Dentsu Aegis Network  Oy

iProspect: Olemme valmiina Amazonin tuloon

Jaa
Suomalainen verkkokauppamarkkina tulee muuttumaan radikaalisti, kun Amazon saapuu Suomeen. iProspect, tulospohjaisen markkinoinnin erikoistoimisto on valmiina Amazonin tuloon joulumarkkinoille, kertoo Reetta Peltola, Head of iProspect.

Peltolan mukaan tärkeää alkuvaiheessa huomioida Amazonissa se, että lyhyellä tähtäimellä vaikutus koko Suomen verkkokaupalle voi olla pieni, mutta pitkällä tähtäimellä järisyttävä. Hän kannustaakin suomalaisia yrityksiä lähtemään mukaan jo aikaisessa vaiheessa, jos oma tuote sopii verkkokaupan valikoimiin

-          Olemme kouluttaneet henkilökuntaamme Amazon-tuotteista ja saaneet best practise -tietoa sekä Amazon-konsultointiin tuotteistustukea käyttöömme kansainvälisen verkostomme kautta. Olemme valmiita Amazonin tuloon Suomeen joulumarkkinoille.

-          Amazon jo pelkkänä markkinointi- ja myyntikanavana verkkokauppamaailmassa tuo osaamisvaatimuksia myös niin digi-, mainonta- ja mediatoimistoille kuin liikkeenjohdon konsulttifirmoillekin.

Vaikka toimintaperiaatteet ovatkin saman tyyppiset, kun vertaillaan eri ostettuja digimedioita, niin kokonaisuudessaan Amazonissa mukana olo edellyttää kuitenkin useampia strategisen tason päätöksiä liiketoiminnalta tuotepaletista logistiikkaan asti, Peltola painottaa.      

Globaalisti Amazonin tuloista vajaat 10 % tulee erilaisista mediatuotteista.

Verkkokaupan muutosagentteina toimivat vahvasti digiassistenttien ja äänihakujen yleistyminen. Peltolan mielestä ostamisen helppous ja laadukas asiakaskokemus läpi koko ostoprosessin tulevat pysymään TOP3-tarvelistalla myös kaikista hintatietoisimmilla kuluttajilla.  

Verkkokaupan kasvu yleisesti globaalilla tasolla on huimaa ja myös pohjoismainen verkkokauppa kasvaa reippaasti.

-          Tuoreessa eMarketer-tutkimuksessa pohjoismaisen verkkokaupan ennustetaan kasvavan vuoteen 2022 mennessä nopeammalla tahdilla napaten Länsi-Euroopan verkkokauppaosuudesta nykyistä isomman palan.

Kiina on verkkokaupassa sekä kuluttaja- että ostovolyyminsa puolesta samaa koko luokkaa kuin Eurooppa, USA ja Australia yhteensä. Alibaba rikkoo verkkokaupan ennätyksiä vuosi vuoden jälkeen marraskuun 11. päivänä Singles Day -ostojuhlilla eikä ole ainoa kovassa kasvussa oleva Kiina-lähtöinen verkkokauppatoimija. Pinduoduo, joka on kolmen toimintavuotensa aikana tuonut verkkokaupassaan mukaan joukko-ostamisen mallin aitoon C2B-tapaan eli Consumer to Business -lähestymisessä, listautui heinäkuussa 1,6 miljardin dollarin arvosta USAssa.

Postin tutkimuksen mukaan (01/2018) myös 37 % suomalaisista ostaa verkko-ostoksiaan kiinalaisista kaupoista.

Kuluttajien kasvanut huoli verkkokaupassa on usein turvallisuus. Vaikka EU:n tietosuoja-asetus eli GDPR on tuonut organisaatioille tarkat vaatimukset henkilötietojen käsittelyyn Euroopassa asuvien kuluttajien osalta ja on lisännyt myös kuluttajien tietoisuutta siitä, miten tietoa voidaan kerätä verkossa, ei se päde kuin rajatulla alueella.

iProspectin emokonsernin Dentsu Aegis Networkin globaalissa CMO-tutkimuksessa markkinointijohtajat ovat määritelleet datan suurimmaksi strategiseksi mahdollisuudeksi ja dataan liittyvät mahdolliset tietoturvaongelmat suurimmaksi riskiksi markkinoinnin tulevaisuudessa.

-          Ilman henkilötietojen käsittelyä ei voi tehdä verkkokauppaa ja sillä on iso merkitys myös ostoprosessin sujuvuudessa, Peltola painottaa.    

Lisätietoja:

Reetta Peltola

Head of iProspect

reetta.peltola@iprospect.com

+358 40 550 9338

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Reetta Peltola
Head of iProspect
reetta.peltola@iprospect.com
+358 40 550 9338

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Dentsu Aegis Network  Oy
Dentsu Aegis Network Oy
Eteläesplanadi 2
00130 Helsinki

+358443522175http://www.dentsuaegisnetwork.fi

iProspect Finland on osa maailman johtavaa tulospohjaisen digitaalisen markkinoinnin toimistoketjua iProspectia. Helsingin toimiston yli 30 iProspectilaisella on yli 4 300 kollegaa 93 toimistossa 55 eri maassa.  

iProspect on osa globaalia markkinointiviestintäkonsernia Dentsu Aegis Networkia. Yhtiö toimii 145 maassa yli 40 000 asiantuntijan voimin. Suomessa Dentsu Aegis Network koostuu Suomen monipuolisimmasta ja analyyttisimmästä markkinointiviestinnän toimistoperheestä.

Laajasta palvelutarjonnasta pitävät huolen yli 200 osaajaa yhdeksässä eri toimistossa, joita ovat mediatoimistot Carat ja Vizeum, tulospohjaisen markkinoinnin toimisto iProspect, luova digitoimisto Isobar, sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media, kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG, ulkomainontaan erikoistunut Posterscope, ohjelmallisen ostamisen yhtiö Amnet sekä data- ja analytiikkayksikkö DDS.

Dentsu Aegis Networkin asiakkaita ovat muun muassa Fiskars, Elisa, Neste, The Coca-Cola Company, Finnair ja Arla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Dentsu Aegis Network Oy

Luovan sisällön ja maksetun mainonnan yhdistäminen on somen kultasuoni – Dentsu Aegis Network vahvistaa someosaamistaan11.4.2019 08:30:00 EEST | Tiedote

Asiakkaiden investoinnit sosiaalisen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin ovat kasvaneet merkittävästi markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Networkissa viime vuosina. Kasvuvauhtiin on vaikuttanut muun muassa kuluttajien somepalveluihin käytetyn ajan lisääntyminen – +50% kasvu kahdessa viime vuodessa – ja jatkuvasti kehittyneet ja ketterät mainonnan mahdollisuudet.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye