S-Pankki Oyj

S-Pankin suosio kasvaa – asuntolainoja kysyttiin ennätyksellisen paljon

Jaa
S-Pankki sai alkuvuonna ennätysmäärän asuntolainahakemuksia ja rahastojen osuudenomistajien lukumäärä kasvoi isoja kilpailijoita nopeammin. Myös lähimaksamisen suosio nousi voimakkaasti. S-Pankin vertailukelpoinen liiketulos säilyi alkuvuonna vuodentakaisella tasollaan.

S-Pankki-konsernin liiketulos tammi-kesäkuulta oli 6,1 miljoonaa euroa, kun vertailukelpoinen liiketulos vuosi sitten oli 6,2 miljoonaa euroa. Sekä peruspankkitoiminnan tuottoa kuvaava korkokate että nettopalkkiotuotot kasvoivat vuodentakaisesta.

S-Pankin vakavaraisuusaste nousi 15,9 prosenttiin (15,0). Pankin talletuskanta oli kesäkuun lopussa 5,2 miljardia euroa (4,9) ja antolainausta oli yhteensä vajaat 3,9 miljardia euroa (3,7). Hallinnoitavia varoja S-Pankilla oli lähes 6,8 miljardia euroa (6,4).

Kesäkuun lopussa S-Pankilla oli liki 3,1 miljoonaa asiakasta, joilla oli käytössään yli 2,1 miljoonaa S-Pankin kansainvälistä maksukorttia. Lähes 1,9 miljoonalla asiakkaalla oli verkkopankin käytön ja mobiiliasioinnin mahdollistavat pankkitunnukset. S-Pankin käyttötili, maksukortti ja pankkitunnukset ovat maksuttomia S-ryhmän asiakasomistajille.

Ykköspankki yhä useammalle

Alkuvuonna S-Pankin asiakkaiden käyttäytymisessä tapahtui selvä muutos, kun turvallinen ja kätevä lähimaksaminen S-Etukortti Visa -korteilla yleistyi selvästi. Kesäkuun lopussa 45 % kaikista pankkikorttimaksuista tapahtui lähimaksulla.

– Käsityksemme mukaan asiakkaamme maksavat ostoksensa useammin lähimaksulla kuin kilpailijoidemme asiakkaat. Se osoittaa, miten saumattomasti yhdistämme pankin ja kaupan palvelut, S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula sanoo.

Ylihurulan mukaan S-Pankin tehtävänä on tehdä arjen pyörittämisestä helpompaa, ja siksi pankki etsii koko ajan uusia tapoja tehdä maksamisesta näppärämpää. Helmikuussa S-ryhmä ja S-Pankki kertoivat tehneensä sopimuksen, joka tekee MobilePayllä maksamisesta mahdollista kaikissa S-ryhmän kaupoissa ja palveluissa.

Alkuvuoden perusteella näyttäisi siltä, että moni vihreän kortin omistaja on yllättynyt siitä, miten reilusti S-Pankki kohtelee asiakkaitaan, Ylihurula arvioi.

Kaupan ja pankin palvelut sekä vakuutukset yhdistävä S-mobiili-sovellus on esimerkiksi ladattu kaikkiaan jo yli 1,5 miljoonaa kertaa. Pankin palveluiden suosion kasvu näkyy myös siinä, miten innokkaasti suomalaiset hakivat keväällä asuntolainaa. S-Pankin asuntolainakanta kasvoi selvästi markkinoita nopeammin noin yhdeksän prosentin vuosivauhtia.

– S-Pankki on yhä selvemmin monen asiakkaan ykköspankki, ja ensimmäisellä vuosipuoliskolla saimme asuntolainahakemuksia roimasti enemmän kuin vuosi sitten, käytännössä ennätysmäärän, Ylihurula kertoo.

Pankin ja asiakkaiden välisen suhteiden syventymisestä kertoo myös se, että yhä useampi on löytänyt S-Pankin rahastot. Kesäkuun lopussa tytäryhtiö FIM Varainhoidon hallinnoimilla rahastoilla oli yhteensä 232 000 osuudenomistajaa. Vuodentakaiseen verrattuna osuudenomistajien määrä on kasvanut seitsemän prosenttia, mikä on enemmän kuin muilla isoilla pankeilla. Koko markkinoihin verrattuna osuudenomistajien lukumäärä kasvoi noin kymmenkertaista vauhtia.

Toimitusjohtaja Pekka Ylihurulan mukaan S-Pankki panostaa kuluvana vuonna vahvasti varallisuudenhoitoon. Toukokuussa aloittanut johtaja Hanna Porkka rakentaa parhaillaan varallisuudenhoidosta toista tukijalkaa S-Pankille pankkitoiminnan rinnalle.

– Tavoitteenamme on tehdä säästämisestä uusi kansallisharrastus. Haluamme, että joka iikka voi säästää ja syksyllä kerromme lisää siitä, miten aiomme ravistella alan toimintatapoja, Porkka sanoo.

S-Pankki numeroina 30.6.2018:

  • 3,1 miljoonaa asiakasta
  • 2,1 miljoonaa kansainvälistä maksukorttia
  • 1,9 miljoonaa kappaletta verkkopankkitunnuksia
  • 5 239 miljoonaa euroa talletuksia
  • 3 917 miljoonaa euroa myönnettyä luottoa
  • 6 794 miljoonaa euroa hallinnoitavia varoja (FIM)
  • 15,9 prosentin vakavaraisuusaste
  • 6,1 miljoonan euron liiketulos

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

S-Pankki Oyj
S-Pankki Oyj
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

https://www.s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3,1 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK, S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat, LähiTapiola Vahinkovakuutus, LähiTapiola Henkiyhtiö, LähiTapiolan alueyhtiöt ja Elo, ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj

Enkät: Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga att göra längre resor till sin stuga2.7.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande

Enligt en enkät som S-Banken låtit göra åker finländarna till stugan några gånger om året och det vanligaste sällskapet är maken eller makan. Vanligen stannar de ett par dagar på stugan, och för många är det den knappa fritiden som begränsar den tid som kan tillbringas på stugan. Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga än andra finländare att resa upp till 300 kilometer till sin stuga.

Enkät: Finländarna spenderar mer pengar på semester i hemlandet än utomlands – turister stannar nu längre på inhemska resmål än tidigare26.6.2025 10:46:42 EEST | Pressmeddelande

Enligt en nyligen genomförd undersökning spenderas mer pengar på semesterresor inom landet än på utlandssemestrar. Utomlands står boendet för en större del av budgeten, medan inrikesresor medför högre kostnader för färdmedel. Den inhemska turismen gynnas av olika evenemang och resenärerna vill i allt högre grad ha individuella upplevelser och lättanvända tjänster.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye