Det lönar sig att använda mobilcertifikat – den snabba ökningen i digital betjäning framhäver betydelsen av pålitlig identifiering
Genom konkurrensutsättningen valdes Telia som partner för att förmedla autentisering med mobilcertifikat och Osuuspankkis bankkoder.
”Avtalet om att använda mobilcertifikat som identifieringsredskap är en del av en större helhet av autentiseringslösningar. I avtalet med Telia har man kommit överens om förmedlingen av Telias, Elisas och DNA:s mobilcertifikat samt Osuuspankkis bankkoder. Varje år identifierar sig finländare i hundratals tjänster genom Suomi.fi-identifikation cirka 100 miljoner gånger. Identifieringstransaktioner som förmedlas av Telia utgör cirka 38 % av Suomi.fi-identifikationerna. De populäraste tjänsterna som man loggar in i med hjälp av Suomi.fi-identifikation är vero.fi, omakanta.fi, poliisi.fi samt städers och kommuners hälsovårdstjänster”, berättar direktör Timo Salovaara, som ansvarar för serviceproduktionen på Befolkningsregistercentralen.
”Det här är det första betydande avtalet som baserar sig på statens förtroendenätverks verksamhet. Avtalet ger staten betydande kostnadsbesparingar och behändigare tjänster”, berättar Mika Loukola, som är chef för affärsverksamheten på Telia.
Användningen av mobilcertifikat ökar
Telias Mika Loukola uppskattar att användningen av mobilcertifikat för digital identifiering kommer att öka betydligt under de närmaste åren. Han förutspår att dess andel kommer att öka från dagens fyra procent till närmare tio procent inom två år.
”När användningen av digitala tjänster ökar är det vettigt att människor i eventuella undantagssituationer har tillgång till flera alternativa sätt att identifiera sig”, betonar Loukola.
”Mobilcertifikatet är ett enkelt, snabbt och säkert sätt för konsumenterna att identifiera sig, eftersom det fungerar på alla telefoner och är tillgängligt för alla. Användaren behöver alltså inte ha en smarttelefon, utan mobilcertifikatet fungerar också på enklare telefonmodeller. Mobilcertifikatet sitter i mobilens SIM-kort, och det fungerar med Telias, Elisas och DNA:s abonnemang. Användaren behöver bara kontakta sin operatör och komma överens om att ta i bruk mobilcertifikatet. Dessutom är mobilcertifikatet det överlägset billigaste sättet för tjänsteleverantörer att erbjuda pålitlig autentisering för elektroniska tjänster”, motiverar Loukola.
Telia önskar att förmedlingen av andra bankers identifieringsverktyg också kommer att ingå i upphandlingsavtalet när det blir aktuellt med upphandling igen. Då skulle Befolkningsregistercentralen inte behöva göra upp enskilda avtal, utan det vore enkelt att sköta autentiseringen med ett system. Det skulle också sänka statens kostnader ytterligare.
”Världen håller snabbt på att gå i en riktning där det är naturligt för företag och samfund att samarbeta med ett företag som förmedlar identifieringstransaktioner. Telia är en stor operatör, och kan därför erbjuda stark autentisering inte endast i Finland, men även i Norden och Baltikum ännu under detta år, och utvecklingen kommer inte att stanna där”, berättar Loukola.
Timo Salovaara, som ansvarar för Befolkningsregistercentralens serviceproduktion, berättar att Befolkningsregistercentralen för tillfället kartlägger alternativ för det mest ändamålsenliga sättet att ordna identifieringen i den offentliga förvaltningens tjänster efter 2020, när avtalen som nu ingåtts upphör.
”Syftet med utredningen är att identifiera behovet och sätten att uppdatera vår autentiseringsinfrastruktur så att den motsvarar moderna möjligheter och krav. Samtidigt vill vi säkerställa att de framtida identifieringslösningarna är så tillgängliga och lätta att använda som möjligt för alla.”
”Som en del av utredningen undersöks också hur de elektroniska identifieringsverktygen skulle kunna kompletteras med ett identifieringssätt för identifiering av utlänningar. Det finns ett behov av ett sådant identifieringssätt särskilt i länder utanför tillämpningsområdet för Europeiska unionens eIDAS-förordning, d.v.s. till exempel för personer som inte har en finländsk personbeteckning eller ett identifieringsverktyg som beviljats av en stat där eIDAS-förordningen tillämpas. Utredningen blir färdig i januari 2019”, fortsätter Salovaara.
Mer information
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Befolkningsregistercentralen, direktör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, fornamn.efternamn(at)vrk.fi
Telia, chef för affärsverksamheten Mika Loukola, tfn 040 302 2238, mika.loukola[at]teliacompany.com
Tietoja julkaisijasta
Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme