Lääketalon chat neuvoo ammattilaisia

”Soittamiseen verrattuna chatin etu on se, että koska kysymys ja vastaus ovat chatissa kirjallisena, on väärinymmärryksen vaara pienempi. Lisäksi kysyjän ei tarvitse odottaa luurin toisessa päässä, kun asiaa selvitetään, vaan hän voi odotellessaan tehdä muuta”, kertoo chatin suunnittelussa ja käyttöönotossa mukana ollut kehittämispäällikkö Sirpa Nieminen.
Chatti on nyt ollut auki muutaman kuukauden Terveyskylän Lääketalossa. Yleisimmät kysymykset ovat koskeneet lääkkeiden puolittamista ja säilyttämistä, ja niihin pystyttiin vastaamaan suoraan. Niemisen mukaan enemmän selvitystä vaativat kysymykset ohjattiin HUS Apteekin lääkeinformaatioyksikköön.
”Toivomme, että HUS-alueen terveydenhuollon ammattilaiset löytävät Lääketalon chatin ja siitä tulisi päivittäinen ja luonteva kanava kommunikoida ja kysyä apteekin asiantuntijoilta lääkkeisiin liittyvistä asioista”. Varsinaiset potilaskonsultaatiot hoidetaan edelleen muita kanavia kautta, toteaa hankkeessa projektipäällikkönä toiminut Outi Lapatto-Reiniluoto.
Lääketalon chat on avoinna arkisin klo 9-15. Chattiin pyritään vastaamaan 5 minuutin kuluessa.
Terveyskylässä on sekä chatteja (joissa tekstimuotoisiin kysymyksiin vastaa terveydenhuollon ammattilainen) että chatbotteja (joissa tekstimuotoisiin kysymyksiin vastaa robotti). Lääketalon chatin lisäksi:
- Lastentalossa on chatti, jossa HUS-alueen vanhemmat voivat kysyä sairaanhoitajalta lapsen terveyteen liittyviä neuvoja.
- Syöpätalossa on chatbot, jolta voi kysyä HYKS Syöpätautien klinikalta esimerkiksi klinikkakäyntien hinnoista tai lähetteiden käsittelyajoista yleisellä tasolla.
- Nuorten mielenterveystaloon on suunnitteilla chatbot. Se vastaa kysymyksiin nuorten mielenterveysongelmista ja tarjoaa hoitoonohjausta koko maassa.
- HUS Kuvantaminen ja HUSLAB pilotoivat tänä syksynä chatbot+chat-yhdistelmää, jossa keskustelu siirtyy chattiin asiakaspalvelijalle jos chatbot ei osaa vastata.
https://www.terveyskyla.fi/laaketalo/Sivut/laaketalonchat.aspx
Mikä on Lääketalo?
Lääketalo jakaa informaatiota erilaisista lääkitykseen liittyvistä tilanteista ja vastaa kysymyksiin lääkkeiden oikeasta käytöstä, säilytyksestä ja ongelmatilanteista. Lääketalo on osa Terveyskylää.
Mikä on Terveyskylä?
Terveyskylä.fi on yhdessä potilaiden ja erikoissairaanhoidon asiantuntijoiden kanssa kehitetty erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kaikille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. Terveyskylän talojen tietosisältö on veloituksetta kaikkien käytössä. Potilaille tarkoitettuihin digitaalisiin hoitopolkuihin vaaditaan lääkärin lähete.
Terveyskylää rakennetaan Virtuaalisairaala 2.0 -hankkeessa, joka on viiden yliopistosairaanhoitopiirin yhteinen kansallinen, sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama kärkihanke.
Terveyskylän palvelut sopivat erityisen hyvin elämänlaadun, oireiden ja elintapojen seuraamiseen sekä tukemaan elämää pitkäaikaisen sairauden kanssa. Palvelut täydentävät perinteistä sairaalahoitoa.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Outi Lapatto-Reiniluoto, erikoislääkäri, HUSLAB, Kliininen farmakologia, puh 050 4397693, outi.lapatto-reiniluoto@hus.fi
Sirpa Arvonen, hankejohtaja, Virtuaalisairaala 2.0 -hanke, puh 050 407 4544, sirpa.arvonen@hus.fi tai
Päivi Lehto-Trapnowski, Terveyskylä.fi & Virtuaalisairaala 2.0 -viestintä, puh 040 182 2020, paivi.lehto-trapnowski@hus.fi
Tutustu meihin:
Terveyskylä: www.terveyskyla.fi, facebook.com/terveyskyla.fi, Twitter @terveyskyla_fi
Virtuaalisairaala 2.0 -hanke: www.virtuaalisairaala2.fi, facebook.com/virtuaalisairaala2.0, Twitter @vsairaala
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee liki 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS – Vaikuttavinta hoitoa
HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Jourvård för misshandlade utvecklad inom HUS – ny vårdkedja ger klarhet och stöd15.7.2025 12:48:26 EEST | Pressmeddelande
HUS har tagit i bruk en ny vårdmodell vid samjourerna i Pejas, Jorv och Mejlans som förbättrar vården av patienter som utsatts för våld. Målet med modellen är ett enhetligt tillvägagångssätt för att identifiera och undersöka våld samt hänvisa patienten till stödtjänster inom HUS. Den praktiska och tydliga verksamhetsmodellen säkerställer att alla som utsatts för våld får det stöd de behöver, oberoende av vilken jour de besöker.
Pahoinpideltyjen päivystyksellistä hoitoa kehitetty HUSissa – uusi hoitoketju tuo selkeyttä ja tukea15.7.2025 12:48:26 EEST | Tiedote
Peijaksen, Jorvin ja Meilahden yhteispäivystyksissä on otettu käyttöön uusi hoitomalli, joka parantaa väkivaltaa kokeneiden potilaiden hoitoa. Mallin tavoitteena on, että HUSissa on yhtenäinen toimintatapa väkivallan tunnistamiseen, tutkimiseen ja potilaiden ohjaamiseen tukipalveluihin. Käytännönläheinen ja selkeä toimintamalli varmistaa, että jokainen väkivaltaa kokenut saa tarvitsemansa tuen, riippumatta siitä, missä päivystyksessä hän asioi.
Emergency care of victims of violence developed at HUS – new care chain brings clarity and support15.7.2025 12:48:26 EEST | Press release
The Emergency Departments of Peijas, Jorvi and Meilahti have introduced a new care model that improves the treatment of patients who have experienced violence. The model is aimed at ensuring a uniform practice for recognizing violence, examining the patients and referring them to support services. A practical and clear operating model ensures that everyone who has experienced violence receives the support they need, regardless of which emergency department they visit.
Graviditetskomplikationer ojämnt fördelade i Finland – mer blodtrycksproblem i östra och norra Finland8.7.2025 10:15:28 EEST | Pressmeddelande
Graviditetskomplikationer förknippade med högt blodtryck, såsom preeklampsi och blodtryckssjukdom under graviditeten, är vanligare i östra och norra Finland jämfört med resten av landet. Förhöjt blodtryck under graviditeten kan vara kopplat till för låg fiberhalt i livsmedelsinköpen.
Raskauskomplikaatiot eivät jakaannu Suomessa tasaisesti – Itä- ja Pohjois-Suomessa on enemmän verenpaineongelmia8.7.2025 10:15:28 EEST | Tiedote
Korkeaan verenpaineeseen liittyvät raskauskomplikaatiot kuten pre-eklampsia ja raskaudenaikainen verenpainetauti ovat yleisempiä Itä- ja Pohjois-Suomessa kuin muualla Suomessa. Raskaudenaikainen verenpaineen nousu saattaa olla yhteydessä vähäiseen kuidun määrään ruokaostoksissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme