Ficolo laajenee Tampereelle, ostaa Cybercomin konesali-liiketoiminnan

Ficolo Oy on ostanut Cybercomin konesali-liiketoiminnan. Ficololle siirtyvät Cybercomin Tampereen datakeskukset, lisäksi Cybercom ulkoistaa Ficololle konesalien operointiin liittyviä palveluita. Liiketoimintakaupalla ei ole asiakas- tai henkilöstövaikutuksia.
Ficolo Oy:n toimitusjohtaja Seppo Ihalainen.

”Tampereen seudun talouskasvu on vahvaa, ja esimerkiksi keskustan mittava Kansi-projekti vaatii runsaasti alansa parhaita konesalipalveluita. Laajeneminen Tampereelle ja vuodelle 2019 suunnittelemamme Helsingin suuri datakeskus tekevät meistä alan keskeisen toimijan Suomessa”, Ficolo Oy:n toimitusjohtaja Seppo Ihalainen sanoo.

Ennestään Ficololla on yksi Suomen suurimmista colocation-datakeskuksista Ulvilassa. Ficolon datakeskusten tyypillisiä asiakkaita ovat IT-palveluita tarjoavat yritykset, operaattorit sekä yritykset, jotka tarvitsevat joko konesalitilaa omille palvelimilleen, palvelintilaa pilvipalveluilleen tai yhteydet globaaleihin pilvipalveluihin. Tampereella asiakkaille voidaan tuottaa kaikki keskeiset konesali- ja pilvipalveluratkaisut.

Cybercomin konesaliasiakkaille muutos ei aiheuta toimenpiteitä. Asiakkaiden sopimukset säilyvät ennallaan ja kaikki palvelut jatkuvat keskeytyksettä. Kauppa tulee voimaan 31.8.2018.

”Olemme erittäin tyytyväisiä nyt alkavaan yhteistyöhön Ficolon kanssa. Luotamme Ficolon asiantuntemukseen ja kokemukseen datakeskuksien ammattilaisena. Cybercom auttaa jatkossakin yrityksiä ja organisaatioita hyötymään digitalisaation mahdollisuuksista. Muotoilemme, rakennamme ja ylläpidämme innovatiivisia, tietoturvallisia ja kestäviä pilvipohjaisia palveluita asiakkaillemme. Toimitamme jatkossakin ratkaisuja kotimaisia datakeskuksia hyödyntäen, kun asiakkaamme haluavat säilyttää datansa Suomessa.”, Cybercomin pilvipalveluista vastaava johtaja Tony Hendrell sanoo.

Datakeskuksissa on käynnissä konsolidointikehitys. Erityisesti keskikokoiset yritykset joutuvat miettimään investoivatko lisäkapasiteettiin vai luopuvatko omista konesaleistaan. Ficolo aikoo jatkossakin olla alan ja konsolidaatiokehityksen aktiivinen toimija.

”Suurten datakeskusten rinnalle tarvitaan useampia paikallisia datakeskuksia. Paikallisten keskusten merkitys kasvaa esimerkiksi itseohjautuvien autojen ja ulkoistettujen teollisten prosessien yleistyessä: paikalliset keskukset varmistavat, että tieto auton tai teollisuuslaitoksen ja datakeskuksen palvelimella olevan pilvipalvelun välillä liikkuu mahdollisimman nopeasti. Tampereen datakeskus on meille niin sanottu connectivity edge datakeskus, joka sijaitsee lähellä datan käyttäjiä”, Ihalainen kertoo.

Lisätietoja:

Seppo Ihalainen

Tony Hendrell
Head of Cloud Services, Cybercom Finland Oy

Ficolo Oy:n toimitusjohtaja Seppo Ihalainen.

Konepajanranta 4
28100 Pori

Ficolo on vuonna 2011 perustettu Cloud Delivery -palveluihin erikoistunut konesaliyritys. Ficolo auttaa asiakkaitaan muuntamaan liiketoimintansa pilvipalveluliiketoiminnaksi: yritys voi tarjota kaikki globaalien pilvipalveluiden tuottamiseen vaadittavat palvelukomponentit laitetilasta ja yhteyksistä huippuluokan tietoturvaratkaisuihin. Ficolon omistajia ovat Pontos (n. 40 %), Taaleri (n. 40 %) sekä yrityksen toimiva johto ja hallitus (n. 20 %).

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ficolo Oy