DNA selvitti: Sosiaaliset pelit lasten ja nuorten suosikkeja puhelimella pelattaessa

DNA:n selvityksen*) mukaan lapset ja nuoret pelaavat tyypillisimmin yksin, mutta yli puolet pelaa myös yhdessä kavereiden kanssa samassa tilassa. Verkon yli kavereiden ja online-tuttujen kanssa pelaaminen yleistyy lapsen kasvaessa. Tämä käy ilmi DNA:n koululaistutkimuksesta, johon vastasi yli tuhat vanhempaa.
”Pelaaminen yhdistää lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia ja on tällä hetkellä meidän tapamme olla osa jotakin porukkaa. Teknisten taitojen ja kielitaidon karttuessa pelaajat siirtyvät verkkoon”, Kansallisen audiovisuaalisen instituutin mediakasvatuksen suunnittelija Tommi Tossavainen avaa verkon yli pelaamista.
Tossavainen arvioi, että DNA:n selvityksessä näkyy pelaamisen suosion lisääntyminen, mikä on tämän hetken linjan mukaista. Tutkimuksen mukaan yli puolet (59 %) lapsista ja nuorista pelaa puhelimella päivittäin, ja tietokoneella, pelikonsolilla ja tabletilla pelaa päivittäin noin neljäsosa.
Pelaaminen aloitetaan selvityksen mukaan yleisimmin alle 5-vuotiaana. Tämän ikäisenä tabletilla ja pelikonsolilla pelaamisen on aloittanut noin kolmasosa, tietokoneella 28 % ja puhelimella 24 %. Päivittäin puhelimella pelaaminen yleistyy vasta 6-7 ikävuoden jälkeen. Vanhemmat näkevät pelaamisen lapsen kielitaitoa sekä havaitsemis- ja reaktiokykyä kehittävänä.
Kaksi kolmesta vanhemmasta seuraa pelien ikärajoituksia
DNA:n selvityksessä suosituimmiksi puhelimella pelattavista peleistä lasten ja nuorten keskuudessa vanhemmat vastasivat Pokémon GO:n ja Minecraftin. Ikäryhmien välillä ei ollut selviä eroja suosituimpien pelien pelaamisessa, vaan suositut kännykkäpelit kiinnostivat läpi ikäjakauman.
”Molemmat suosituimmat pelit ovat melko sosiaalisia pelejä. Esimerkiksi Pokémon GO:ta voi pelata yhdessä kavereiden kanssa ja lisäksi siinä voi kilpailullisesti vertailla omia saavutuksia kaverin saavutuksiin”, Tossavainen arvioi pelejä.
Tietokoneella lapset ja nuoret pelaavat selvityksen mukaan eniten strategia- ja taistelupelejä. Pelikonsolilla pelatessa näiden rinnalle nousevat myös auto- ja urheilupelit.
”Pelikulttuuri muuttuu todella nopeasti ja niin muuttuvat myös suosituimmat pelit. Tällä hetkellä kovimmassa nousussa on ollut selviytymispeli Fortnite. Pelikategorioita tarkastellessa on hyvä pitää mielessä, että tutkimuksessa vastaajina olleet vanhemmat saattavat luokitella pelejä eri tavalla kuin lapset ja nuoret”, Tossavainen muistuttaa.
Tutkimuksessa kysyttiin nimeltä vain rajattua määrää pelejä. Ryhmä ”muut erilaiset pelit” nousikin vastauksissa merkittävän suureksi sekä kännykkä- ja tablettipeleissä että tietokonepeleissä – tämä ei ole yllätys, sillä lapsille ja nuorille on tarjolla todella laaja kirjo pelejä.
DNA:n selvityksen mukaan vanhemmat suosittelisivat lapsille eniten pelattavaksi Minecraftia. Kaksi kolmesta vanhemmasta seuraa tarkasti pelien ikärajoituksia ja hyväksyy erikseen pelin lataamisen – tämä on sitä yleisempää, mitä nuorempi lapsi on kyseessä. Sen sijaan 14-16-vuotiaiden lasten vanhemmat eivät ole yhtä hyvin perillä lastensa peleistä – noin kolmasosa ei osaa sanoa, mitä pelejä perheen nuori pelaa.
*) Tutkimuksesta:
DNA:n koululaistutkimuksen 2018 tiedonkeruu toteutettiin Nepan online-paneeleissa viikkojen 22–24/2017 aikana. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää koululaisten puhelimen hankintaa, käyttötarkoituksia ja puhelimen käyttöön liittyviä ilmiöitä. Uutena tutkimuksessa kysyttiin vuonna 2018 tietokoneen käytöstä ja pelaamisesta. Lasten pelien pelaamista koskevan tiedonkeruun kohderyhmänä olivat 6–16-vuotiaiden lasten vanhemmat (n= 1032).
LIITE: Tutkimusraportti
Tietoa lasten ja nuorten puhelimien hankinnasta ja käytöstä: Puhelin on myös pienten koululaisten tärkeä yhteydenpitoväline (DNA:n lehdistötiedote 1.8.2018) https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69054970
Lisätietoja medialle
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Maris Tuvikene, Senior Analyst, Nepa Insight Oy, puh. 040 7742 508, maris.tuvikene@nepa.com
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme