Maanteiden talvihoitokausi alkaa lokakuun alussa – Destian kelikeskus seuraa säätä 24/7

– Talvikunnossapitoon kuuluu maanteiden liukkauden torjuntaa, lumen ja sohjon poistoa, lumi- ja jääpolanteen tasaamista sekä liikennemerkkien ja opasteiden puhdistamista. Uusin tekniikkaa ja osaava henkilökunta antavat parhaat mahdolliset lähtökohdat kunnossapitoon, kertoo Destian kunnossapitopalveluista vastaava johtaja Seppo Ylitapio.
Ylitapio muistuttaa, että talvihoitokautta ollaan suunniteltu jo pitkään ennen virallisen talvikauden alkua. Liikennevirasto on jakanut käytön mukaan maamme tiestön hoitoluokkiin, jotka määrittelevät tien yleisen kunnon tai toimenpideajat lumen auraamiselle.
– Urakoitsijana pidämme huolen siitä, että maantiet ja kevyen liikenteen väylät ovat annettujen tieluokitusten mukaisessa ajokunnossa vuoden ympäri, Ylitapio muistuttaa.
Kelikeskus välittää tiedot urakoitsijoille
Destian kelikeskus seuraa säätä vuorokauden ympäri. Keliä seurataan reaaliaikaisesti ja tiedot välitetään tieurakoitsijoille. Säätietojen perusteella Destian kelikeskus muodostaa tilannekuvan, jonka pohjalta tehdään tiehoidon tarvittavat toimenpiteet laatuvaatimusten mukaan.
Tehokas liukkaudentorjunta saavutetaan optimaalisella teiden suolauksella. Kemiallinen liukkaudentorjunta tehdään muun muassa ennen lumisadetta, jotta lumi ei jäädy ja muodosta polanteita. Hoitotoimenpiteet aloitetaan talvihoitoluokkien laatuvaatimusten mukaan. Kelikeskuspäivystäjät, työnjohto ja kuljettajat ovat yhteydessä toisiinsa mobiilisovellusten avulla.
– Destian ennakoiva teiden liukkaudentorjunta voidaan aloittaa jopa kaksi tuntia ennen lumisadetta tai tien lämpötilan laskiessa alle nollan, sanoo Seppo Ylitapio.
Talvi vaatii malttia kaikilta tielläliikkujilta
Talviolosuhteet edellyttävät sitä, että myös tielläliikkujat muuttavat omaa liikennekäyttäytymistään. Talvikunnossapito luo puitteet turvalliselle liikenteelle, mutta autoilijan tehtäväksi jää alentaa nopeuksia, tarkkailla muuta liikennettä sekä teiden reunoja ja huomioida keliolosuhteet. Nopeus pitää aina suhteuttaa tilanteeseen, ja pimeällä ja liukkaalla kelillä se tarkoittaa hidastamista.
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Näin toimii Destian talvikunnossapito
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Seppo YlitapioJohtaja, kunnossapitopalvelut
Puh:040 721 4129seppo.ylitapio(at)destia.fiJohanna OtranenViestintäpäällikkö
Puh:040 641 5810johanna.otranen@destia.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt yhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Vuonna 2017 yhtiön liikevaihto oli noin MEUR 478. 1 500 tositoimijaamme toteuttavat edistyksellisiä ratkaisuja, jotka edistävät turvallista ja sujuvaa liikkumista, ja tekevät ympäröivästä maailmasta pala palalta toimivampaa. Destia luo toimivampaa Suomea, jotta tulevaisuuden tekijöillä olisi vahva perusta ja väylät avoimina, minne ikinä he haluavatkin mennä. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia parantaa rataa Kouvolan ja Luumäen välillä14.7.2025 09:00:17 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta radan päällysrakenneurakan Kouvolan ja Luumäen välillä. 8,5 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa Karjalan radan parantamishanketta. Korjauksilla ylläpidetään rataosuuden toimintaedellytyksiä, täsmällisyyttä ja palvelutasoa ja jatketaan sen elinkaarta. Urakka alkaa heinäkuussa 2025 ja päättyy kesäkuussa 2026.
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme