CivilPoint Oy

Infra-alalla kova kysyntä uusille ammattilaisille – osaaminen varmistetaan yritysten ja oppilaitosten tiiviillä yhteistyöllä

Ohjelmistotoimittaja Civilpoint Oy haluaa tukea alaa opiskelevia nuoria jo opiskeluvaiheessa. Perinteisesti infra-alan kysyntäpiikki on terävimmillään rakennusalan kasvuhuipun jälkeen. Tällä hetkellä yritysten tilauskirjat todistavat alan noususuhdanteesta, minkä vuoksi infrapuolelta valmistuvat opiskelijat ovat haluttua työvoimaa.

– Pidämme tärkeänä työelämän ja oppilaitoksissa tapahtuvan opetuksen välistä vuoropuhelua. Tästä syystä olemme jalkautuneet oppilaitoksiin jo useamman vuoden ajan, sanoo Civilpointin toimitusjohtaja Tuomas Hörkkö.

Yksi Civilpointin kumppanikouluista on Turun ammattikorkeakoulu. Turun AMK:n infratekniikan vastaava opettaja Pirjo Oksanen kertoo, kuinka opiskelijoiden työelämään johtavaa tietä on tuettu:

– Infra-alan opiskelijat keskittyivät syksyllä siihen, kuinka suunnitellaan esimerkiksi teitä. Keväällä jokainen teki aiheesta harjoitustyön 2D-maailmassa, minkä jälkeen opiskelijat saivat Civilpointin yhteistyökumppanina toimivan Ramboll Finland Oy:n asiantuntijat opettajikseen.

Opiskelijat oppivat käyttämään työelämässä tarvitsemiaan ohjelmistoja

Opiskelijat saivat Civilpointilta käyttöönsä Trimble Novapoint -suunnitteluohjelmiston, jonka käyttöä jokainen pääsi henkilökohtaisesti opettelemaan. Kevään tuntien vetäjinä toimivat projektipäälliköt Jari Brandt ja Otto Suoniemi Rambollilta.

– Yhteistyö Turun ammattikorkeakoulun kanssa on ollut ehdottoman positiivinen kokemus. Opiskelijat ovat olleet erittäin motivoituneita, ja osa on jäänyt vielä tuntien jälkeenkin harjoittelemaan itsenäisesti Novapoint -ohjelmiston käyttöä, kertoo Brandt.

Brandtin mukaan alan työvoimapula näkyy niin kunta- kuin konsulttipuolellakin.

– Tilaajienkin kanssa keskustellessa nousee esiin samankaltainen näkemys siitä, että osaavasta työvoimasta alkaa infra-alalla olla pulaa. Alalle pitäisi saada houkuteltua koko ajan uutta porukkaa kehittymään tulevaisuuden osaajiksi. Siinä on meille yhteinen haaste, toteaa Jari Brandt.

Civilpoint Oy on infra-alan suunnitteluun, rakentamiseen ja tiedonhallintaan tarkoitettuja ohjelmistoja edustava yritys. Pääasiassa henkilöstön omistama yritys sijaitsee Espoossa ja se palvelee asiakkaitaan Suomessa ja Baltian maissa.

Tuomas Hörkkö
Civilpoint Oy
tuomas.horkko@civilpoint.fi

Jari Brandt
Ramboll Finland Oy
jari.brandt@ramboll.fi

Pirjo Oksanen
044 907 2054
pirjo.oksanen@turkuamk.fi

Klovinpellontie 1-3

09 2313 2150https://civilpoint.fi

CivilPoint Oy

Monipuolinen ja helppokäyttöinen ohjelmisto ja sen vankka osaaminen takaavat yrityksesi kilpailuedun. Asiantunteva henkilöstömme auttaa ohjelmiston valinnassa, käyttöönotossa ja koulutuksessa sekä tarjoaa henkilökohtaista tukea ohjelmistojen käyttäjille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta CivilPoint Oy