HSL:n uudet bussitarrat muistuttavat hyvistä tavoista

HSL:lle tulee matkustajilta lähes viikottain toiveita, että liikennevälineissä muistutettaisiin käytöstavoista. Palautetta on tullut niin kännykkään kailottamisesta, liian voimakkaista tuoksuista kuin roskaamisesta sekä tilan tekemisestä toisille. Myös bussin- ja metronkuljettajat ovat toivoneet opastusta, sillä roskaaminen ja sotkeminen on valitettavasti lisääntynyt etenkin myöhäisillä vuoroilla. Metronkuljettajat toivovat, että roskat vietäisiin vaunuista asemien roskiksiin, sillä metrovaunuissa ei ole roskiksia paloturvallisuussyistä.
Uudet ”Kiitos, kun ”-tarrat kiinnitetään bussien kattokaariin vapautuvalle paikalle syysliikenteen alkuun mennessä. Jo nyt tarroja voi nähdä runkolinjoilla 550 ja 560 sekä linjoilla 75, 77, 415, 551, 554, 575, 566, 614 ja 615. Tarran aiheita on nyt jo voinut nähdä yksittäisinä kuvina mm. metron ja raitiovaunujen sisänäytöissä. Tarkastusmaksua ohjeiden noudattamatta jättämisestä ei toki voi antaa, mutta tieto tarkastusmaksusta pitää olla bussissa näkyvillä.
Kiitos, kun olet kanssamme rakentamassa huomaavaisempaa kulttuuria joukkoliikenteeseen HSL-alueella!
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä- ja markkinointipäällikkö Sari Kotikangas, 045 657 5767
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kiitettävä arvosana HSL:n joukkoliikenteelle15.12.2025 09:00:00 EET | Tiedote
HSL-joukkoliikenteen syksyn 2025 asiakastyytyväisyystutkimuksessa 79 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Keväällä 2025 tyytyväisten matkustajien osuus oli 82 prosenttia.
HSL:n hallituksen päätöksiä 10.12.202510.12.2025 12:04:09 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui keskiviikkona 10. joulukuuta. Hallituksen käsiteltävinä olivat muun muassa metroa korvaavan bussiliikenteen tarjouskilpailun käynnistäminen Junatien remontin ajaksi sekä bussiliikenteen tarjouskilpailun ratkaisu. Hallitus päätti myös vuoden 2026 kokousaikatauluistaan.
HSL kutsuu koolle asukaspaneelin tukemaan liikennejärjestelmän suunnittelemista9.12.2025 10:00:00 EET | Tiedote
HSL kokoaa ensimmäistä kertaa asukaspaneelia valmistelun ja päätöksentekonsa tueksi. Aiheena on Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma, joka katsoo 15–20 vuotta eteenpäin ja jonka laatimisesta HSL vastaa.
HSL:n hallituksen päätöksiä 25.11.202525.11.2025 10:58:20 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 25. marraskuuta. Hallitus päätti muun muassa ajoneuvojärjestelmän hankinnasta, käynnisti korvaavan liikenteen tarjouskilpailun kesän 2026 Kehäradan liikennöintikatkon ajaksi ja antoi lausunnon Vaaralan varikon rakentamisesta.
Sarjalipun käyttäjille toivottu muutos10.11.2025 12:49:38 EET | Tiedote
HSL-sovelluksen sarjalippua on uudistettu, ja nyt useamman samaan aikaan voimassa olevan 10 tai 20 kertalipun sarjalipun ostaminen on mahdollista. Aiemmin oli mahdollista ostaa vain yksi kerrallaan voimassa oleva sarjalippu. Muutoin lippu toimii tuttuun tapaan, uudistuksen jälkeenkin sarjalipuista voi aktivoida yhden kertalipun kerrallaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
