Vesijettien suosio veti kotimaan venemarkkinat kasvuun
Vesijettien suosion huima kasvu veti kotimaan venemarkkinat seitsemän prosentin kasvuun alkuvuoden aikana. Vesijettejä rekisteröitiin seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana yli 900 kappaletta, lähes 300 jettiä enemmän kuin viime vuonna.
Helsingin Uivassa venenäyttelyssä lämpimän kesän tuoma myönteinen vire näkyy täysinä laitureina. Loppuunmyydyllä alueella esittäytyy neljän päivän ajan yli 150 näytteilleasettajaa ja 260 venettä.
Alumiiniveneiden suosio Suomessa jatkuu
Rekisteröintitilaston suosikkien perusteella suomalaisten suosikkivene on yhä viitisen metriä pitkä ja 30–60 hevosvoiman perämoottorilla varustettu pulpettivene. Alumiiniveneiden osuus rekisteröidyistä perämoottoriveneistä on huomattava. Venerekisteriin on merkittävä vähintään 5,5 metriä pitkät tai vähintään 15 kilowatin moottorilla varustetut veneet.
”Suomalaiset valmistajat näyttävät tuntevan veneilijöiden tarpeet, sillä 20 suosituimman venemallin joukosta yli puolet on kotimaisia alumiinirunkoisia veneitä. Uskomme, että lämpimän kesän jälkeen kiinnostus vesillä liikkumiseen on kasvussa ja venekauppa jatkuu vilkkaana vielä elokuussa ja erityisesti Helsingin Uivassa venenäyttelyssä, jossa on esillä ennätysmäärä uusia venemalleja”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalokertoo.
Kuuma kevät toi ruuhkan, mutta moottoriveneiden rekisteröinnit vähenivät hieman
Moottoriveneitä rekisteröitiin alkuvuoden aikana reilut 2 200 kappaletta ja määrä jäi nelisen prosenttia viime vuotta pienemmäksi.
”Näyttää siltä, että kevään nopeasti lämmettyä venekaupan kasvun rajat tulivat vastaan eivätkä venekauppiaat yksinkertaisesti pystyneet toimittamaan enempää veneitä. Kappalemääräisesti suurin osa uusista veneistä luovutetaan ostajille varsin lyhyen, toukokuun alusta juhannukseen ulottuvan ajanjakson kuluessa”, Pajusalo pohtii.
Veneilyn ja siihen tiiviisti liittyvien palvelujen kuten matkailun kausivaihtelun tasoittamiseksi Pajusalo ehdottaa koulujen kesälomien ajankohtien muuttamista.
”Koulujen kesälomien uudenlaista jaksotusta olisi syytä selvittää. Mukaan on otettava kaikki ne tahot, joiden toimintaan lomien sijoittuminen vaikuttaa”, Pajusalo sanoo.
Veneala on Suomessa merkittävä työllistäjä: suoraan alan yrityksissä työskentelee 3500 henkilöä ja työllisyysvaikutus on kaikkiaan 4000–6000 henkilöä. Kerrannaisvaikutukset ovat merkittäviä myös saariston ja Järvi-Suomen palveluelinkeinoille. Muista Pohjoismaista poiketen Suomessa on myös vahvaa omaa venetuotantoa, viennin osuus kokonaistuotannosta oli viime vuonna peräti 73 prosenttia.
Sähkömoottoreiden suosio jyrkässä kasvussa
Merkille pantava yksityiskohta kuluvan vuoden venemarkkinoilla on sähköperämoottoreiden suosion raju nousu. Niitä toimitettiin ensimmäisellä vuosipuoliskolla reilut 5400 kappaletta, joka on yli 90 prosenttia edellisvuotta enemmän.
”Sähkömoottorista on tullut pienimmissä veneistä vaihtoehto perinteiselle perämoottorille. Lisäksi sähköinen keulamoottori alkaa olla vakiovaruste hieman suuremmissakin, heittokalastukseen tarkoitetuissa veneissä”, Pajusalo sanoo.
Vienti Pohjoismaihin merkittävintä
Suomalaisen veneteollisuuden merkittävimmät vientimaat ovat edelleen Ruotsi ja Norja. Tammi-toukokuussa viennin arvo on pienentynyt edellisvuodesta, mutta tilastointiin liittyy vielä suuria epävarmuuksia, sillä pitkäaikaisina projekteina rakennettavia suuria purjeveneitä ei ole vielä toimitettu tämän vuoden puolella.
”Tilastointiin tuovat mielenkiintoisen lisänsä Balticin ja Nautorin suurten purjeveneiden toimitukset. Esimerkiksi viime vuonna Maltalle vietiin vain kahdeksan venettä, mutta niiden yhteisarvo oli 72 miljoonaa euroa”, Pajusalo mainitsee.
Kotimaan markkinat
Kotimaan venerekisteröinnit ovat kasvussa. Rekisteriin merkittiin seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana 3208 venettä, seitsemän prosenttia viime vuotista enemmän. Merkittävin muutos oli vesijettien myynnin erittäin nopea kasvu: niitä rekisteröitiin 908 kappaletta, liki 50 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Rekisteröidyistä veneistä valtaosa – 69 prosenttia – on tavallisia moottoriveneitä.
Purjeveneiden myynti on ollut edelleen hiljaista, tosin voimakkaassa kasvussa viime vuoteen verrattuna. Ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana on rekisteröity 12 purjevenettä ja moottoripurjehtijaa.
Rekisteritilastossa näkyvät vähintään 5,5 metriä pitkät tai vähintään 15 kilowatin moottorilla varustetut purje- tai moottoriveneet.
1-7/2018 |
1-7/2017 |
Muutos |
|
01 Moottorivene |
2205 |
2 295 |
-4,0 % |
02 Purjevene |
10 |
5 |
+100 % |
03 Ilmatäytteinen/RIB |
44 |
58 |
-23 % |
04 Hydrokopteri |
2 |
3 |
-33% |
05 Vesijetti |
908 |
620 |
47 % |
06 Moottoripurjehtija |
2 |
- |
- |
07 Ilmatyynyalus |
1 |
5 |
- |
08 Muu |
36 |
26 |
-80 % |
Yhteensä |
3208 |
3 012 |
+7 % |
Venevienti
Suomen veneviennin merkittävimmät maat ovat Ruotsi ja Norja, joihin menee kappalemääräisesti 70 prosenttia viennistä. Ennakkotietojen mukaan veneviennin viisi suurinta maata tammi-toukokuussa olivat:
veneitä |
Milj. € |
muutos % |
|
1. Ruotsi |
2956 |
40,1 |
-5,5 |
2. Norja |
2029 |
33,1 |
0,8 |
3. Venäjä |
415 |
5,9 |
86,8 |
4. Saksa |
134 |
3,5 |
-21,7 |
5. Ranska |
63 |
3,2 |
14,9 |
Yli miljoonan euron vientimaita olivat myös Iso-Britannia, Tanska, Sveitsi, Grönlanti ja Kreikka.
Ensimmäisen viiden kuukauden aikana veneitä vietiin yhteensä 106 miljoonan euron arvosta. Viennin arvo oli 4,1% alle viime vuoden vastaavan ajan.
Veneiden ja vesijettien tuonti
Moottori- ja purjeveneiden tuontimaista merkittävimmät olivat Iso-Britannia ja Puola.
Vesijettien kansainväliset markkinat ovat vahvassa kasvussa, mikä näkyy myös Suomessa sekä tuonnin että viennin kasvuna. Suomeen tuodaan vesijettejä pääasiassa Meksikosta, Japanista ja USA:sta ja niitä viedään Suomesta edelleen muihin EU-maihin. Vesijetit mukaan luettuna venetuonnin arvo laski 0,3 prosentilla 40,2 miljoonaan euroon.
Venetuonnin arvo tammi–toukokuussa 2018 mukaan lukien vesijetit
Veneitä |
Milj. € |
|
1 Meksiko |
3408 |
25,4 |
2 Iso-Britannia |
115 |
2,9 |
3 Puola |
75 |
2,3 |
4 USA |
744 |
2,3 |
5 Ruotsi |
54 |
1,4 |
Perämoottorit
Perämoottoritilastoja on tässä vaiheessa saatavissa tammi-kesäkuun tukkutoimituksista. Kokonaisuutena suomalaisten maahantuojien kautta toimitettiin 15 835 perämoottoria, joka on hieman alle viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kotimaahan näistä toimitettiin 7 355 kappaletta (-15 %) ja vientiin 8 480 kappaletta (+1 %).
Perinteisten perämoottoreiden lisäksi on sähköperämoottoreita toimitettu tammi-kesäkuussa 5415 kpl, mikä on 92,1 % enemmän viime vuoden vastaavan ajankohtaan verrattuna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarkko Pajusalotoimitusjohtaja, Finnboat
Puh:040 673 4032jarkko.pajusalo@finnboat.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.fi löydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnboat
Ett utmanande år för den finska båtbranschen, men företagen förutspår redan en vändning7.2.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Konsumenternas svaga köpkraft och den utdragna osäkerheten i ekonomin påverkade båtbranschens försäljning under 2024. Enligt registrerings- och grossiststatistiken minskade antalet sålda nya båtar med nästan tjugo procent jämfört med föregående år, och båtbranschens företags omsättning sjönk med tio procent. Båtbranschens konjunkturbarometer spår dock en vändning för år 2025.
Suomen venealalla haastava vuosi, yritykset ennakoivat jo käännettä7.2.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Kuluttajien heikko ostovoima ja epävarman taloustilanteen pitkittyminen heijastui venealan vuoden 2024 myyntiin. Myytyjen uusien veneiden määrä väheni rekisteröinti- ja tukkutoimitustilastojen mukaan lähes kaksikymmentä prosenttia edellisestä vuodesta ja venealan yritysten liikevaihto laski noin 10 prosenttia. Alan yritysten suhdannebarometri povaa kuitenkin käännettä vuodelle 2025.
A challenging year for the Finnish boating industry, but companies are already predicting a turnaround7.2.2025 06:00:00 EET | Press release
Consumers' weak purchasing power and the prolonged economic uncertainty affected the boating industry's sales during 2024. According to registration and wholesale statistics, the number of new boats sold decreased by nearly twenty percent compared to the previous year, and the boating industry's companies' turnover fell by ten percent. However, the boating industry's economic barometer predicts a turnaround for 2025.
Suomalainen veneala esittäytyy Düsseldorfin kansainvälisessä suurtapahtumassa17.1.2025 15:01:32 EET | Tiedote
Suomen veneilyala tekee jälleen vahvan esiintymisen boot Düsseldorf -messuilla, jotka käynnistävät Euroopan veneilyvuoden. Tänä vuonna messuilla on mukana 11 suomalaista venemerkin lisäksi veneiden sähkömoottorijärjestelmien edelläkävijä Oceanvolt sekä kuivapukuja erilaisiin vesiharrastuksiin valmistava Ursuit. Suomalaisyritysten veneitä messuilla on esillä lähes 50.
Discover Finnish Boating Excellence at Europe's Premier Boat Show17.1.2025 15:01:32 EET | Press release
The Finnish boating industry is once again making a strong appearance at the boot Düsseldorf, which kicks off the European boating year. This year, 11 Finnish boat brands and almost 50 different Finnish boats are represented at the exhibition, as well as Oceanvolt, a pioneer in electric propulsion systems for boats, and Ursuit, which manufactures dry suits for various water activities.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme