten kerättiin yli 2000 vastaajan aineisto kolmesta eri maasta.
Väitöskirja edistää kuluttajan minä-brändisuhteeseen liittyvää tutkimusta kuvaamalla brändin itse-presentaation vaikutusta minä-brändisuhteeseen. Lisäksi väitöskirja kontribuoi minä-kongruenssiin liittyvään kirjallisuuteen ajallisesta näkökulmasta tarkasteltuna.
Tutkimus myös edistää brändien pettämiseen liittyvää kirjallisuutta tutkimalla kuluttajan taipumusta antropomorfisointiin ja toteutuneita korkean innostuneisuuden tiloja sekä selittää brändien pettämisen indikaattoreita, jotka koostuvat epäonnistumisen vakavuudesta ja brändin negatiivisesta motiivista.
Liikkeenjohdollisina päätelminä tulokset ehdottavat yhdeltä yhdelle -markkinointia brändäykseen, kuluttajan minän sisällyttämistä brändäyskysymyksiin ja brändin pettämisen arviointia negatiivisessa brändisuhteessa.
M. Phil. Teck Ming Tan väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 1.6.2018. Markkinoinnin alaan kuuluvan väitöskirjan otsikko on Humanizing brands: The investigation of brand favorability, brand betrayal, temporal focus, and temporal distance (Brändien inhimillistäminen: Tutkimus brändin suosimisesta, brändin pettämisestä, ajallisesta fokuksesta ja ajallisesta etäisyydestä). Vastaväittäjänä toimii professori Heikki Karjaluoto Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta ja kustoksena professori Jari Salo Helsingin yliopistosta. Väitöstilaisuus alkaa Linnanmaalla Arina-salissa (TA105) klo 12.00.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Väittelijän yhteystiedot:
teckming.tan@oulu.fi
p. 044 9235960
Anna-Maria HietapeltoViestintäasiantuntija
tiedeviestintä: humanistiset tieteet, kasvatustieteet, kauppatieteet ja taloustiede
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto
Viestintä, markkinointi ja yhteiskuntasuhteet
PL 8000
90014 Oulun yliopisto
viestintä (@) oulu.fi
0294 484 091
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Sydänterveys ei ole vain vanhojen huoli – riskit alkavat jo nuorena5.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Yli puolet sydänperäisistä äkkikuolemista tapahtuu työikäisille, muistuttaa Oulun yliopiston professori Juhani Junttila. Taustalla on usein sepelvaltimotauti – sairaus, joka voi kehittyä jo nuorena ja on pitkälti ennaltaehkäistävissä.
Työelämän murros näkyy toimistojen suunnittelussa – erilaisten tilojen tarve ja tunnelma korostuvat5.6.2025 06:36:00 EEST | Tiedote
Työntekijät tarvitsevat entistä monipuolisempia ja tunnelmaltaan vaihtelevia työympäristöjä, jotka tukevat keskittymistä, yhteistyötä ja palautumista. Tutkimuksen mukaan osallistava suunnittelu lisää työtyytyväisyyttä ja parantaa tilojen toimivuutta.
Palsasoiden tarvitsemat olosuhteet katoamassa vuosisadan loppuun mennessä5.6.2025 05:01:00 EEST | Tiedote
Palsasuot ovat vaarassa kadota kuluvan vuosisadan aikana, sillä niissä esiintyvä ikirouta sulaa ilmastonmuutoksen seurauksena pohjoisilla alueilla.
Laaja mittauskampanja Oulun edustalla ja Perämerellä selvittää jokivesien vaikutusta rannikkoympäristöön4.6.2025 05:02:00 EEST | Tiedote
Mittauskampanjassa 2.–6.6.2025 mitataan samanaikaisesti Oulujoen, Kiiminkijoen, rannikkovesien ja meren vedenlaatua laajalla alueella. Mukana ovat esimerkiksi sukeltava robotti ja tutkimusalus Aranda. Näytteitä otetaan ulkomereltä Nallikarin rantavesiin, ja niitä verrataan muihin Perämereen laskeviin jokiin. Pyrkimyksenä on myös perustaa pysyvä ympäristönseurannan alueellinen verkosto.
Mikroyritysten liikevaihto ja henkilöstö on vähentynyt, mutta palveluvienti jatkaa kasvuaan3.6.2025 10:41:43 EEST | Tiedote
Mikroyritysten palveluvienti on kasvanut tasaisesti koronavuosien notkahdusta lukuun ottamatta viimeiset kymmenen vuotta, ja on tavaravientiä suurempaa. Henkilöstö on vähentynyt rakentamisen ja kaupan aloilla, mutta palvelu- ja sote-aloilla kasvanut. Tämä ilmenee Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin julkaisemasta MY Tilastot -tilastokatsauksesta, joka on nyt päivitetty vuoden 2023 tiedoilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme