Huomattavia poikkeuksia I, P, K ja N-junille 25.6. alkaen - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan

Muutokset lähijunaliikenteessä 25.6.-16.7:
K-juna:
K-junien lähtö- ja määräasema on Pasila. K-juna ei kulje Helsingin ja Pasilan välillä.
N-juna:
N-junien lähtö- ja määräasema on päiväsaikaan Pasila. N-juna ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä.
- Maanantaista perjantaihin N-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 6.00–20.02
- Keravalta klo 5.59–20.59 lähtevät N-junat jäävät Pasilaan.
- Lauantaina N-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 8.12–20.02.
- Keravalta klo 7.29–20.59 lähtevät N-junat jäävät Pasilaan.
- Sunnuntaina N-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo11.12–19.47.
- Keravalta klo 10.29–20.59 lähtevät N-junat jäävät Pasilaan.
Lentoaseman I- ja P-junat (kehärata):
Lentoasemalta kulkee ainoastaan I-juna Helsinkiin asti. Helsingistä lentoasemalle kulkee P-juna.
- Maanantaista perjantaihin I-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 7.06–21.40.
- Lentoasemalta klo 5.31–19.11 lähtevät P-junat jäävät Pasilaan.
- Lauantaina I-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 8.21–21.40.
- Lentoasemalta klo 7.56–19.11 lähtevät P-junat jäävät Pasilaan.
- Sunnuntaina I-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 11.06–21.40.
- Lentoasemalta klo 10.41–19.11 lähtevät P-junat jäävät Pasilaan.
Parannustyöt jatkuvat elokuulle saakka. 18.7.-4.8. poikkeusjärjestelyistä tiedotetaan erikseen myöhemmin. Ratatyöt liittyvät Liikenneviraston HELRA-hankkeeseen liikennevirasto.fi/helra.
Liikenneviraston Helsingin ratapihan toimivuuden ja tehokkuuden parantamishanke (HELRA) on osa Etelä-Suomen laajempaa ratakokonaisuuden kehittämistä. Hankkeessa järjestellään Helsingin ratapihan raiteisto vastaamaan kasvaneita liikennemääriä. HELRA-hanke tehostaa Helsingin ratapihan toimintaa ja vähentää junien häiriöherkkyyttä. Hankkeen valmistuttua Helsinki – Pasila välillä kulkevien junien kapasiteettia voidaan kasvattaa 74 junasta lähes 90 junaan tunnissa. Yhden vuorokauden aikana tämä tarkoittaa jopa 200 junan lisäystä. Ratapihan järjestelyn kustannusarvio on 60 miljoonaa euroa. Rakentamissuunnittelu saa TEN-T -tukea. HELRA-hanke valmistuu vuonna 2020. Helra-hanketta viedään eteenpäin yhdessä Liikenneviraston, HSL:n ja VR:n kanssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoa poikkeusliikenteestä:
HSL: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, puh. 040 573 1283 ja www.reittiopas.fi
VR Lähiliikenne: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, puh. 0307 0123 ja www.vr.fi
Lisätietoa HELRA-hankkeesta:
Liikennevirasto: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@liikennevirasto.fi, puh. 029 534 3829
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet HSL-alueella asuvista työssäkäyvistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme