Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 2020

Tillsvidare iakttas det till kalendern bundna vinterdäckstvånget enligt användningsförordningen för fordon, vilket är från början av december till slutet av februari. Dubbdäck får användas från och med 1.11., och även vid andra tidpunkter ifall föret så kräver. För användningen av dubbfria vinterdäck gäller inga restriktioner, vilket innebär att de kan användas redan före den egentliga säsongtoppen.
Polisinspektör Heikki Ihalainen från Polisstyrelsen påminner bilisterna om hur viktigt det är att i höstens varierande körförhållanden fästa uppmärksamhet vid såväl körhastigheten som valet av däck. ”I den nya vägtrafiklagen betonas bilistens eget ansvar även i däckfrågor. Enligt lagen som träder i kraft i juni 2020 skall vinterdäck användas under perioden november–mars ifall vädret eller väglaget det förutsätter”, konstaterar Ihalainen.
Känn dina däck och körförhållandena
I reformen av vinterdäckstvånget ser ordföranden för däckbranschens tekniska forum Juha Mustakangas såväl hotbilder som möjligheter. ”Största delen av bilisterna beter sig säkert ansvarsfullt även i fortsättningen, men andelen riskförare som kör med sommardäck på vintern kan växa. Å andra sidan kan bilisterna bättre än tidigare inse vikten av att reflektera över vägförhållandena och sina däcks prestanda och köra därefter.”
Enligt Mustakangas har vinterväglag definierats i vägtrafiklagens motiveringar men i samband med lagens verkställighet bör utförligare information delges alla parter. Med vinterväglag avses ”vägförhållanden då man inom ett områdes vägnät, med beaktande av även mindre vägar, behöver använda vinterdäck på grund av att det är eller kan bli halt.”
Regelbunden uppföljning i Sverige
Vinterdäckstvång enligt väglaget har varit i kraft i Sverige redan från början av 2000-talet. Där har man under perioden december-mars krävt användning av vinterdäck i vinterväglag. Användningen av dubbdäck är tillåten 1.10.–15.4. samt vid annan tidpunkt när väglaget så kräver. I Sverige har Trafikverket i samarbete med däckbranschens aktörer årligen följt upp användningsfrekvensen av olika däcktyper.
Enligt uppföljningsundersökningarna har svenskarna exemplariskt iakttagit det till väglaget bundna vinterdäckstvånget. Under de senaste åren har vinterdäckens andel i vintertrafiken varit över 99 procent, i mellersta och norra Sverige rentav hundraprocentig. I början av år 2018 var friktionsdäckens andel av vinterdäcken i Sverige 39 procent. Av de friktionsdäck som påträffades var andelen för mellaneuropeiska vinterförhållanden avsedda däck hela 22 procent.
Källa: Undersökning av däcktyp i Sverige, vintern 2018 (Trafikverket 2018:201)
Nyckelord
Kontakter
Ordförande Juha Mustakangas, däckbranschens tekniska forum, tel. 010 401 7758
Bilder

Länkar
Om

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Däckbranschens tekniska forum är en expertgrupp inom bildäcksbranschen med uppgift att i centrala frågor dra riktlinjerna för däckbranschens gemensamma information. Gruppen representeras av Bildäcksförbundet r.f., Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj och Oy Suomen Michelin Ab. Som ordförande fungerar Juha Mustakangas representerande Bildäcksförbundet.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Sateinen juhannus vaatii aikaa, malttia ja hyvät renkaat18.6.2025 15:18:18 EEST | Tiedote
Juhannusliikenteessä kiire kostautuu helposti – etenkin jos renkaat ovat huonossa kunnossa ja keli märkä. Renkaat ovat auton tärkein turvavaruste, mutta kuljettaja ratkaisee miten renkaitaan käyttää. Lomalle kannattaa lähteä ajoissa, rauhallisin mielin ja varautuneena.
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum