Vesijettien suosio veti kotimaan venemarkkinat kasvuun
Vesijettien suosion huima kasvu veti kotimaan venemarkkinat seitsemän prosentin kasvuun alkuvuoden aikana. Vesijettejä rekisteröitiin seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana yli 900 kappaletta, lähes 300 jettiä enemmän kuin viime vuonna.
Helsingin Uivassa venenäyttelyssä lämpimän kesän tuoma myönteinen vire näkyy täysinä laitureina. Loppuunmyydyllä alueella esittäytyy neljän päivän ajan yli 150 näytteilleasettajaa ja 260 venettä.
Alumiiniveneiden suosio Suomessa jatkuu
Rekisteröintitilaston suosikkien perusteella suomalaisten suosikkivene on yhä viitisen metriä pitkä ja 30–60 hevosvoiman perämoottorilla varustettu pulpettivene. Alumiiniveneiden osuus rekisteröidyistä perämoottoriveneistä on huomattava. Venerekisteriin on merkittävä vähintään 5,5 metriä pitkät tai vähintään 15 kilowatin moottorilla varustetut veneet.
”Suomalaiset valmistajat näyttävät tuntevan veneilijöiden tarpeet, sillä 20 suosituimman venemallin joukosta yli puolet on kotimaisia alumiinirunkoisia veneitä. Uskomme, että lämpimän kesän jälkeen kiinnostus vesillä liikkumiseen on kasvussa ja venekauppa jatkuu vilkkaana vielä elokuussa ja erityisesti Helsingin Uivassa venenäyttelyssä, jossa on esillä ennätysmäärä uusia venemalleja”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalokertoo.
Kuuma kevät toi ruuhkan, mutta moottoriveneiden rekisteröinnit vähenivät hieman
Moottoriveneitä rekisteröitiin alkuvuoden aikana reilut 2 200 kappaletta ja määrä jäi nelisen prosenttia viime vuotta pienemmäksi.
”Näyttää siltä, että kevään nopeasti lämmettyä venekaupan kasvun rajat tulivat vastaan eivätkä venekauppiaat yksinkertaisesti pystyneet toimittamaan enempää veneitä. Kappalemääräisesti suurin osa uusista veneistä luovutetaan ostajille varsin lyhyen, toukokuun alusta juhannukseen ulottuvan ajanjakson kuluessa”, Pajusalo pohtii.
Veneilyn ja siihen tiiviisti liittyvien palvelujen kuten matkailun kausivaihtelun tasoittamiseksi Pajusalo ehdottaa koulujen kesälomien ajankohtien muuttamista.
”Koulujen kesälomien uudenlaista jaksotusta olisi syytä selvittää. Mukaan on otettava kaikki ne tahot, joiden toimintaan lomien sijoittuminen vaikuttaa”, Pajusalo sanoo.
Veneala on Suomessa merkittävä työllistäjä: suoraan alan yrityksissä työskentelee 3500 henkilöä ja työllisyysvaikutus on kaikkiaan 4000–6000 henkilöä. Kerrannaisvaikutukset ovat merkittäviä myös saariston ja Järvi-Suomen palveluelinkeinoille. Muista Pohjoismaista poiketen Suomessa on myös vahvaa omaa venetuotantoa, viennin osuus kokonaistuotannosta oli viime vuonna peräti 73 prosenttia.
Sähkömoottoreiden suosio jyrkässä kasvussa
Merkille pantava yksityiskohta kuluvan vuoden venemarkkinoilla on sähköperämoottoreiden suosion raju nousu. Niitä toimitettiin ensimmäisellä vuosipuoliskolla reilut 5400 kappaletta, joka on yli 90 prosenttia edellisvuotta enemmän.
”Sähkömoottorista on tullut pienimmissä veneistä vaihtoehto perinteiselle perämoottorille. Lisäksi sähköinen keulamoottori alkaa olla vakiovaruste hieman suuremmissakin, heittokalastukseen tarkoitetuissa veneissä”, Pajusalo sanoo.
Vienti Pohjoismaihin merkittävintä
Suomalaisen veneteollisuuden merkittävimmät vientimaat ovat edelleen Ruotsi ja Norja. Tammi-toukokuussa viennin arvo on pienentynyt edellisvuodesta, mutta tilastointiin liittyy vielä suuria epävarmuuksia, sillä pitkäaikaisina projekteina rakennettavia suuria purjeveneitä ei ole vielä toimitettu tämän vuoden puolella.
”Tilastointiin tuovat mielenkiintoisen lisänsä Balticin ja Nautorin suurten purjeveneiden toimitukset. Esimerkiksi viime vuonna Maltalle vietiin vain kahdeksan venettä, mutta niiden yhteisarvo oli 72 miljoonaa euroa”, Pajusalo mainitsee.
Kotimaan markkinat
Kotimaan venerekisteröinnit ovat kasvussa. Rekisteriin merkittiin seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana 3208 venettä, seitsemän prosenttia viime vuotista enemmän. Merkittävin muutos oli vesijettien myynnin erittäin nopea kasvu: niitä rekisteröitiin 908 kappaletta, liki 50 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Rekisteröidyistä veneistä valtaosa – 69 prosenttia – on tavallisia moottoriveneitä.
Purjeveneiden myynti on ollut edelleen hiljaista, tosin voimakkaassa kasvussa viime vuoteen verrattuna. Ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana on rekisteröity 12 purjevenettä ja moottoripurjehtijaa.
Rekisteritilastossa näkyvät vähintään 5,5 metriä pitkät tai vähintään 15 kilowatin moottorilla varustetut purje- tai moottoriveneet.
1-7/2018 |
1-7/2017 |
Muutos |
|
01 Moottorivene |
2205 |
2 295 |
-4,0 % |
02 Purjevene |
10 |
5 |
+100 % |
03 Ilmatäytteinen/RIB |
44 |
58 |
-23 % |
04 Hydrokopteri |
2 |
3 |
-33% |
05 Vesijetti |
908 |
620 |
47 % |
06 Moottoripurjehtija |
2 |
- |
- |
07 Ilmatyynyalus |
1 |
5 |
- |
08 Muu |
36 |
26 |
-80 % |
Yhteensä |
3208 |
3 012 |
+7 % |
Venevienti
Suomen veneviennin merkittävimmät maat ovat Ruotsi ja Norja, joihin menee kappalemääräisesti 70 prosenttia viennistä. Ennakkotietojen mukaan veneviennin viisi suurinta maata tammi-toukokuussa olivat:
veneitä |
Milj. € |
muutos % |
|
1. Ruotsi |
2956 |
40,1 |
-5,5 |
2. Norja |
2029 |
33,1 |
0,8 |
3. Venäjä |
415 |
5,9 |
86,8 |
4. Saksa |
134 |
3,5 |
-21,7 |
5. Ranska |
63 |
3,2 |
14,9 |
Yli miljoonan euron vientimaita olivat myös Iso-Britannia, Tanska, Sveitsi, Grönlanti ja Kreikka.
Ensimmäisen viiden kuukauden aikana veneitä vietiin yhteensä 106 miljoonan euron arvosta. Viennin arvo oli 4,1% alle viime vuoden vastaavan ajan.
Veneiden ja vesijettien tuonti
Moottori- ja purjeveneiden tuontimaista merkittävimmät olivat Iso-Britannia ja Puola.
Vesijettien kansainväliset markkinat ovat vahvassa kasvussa, mikä näkyy myös Suomessa sekä tuonnin että viennin kasvuna. Suomeen tuodaan vesijettejä pääasiassa Meksikosta, Japanista ja USA:sta ja niitä viedään Suomesta edelleen muihin EU-maihin. Vesijetit mukaan luettuna venetuonnin arvo laski 0,3 prosentilla 40,2 miljoonaan euroon.
Venetuonnin arvo tammi–toukokuussa 2018 mukaan lukien vesijetit
Veneitä |
Milj. € |
|
1 Meksiko |
3408 |
25,4 |
2 Iso-Britannia |
115 |
2,9 |
3 Puola |
75 |
2,3 |
4 USA |
744 |
2,3 |
5 Ruotsi |
54 |
1,4 |
Perämoottorit
Perämoottoritilastoja on tässä vaiheessa saatavissa tammi-kesäkuun tukkutoimituksista. Kokonaisuutena suomalaisten maahantuojien kautta toimitettiin 15 835 perämoottoria, joka on hieman alle viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kotimaahan näistä toimitettiin 7 355 kappaletta (-15 %) ja vientiin 8 480 kappaletta (+1 %).
Perinteisten perämoottoreiden lisäksi on sähköperämoottoreita toimitettu tammi-kesäkuussa 5415 kpl, mikä on 92,1 % enemmän viime vuoden vastaavan ajankohtaan verrattuna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarkko Pajusalotoimitusjohtaja, Finnboat
Puh:040 673 4032jarkko.pajusalo@finnboat.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.fi löydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnboat
Finnboat tog den internationella båtpressen till Skärgårdshavet19.6.2025 15:29:16 EEST | Pressmeddelande
I juni fick internationella båtjournalister möjlighet att bekanta sig med den finländska skärgården och de senaste nyheterna från inhemska båttillverkare. Pressevenemanget, som Båtbranschens Centralförbund Finnboat ordnade för 27:e gången, samlade 30 journalister från 11 länder. Nästan 20 finländska båtar fanns tillgängliga för provkörning. Framöver planeras exportfrämjandet inom båtbranschen i allt högre grad att kombineras med ett tydligare turismfokus.
Finnboat toi kansainväliset veneilytoimittajat Saaristomerelle19.6.2025 15:29:16 EEST | Tiedote
Kansainvälisten venelehtien toimittajat tutustuivat Suomen saaristoon ja suomalaisvalmistajien uutuusveneisiin kesäkuussa jo 27. kerran. Venealan Keskusliitto Finnboatin järjestämässä lehdistötapahtumassa oli 30 toimittajaa 11 maasta ja heillä koeajettavana liki 20 suomalaisvenettä. Jatkossa venealan vienninedistämistapahtumaan nivotaan yhteen myös matkailunäkökulmaa.
Efter en regnig inledning fick båtmässan i Nådendal njuta av soliga dagar28.5.2025 14:44:50 EEST | Pressmeddelande
Den traditionella båtmässan i Nådendal ordnades i helgen för första gången under ledning av Båtbranschens Centralförbund Finnboat. Bryggplatserna var fullbokade och över hundra nya samt ett tjugotal begagnade båtar ställdes ut. Fredagen bjöd på kyligt väder, men redan följande dag lättade molnen och solen spred sin värme över gästhamnen i Nådendal.
Venemessuilla päästiin sateisen perjantain jälkeen nauttimaan Naantalin auringosta28.5.2025 14:44:50 EEST | Tiedote
Perinteikkäät Naantalin Venemessut järjestettiin viime viikonloppuna ensimmäistä kertaa Venealan Keskusliitto Finnboatin luotsaamana. Messuille varatut laiturit olivat täynnä ja esillä oli yli sata uutta venettä sekä parikymmentä käytettyä. Aloituspäivä perjantai oli kolea, mutta sää koheni jo lauantaina ja vierasvenesatamassa päästiin nauttimaan Naantalin auringosta.
Pauli Aalto-Setälä får Skärgårdshavspriset 202523.5.2025 16:35:36 EEST | Pressmeddelande
Skärgårdshavspriset 2025 har tilldelats riksdagsledamoten Pauli Aalto-Setälä. Priset delades ut på fredagen under invigningen av Nådendals Båtmässa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme