SuPerin puheenjohtaja Paavola lähihoitajan kirjoituksesta Facebookissa: Kotihoidon työntekijöillä epäinhimilliset työolot

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii välitöntä korjausta kotihoidon epäinhimillisiin työoloihin.

Kotihoidon työntekijöiden jaksaminen on puhuttanut Facebookissa. Lähihoitaja Emmi Koskinen kertoo, miksi ei työskentele enää kotihoidossa. Työ kotihoidossa olisi monen hoitajan mielestä mielenkiintoista, jos työn tekemisen edellytykset olisivat kunnossa. Yhä useampi hakeutuu muille aloille, sillä ei halua riskeerata terveyttään eikä hyväksy sitä, miten pienillä resursseilla asiakkaita hoidetaan. - Kotihoitoa on yritetty kehittää kaikilla muilla tavoilla paitsi lisäämällä hoitohenkilökuntaa, puheenjohtaja Paavola moittii.

Koskisen kirjoitusta vastaavia viestejä tulee SuPeriin päivittäin. Työntekijät ovat todella huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan.

Nordcare-tutkimuksen mukaan Suomessa on Pohjoismaiden heikoin henkilöstömitoitus vanhustenhoidossa. Erityisesti kotihoidon asiakasmäärät ovat kasvaneet ja asiakkaat ovat aikaisempaa huonokuntoisempia. Henkilöstömäärää ei ole tästä huolimatta lisätty riittävästi.

SuPerin kotihoidon selvityksen (2018) mukaan työntekijöistä vain 19 prosenttia kokee, että hoito- ja palvelusuunnitelmat toteutuvat hyvin. Työnantajat rikkovat lakien määräyksiä laadukkaasta hoidosta. Työnantajat eivät myöskään puutu Työturvallisuuslain mukaisesti työntekijöiden haitalliseen kuormitukseen.

Kotihoidon työntekijöiden henkinen ja fyysinen kuormittuminen on tosiasia, joka heijastuu myös sijaisten haluttomuutena kotihoidossa työskentelyyn. Sijaisten palkkaamatta jättäminen säästöjen aikaansaamiseksi on vähentynyt, mutta entistä useammin sijaisia ei yrityksistä huolimatta saada. Näissä tilanteissa vakituiset työntekijät joutuvat ottamaan jo ennestään täydelle asiakaslistalleen lisää käyntejä. Tämä aiheuttaa huolta ja huonoa omaatuntoa, koska hoidon laatu kärsii. Työntekijät väsyvät myös fyysisesti mahdottomaan työtahtiin ja sairauslomat ovat lisääntyneet. Lähes puolet esimiehistä ei ota työntekijöidensä huolta vakavasti.

SuPer julkisti selvityksen hoitajien työkuormasta kesällä 2016. Selvityksen mukaan lähi- ja perushoitajista 93 prosenttia oli huolissaan hoidon laadusta. Hoidettaville ei ole riittävästi aikaa eikä heidän yksilöllisiä tarpeitaan pystytä huomioimaan. Vastaajista 70 prosenttia joutuu tekemään vähintään viikoittain asioita, jotka ovat ristiriidassa heidän omien arvojensa kanssa.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityiselle terveyspalvelualalle uusia lakkovaroituksia15.5.2024 12:02:10 EEST | Tiedote

Ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on tänään antanut kaksi uutta lakkovaroitusta. Uusi yhden vuorokauden lakko kohdistuu kuvantamisessa tehtävään työhön torstaina 30.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin ja SYNLAB Suomeen. Sen jälkeen seuraava, myöskin yhden vuorokauden kestävä lakko kohdistuu laboratoriossa tehtävään työhön perjantaina 31.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin, SYNLAB Suomeen ja Vita Laboratorioihin. Aiemmin tällä viikolla Sote ry on antanut kaksi lakkovaroitusta sekä toimeenpannut hakusaarron ja keikkailukiellon. Sovittelu on alkanut tiistaina 14.5.2024. Työtaistelutoimien syynä on se, että Terveyspalvelualan työehtosopimuksen (TPTES) neuvotteluissa ei ole saavutettu Sote ry:tä tyydyttävää tulosta eikä riittävää edistymistä ole tapahtunut. Yksityiselle terveyspalvelualalle tarvitaan korkeamp

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityiselle terveyspalvelualalle lakkovaroitus, keikkailukielto ja hakusaarto14.5.2024 13:00:17 EEST | Tiedote

Yksityisen terveyspalvelualan henkilöstöä edustavat ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on antanut tänään uuden lakkovaroituksen, joka kohdistuu laboratoriossa tehtävään työhön keskiviikkona 29.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin, SYNLABiin ja Vita Laboratorioihin. Ammattijärjestöt julistavat Terveyspalvelualalle myös määräaikaisen hakusaarron. Se kohdistuu sekä laboratoriossa että kuvantamisessa tehtävään työhön Mehiläisessä, Terveystalossa, Pihlajalinnassa, SYNLABissa ja Vita Laboratorioissa. Hakusaarto ja keikkailukielto alkavat 14.5.2024 klo 13.00 ja päättyvät 31.5.2024 klo 23.59. Keikkailukiellon aikana järjestöt kieltävät kaikkia jäseniään hakeutumasta keikkatyöhön laboratoriossa ja kuvantamisessa tehtävään työhön edellä mainituissa konserneissa ja yrityksissä yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuksen piirissä. Sote ry antoi maanantaina 13.5.2024 lakkovaroituksen kuvantamisessa

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut eivät etene – lakkovaroitus kuvantamisessa tehtävään työhön13.5.2024 13:00:11 EEST | Tiedote

Ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on antanut lakkovaroituksen Mehiläisen, Terveystalon, Pihlajalinnan ja Synlabin kuvantamisessa tehtävään työhön. Lakko kestää yhden vuorokauden tiistaina 28.5.2024 klo 00.01–23.59 välisenä aikana. Syynä lakkovaroitukseen on se, että Terveyspalvelualan työehtosopimuksen (TPTES) työehtosopimusneuvottelut eivät etene. Maaliskuun alussa alkaneita neuvotteluja vaikeuttavat Tehyn, SuPerin ja Erton ja työnantajan eli Hyvinvointiala HALIn eriävät näkemykset palkankorotusten tasosta. Sote ry pitää työnantajan ehdottamaa, matalaa palkankorotusesitystä kestämättömänä. – Työnantajan palkkaesitys alittaa jopa EK:n yleisen linjan. Emme voi sitä hyväksyä, sanoo Tehyn neuvottelupäällikkö Vappu Okkeri. Korkeampia palkankorotuksia tarvitaan, koska Terveyspalvelualalla taulukkopalkat laahaavat huomattavasti alle julkisen puolen Sote-sopimuksen vähimmäispalkkojen. Palkkaerot ovat entisestään kasvaneet sen jälkeen kun Sote-sopimuksen palkkausjärjestelmän uud

SuPer: Kolme ehdokasta SuPerin uudeksi puheenjohtajaksi – valinta tapahtuu toukokuun liittokokouksessa6.5.2024 08:54:58 EEST | Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittokokous järjestetään 29.–30. toukokuuta Helsingin Messukeskuksessa. Kokouksessa valitaan liitolle uusi puheenjohtaja, kun nykyinen pitkäaikainen puheenjohtaja Silja Paavola jää eläkkeelle. Liiton ja liittohallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2024–2028 ovat ehdolla Anne Heiskanen, Päivi Inberg ja Harri Järvelin. Liiton varapuheenjohtajaksi on ehdolla Hanna Jokinen.

SuPer: Hallituksen päätös rokotusoikeuden laajentamisesta on oikea26.4.2024 08:40:25 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen hallituksen päätökseen, jolla rokotusoikeutta laajennetaan. Jatkossa muun muassa lähi- ja perushoitajilla on oikeus antaa rokotuksia yli 18-vuotiaille. – On luontevaa, että lähi- ja perushoitajat terveydenhuollon ammattihenkilöinä saavat jatkossa lisäkouluttautumisen ja osaamisen varmistamisen jälkeen antaa rokotuksia, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.