Näin suomalainen viettelee vaatteilla - Sokos tutki suomalaisten suhdetta pukeutumiseen

Muotiin ja pukeutumiseen erikoistunut tavarataloketju Sokos on vuodesta 1952 lähtien kuratoinut suomalaisten tyyliä ja lokalisoinut maailmalta rantautuneita muoti-ilmiöitä paikalliseen makuun ja käyttöympäristöön sopivaksi. Syventääkseen asiakasymmärrystään Sokos teetätti kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten tämänhetkistä suhdetta pukeutumiseensa.
Päivittäinen pukeutuminen on toisille yksi arkinen asia muiden joukossa, mutta useille asujen valinta on myös tärkeä rituaali. Yhteistä kaikille on se, että vaatteella on suurempi merkitys kuin usein ajatellaan. Pukeutumisella on vahva rooli luodessa ensivaikutelmaa uudesta ihmisestä ja tutkimuksen mukaan uskomme vaatteiden vaikutukseen myös hyvän onnen kerääjänä. Puolet vastaajista pitävät suomalaisia tyylikkäinä ja eritoten nuoret, 15-24-vuotiaat, kokee suomalaisten hallitsevan muodikkaan pukeutumisen.
“Mielikuva siitä, ettemme osaisi pukeutua tyylikkäästi, syntyy perspektiivittömästä vastakkainasettelusta, jossa Suomea verrataan olosuhteiltaan usein hyvin erilaisiin kansainvälisiin muotiympäristöihin. Meille on selvää, että suomalaiset seuraavat muotia ja panostavat pukeutumiseensa. Osaamme pukeutua paitsi tyylikkäästi, myös haastavien kelien mukaisesti käytännöllisesti. Tätä suoraviivaista funktionalismia ihastellaan usein myös ulkomailta käsin. Meidän on helppo huomata, että jokaisen sesongin trendit otetaan kautta maan hyvin haltuun ja myös ajattomat klassikot pitävät pintansa”, kertoo Sokoksen myyntijohtaja Hans Backström ja jatkaa:
“Muotikaupassa näkyy myös alueellisia eroja ja hyvä niin. Ei pinta-alaltaan näin suuren maan kansaa voi laittaa yhteen ja samaan muottiin. Sää, demografia ja alueelliset ominaispiirteet vaihtelevat eri puolilla maata ja muodin asiantuntijaketjuna meidän tulee palvella suomalaisia kuluttajia mahdollisimman laajasti. Muodin kotimaisuus on iloksemme nyt selkeästi korostuva trendi ja olemmekin lisänneet kotimaisia tuotteita mallistoomme. Kotimaiset suunnittelijat ymmärtävät vuodenaikojen tuomat tarpeet ja haasteet, sekä tuntevat parhaiten suomalaisen maun”.
Vaate tuskin koskaan on vain vaate, sillä kyselyssä selvisi myös, että lähes jokainen kokee pukeutumisen olevan osa ensivaikutelmaa. Siihen pyritään vaikuttamaan omilla vaatevalinnoilla. Joka kolmannella vastaajista on tapana käyttää lempivaatettaan aina kun aikomuksena on hurmata toinen ihminen. Tälle käsitteelle on annettu myös lempinimi “flaksimekko”, joka kertoo vaatteen tuovan käyttäjälleen onnea eritoten hurmaustarkoituksessa.
“Laadukas ja hyvin valittu tuote kestää aikaa ja jatkuvaa kulutusta ja ajan saatossa siitä voi tulla käyttäjälleen tärkeä myös tunnetasolla. Kannattaakin aina pyrkiä valitsemaan tuotteita, joiden käyttöikä on mahdollisimman pitkä. Lempivaatteita käytetään kaikissa ikä- ja tyyliryhmissä ja lähes jokaiselta löytyy sellainen. Asiakkaamme löytäessä itselleen hyvän vaatteen, saatetaan sitä ostaa useampikin kappale myös useissa eri väreissä. Kyllä vaate, joka tuo itselle hyvän ja varman olon näkyy positiivisesti myös muille”, kommentoi Backström.
Kyselyssä korostui myös vaatteiden ostamisen sosiaalinen yhteys. Yli puolet vastaajista kertoi ottavansa ostoksille mukaansa ystävän tai puolison. Erityisesti suomalaisille miehille puolison mielipiteellä on painoarvoa. Naiset mielellään myös antavat oman näkemyksensä kumppanin pukeutumiseen ja myös tavaratalojen palvelut on rakennettu vastaamaan näitä tarpeita.
“Tavarataloissa vietetään usein aikaa ystävien ja perheen kesken, joten yleinen viihtyvyys ja palvelut ovat olleet kulmakiviämme aivan alusta asti. Koska suomalaiset selkeästi haluavat myös toisen mielipiteen vaatevalintoja tehdessään, haluamme siinä asiakkaitamme auttaa. Asiantunteva ja maksuton, henkilökohtainen pukeutumisneuvonta on palvelu, jolla haluamme tukea ja kannustaa jokaista löytämään omannäköisen ja -tuntuisen tyylin”, kertoo Backström.
Samoilla linjoilla on myös Sokos Tampereen pukeutumisneuvoja Aregash Forsgren;
“Asiakkaamme ovat tottuneet pyytämään myyjiltä apua. Joko heti myymälään saapuessaan tai sitten viimeistään sovituksessa. Täsmävalintojen lisäksi useat asiakkaat arvostavat sitä, että saavat useita vaihtoehtoja ja että myyjä on mukana auttamassa valinnan tekemisessä. Sillä ei ole suurta eroa onko asiakkaan mukana omia makutuomareita vai ei, sillä myyjän ammattitaitoa ja mielipidettä arvostetaan. Varsinkin yksin shoppaillessa myyjän apuun on helppo turvautua”, kertoo Forsgren ja jatkaa;
“Kun kokonaisuutta mietitään hieman syvemmin, puhutaan pukeutumispalvelusta. Siinä lähtökohtana on asiakkaan tarpeet laajemmin. Apua pyydetään usein tiettyyn juhlaan, työhön tai arkisen tyylin päivitykseen. Siihen toimivat kimmokkeena usein myös muut asiat, kuten muuttuneet elämäntilanteet tai vaatekoon ja hiustyylin vaihtuminen. Palvelu sopii hyvin myös kiireisille ihmisille. Jos ei ole aikaa tai kiinnostusta pyöriä kaupoilla on pukeutumisneuvonta usein tehokkain tapa uusien vaatteiden hankintaan. On ehdottoman tärkeää, että ihminen viihtyy vaatteissaan ja että ne tuntuvat omilta, joten suosittelen perehtymään omaan tyyliin pukeutumisneuvojan avustuksella”.
Lähde: IRO Research Tuhat suomalaista kyselytutkimus syyskuussa 2018. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.
Kooste 1000 suomalaista tutkimuksesta:
Onko suomalainen mies/nainen mielestäsi tyylikäs?
29 % Kyllä, naiset on
22 % Kyllä, miehet on
70 % Kyllä, 15-24-vuotiaat
53 % Kyllä, 25-34-vuotiaat
Kun tapaat uuden ihmisen, kuinka paljon hänen pukeutuminen vaikuttaa ensivaikutelmaan?
48 % Melko paljon tai erittäin paljon
91 % Jonkin verran vaikutusta
53 % Melko paljon tai erittäin paljon, naiset
43 % Melko paljon tai erittäin paljon, miehet
Oletko lähtenyt joskus jonkun mukaan jatkoille/treffeille hänen tyylin perusteella?
19 % Kaikista vastaajista sanoo tyylin vaikuttaneen päätökseen
26 % 25-34-vuotiaista sanoo tyylin vaikuttaneen päätökseen
Onko sinulla käytössä lempivaatetta kun tarkoituksesi on hurmata toinen ihminen? (ns. flaximekko)
27 % Kyllä, kaikista vastaajista
37 % Kyllä, naiset
18 % Kyllä, miehet
52 % Kyllä,15-24-vuotiaista
Oletko pyrkinyt vaikuttamaan kumppanisi pukeutumiseen jotta se miellyttäisi sinua paremmin?
51 % Kaikista vastaajista on pyrkinyt vaikuttamaan
65 % Naisista
65 % Miehistä
55 % 25-34-vuotiaista
53 % 45-54-vuotiaista
Käytätkö makutuomaria shoppaillessasi?
40 % Ei käytä
58 % Aina tai joskus käyttää
Keneen luotat vahvimmin pukeutumisneuvoissa?
21 % Naisista luottaa puolisoonsa,
28 % Naisista luottaa ystäviinsä
58 % Miehistä luottaa puolisoonsa
5 % Miehistä luottaa ystäviinsä
Oletko käyttänyt tavaratalojen ilmaista pukeutumisneuvontaa?
90 % Kaikista vastaajista ei ole käyttänyt
8 % Naisista on käyttänyt
10 % Miehistä on käyttänyt
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hans Backström, myyntijohtaja SOK Vähittäiskauppa
+358 40 5544736, hans.backstrom@sok.fi
Laura Kyntölä, viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 445 8966399, laura.kyntola@wolfcom.fi
Kuvat






Tietoja julkaisijasta
Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland
Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Myös Viro juhlistaa saunan päivää 14.6.12.6.2025 11:01:28 EEST | Tiedote
Suomalaista saunaa on juhlistettu kesäkuun toisena lauantaina jo vuosikymmenten ajan. Perinteisen löylysaunan suosio on kasvussa myös kansainvälisesti, mutta Suomen rinnalla aito saunaperinne on säilynyt keskeisenä osana ihmisten arkea ja elämää myös Virossa. Saunan päivän odotetaan vakiintuvan myös etelänaapurissa osaksi joukkoa juhlapäivistä, joilla kunnioitetaan kansallista kulttuuriperintöä.
Suomen paras hampurilaisravintola on Grill Room Hankasalmi – jo toistamiseen!10.6.2025 10:00:44 EEST | Tiedote
Burger Lovers -yhteisön ja McCainin järjestämässä äänestyksessä valittiin vuoden 2025 Suomen parhaaksi hampurilaisravintolaksi Hankasalmen Niemisjärvellä sijaitseva Grill Room. Grill Room sai yli kymmenen prosenttia kaikista avoimessa yleisöäänestyksessä annetuista 20 581 äänestä. Toiseksi sijoittui viime vuoden kolmonen Bursalad Hyvinkäältä ja kolmanneksi äänestettiin toissavuoden ykkönen The Van Kotkasta.
Suomen paras hampurilaisravintola -äänestys alkoi2.6.2025 12:35:55 EEST | Tiedote
Burger Lovers Finland -ruokayhteisö ja McCain etsivät Suomen parasta hampurilaisravintolaa. Yleisöäänestyksen pohjaksi on listattu yli kolmesataa laadukkaita burgereita tarjoavaa ravintolaa ympäri Suomen. Yleisöäänestys alkoi tänään maanantaina 2. kesäkuuta osoitteessa burgerlovers.fi. Äänestysaikaa on sunnuntain loppuun 8.6. saakka. Suomen paras hampurilaisravintola 2025 julkistetaan Burger Lovers -festivaalin aattona 10.6.
Pala Espanjaa keskellä Helsinkiä2.6.2025 10:40:56 EEST | Tiedote
Espanjalainen tapaskulttuuri elää vahvasti hetkessä – kyse on yksinkertaisista, maukkaista suupaloista, rennosta yhdessäolosta ja jakamisen ilosta. Näitä elementtejä juhlistetaan myös Helsingissä, kun kansainvälistä tapaspäivää vietetään NH Collection Helsinki Grand Hansa -hotellin katuterassilla 6.–7. kesäkuuta.
Burgerifestivaali täyttää taas Rautatientorin 11.-14. kesäkuuta23.5.2025 13:50:04 EEST | Tiedote
Jo perinteeksi muodostunut vuotuinen Burger Lovers -festivaali valtaa Rautatientorin keskiviikosta lauantaihin 11.–14. kesäkuuta. Pohjoismaiden suurin hampurilaisfestivaali järjestetään nyt viidennen kerran. Tänä vuonna festivaalilla esittäytyy ennätysmäärä ravintoloita pääkaupunkiseudun ulkopuolelta ja mukana on myös useita maakuntien pienempiä helmiä. Festivaalilla palkitaan jälleen Suomen paras burgeriravintola, jonka yleisöäänestys alkaa 2. kesäkuuta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme